Auto&Techno

Ktoré autá zvládnu výtlky na slovenských cestách?

"Stav slovenských ciest je na zaplakanie, disky lietajú a nápravy sa ohýbajú. Ktoré autá zvládnu tieto extrémne podmienky?"

TASR, 12. apríla 2013 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván
Prejsť z bodu A do bodu B môže niekedy znamenať padnúť cestou do niekoľkých jám. Niekde je stav taký, že keď sa jednej jame vyhnete, do druhej zákonite padnete. Autám to veľmi neprospieva a majiteľom taktiež nie, keďže si často musia zaobstarať nové disky, prípadne aj nápravy. Otázka, ktoré autá tieto extrémne podmienky zvládnu, nie je až taká jednoduchá. Svoju úlohu hrá zvýšený podvozok, ale aj pevnosť materiálov, ktoré sú použité.

Stačí zdvihnutý podvozok?


Cez všetky výtlky na našich cestách určite ľahšie prejdete s autom, ktoré má zvýšený podvozok. Predsa len sa nemusíte báť, že to škrtanie, ktoré počujete, je váš podvozok v spojení s asfaltom. V tejto súvislosti by svoj model Altea Freetrack odporučila automobilka Seat – má zvýšený podvozok so svetlou výškou viac ako 170 mm, okrem toho Seat spomína v súvislosti s výmoľmi na cestách aj ochranné oplastovanie spodnej časti, ktoré chráni pred kamienkami.

Seat Altea Freetrack Foto: Seat
Zdvihnutý podvozok však nestačí. Okrem toho sú dôležité aj materiály, ktoré sú na aute použité.

Malé alebo veľké auto?


Pozriete sa na SUV a poviete si, že toto auto to určite zvládne. Nebuďte ale priveľkí optimisti. Nie každé SUV je stavané na jazdu po rozbitom teréne, hoci tak na prvý pohľad môže vyzerať. Niektorým modelom triedy SUV však nemožno uprieť ich kvality a to, že to zvládnu. Napríklad aj Volkswagen odporúča na tieto cesty svoj model Touareg. „Z našej ponuky modelov zvládne každú jamu a prekážku na ceste Touareg, ktorý je typickým predstaviteľom off-roadu a jeho pneumatické pruženie vyrovnáva nerovnosti terénu,“ hovorí Ľubomír Beňovič zo spoločnosti Volkswagen.

Volkswagen Touareg Foto: Volkswagen
Netreba však veriť každému SUV. To, že sú to veľké autá, ich ešte nepredurčuje k tomu, aby zvládli extrémne podmienky na cestách. Tieto autá majú totiž veľké a ťažké kolesá, a ak karoséria nie je dostatočne ťažká a masívna, auto nerovný povrch nezvládne. V niektorých prípadoch zvládne extrémny terén lepšie limuzína ako SUV, pretože pomer hmotnosti kolies a náprav voči karosérii je väčší.

Úlohu hrá hmotnostný pomer


Dôležitejšie ako veľkosť auta je hmotnostný pomer kolies a náprav voči karosérii. Pomer by mal byť čo najväčší. Ideálne je, keď je veľmi ľahké koleso a veľmi ťažká karoséria. Koleso totiž kopíruje terén, kopíruje jeho nerovnosti a padne do každej jamy. Po páde do jamy vyskočí naspäť hore. Ak je ľahké, tak sa od pruženia dobre odrazí a ak je karoséria ťažká, tak tento náraz nepocíti. To znamená, že ľahké koleso padne do jamy, odrazí sa hore, ale pruženie náraz bez problémov stlmí.

Ak je naopak koleso ťažké, tak jeho náraz pruženie až tak dobre nezachytí. Ťažké koleso padne do jamy, odrazí sa, ale pruženie ho nedokáže tak ľahko odraziť späť dole, preto vyvolá otras aj v karosérii. To môže mať vplyv na riadenie a na jazdné vlastnosti. Môže vám to strhnúť riadenie, napríklad vytáčať volant.

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván
Z toho dôvodu sa nápravy a kolesá odľahčujú. Robia sa hliníkové disky, ktoré sú ľahšie. Nápravy musia byť tiež ľahké, ale na druhej strane musia byť pevné. Vhodná je hliníková zliatina, ktorá je ľahká a pevná zároveň. To, že je ľahká, ju zvýhodňuje v hmotnostnom pomere voči karosérii. To, že je pružná, sa postará o to, aby sa náprava po páde do jamy neohla. Problémom ale je, že tento materiál je veľmi drahý, preto sa na lacnejších autách nemôže použiť. Často sa jednoducho vyrábajú z lacnejších materiálov, ktoré nie sú také pevné a pružné zároveň. Potom sa však nápravy po páde do jamy ohýbajú.

Kvalitné materiály používa napríklad Mercedes. „Roky vyrábame kované nápravy. Nie sú to lisované plechy, ale je to buď celé zo zliatiny, alebo z kovaného železa. Vydrží to veľmi veľa a aj keď auto jazdí po rozbitých cestách, náprave sa nič nestane. Podvozok sa neohne a nerozbije,“ hovorí PR manager Mercedes-Benz Slovakia Iľja Majda.

Nové Ačko pripomína svojho predchodcu už akurát tak názvom. Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok

Autá špeciálne na rozbité cesty


To, že sú na Slovensku rozbité cesty, nevŕta v hlave žiadnej automobilke. Žiadna nevyrába autá konkrétne pre naše cesty. Základ toho auta je totiž stále ten istý, už sa postupne len pridáva výbava a rôzne systémy. Nikto vám však nevymení podvozok len preto, že máme výtlky na cestách.

Jediná automobilka, ktorá vyrába autá prispôsobené na takéto cesty, je Dacia. Sú vyrábané pre rumunské cesty, ktoré sú často ešte horšie ako tie naše. V tejto súvislosti sa môže vyzdvihnúť napríklad model Duster, ale aj tie ostatné, ako sú Sandero, Logan, Lodgy, či novinky, ktoré prídu na trh čoskoro – Dokker a nový Logan MCV. Hoci sú to autá vyrábané na zlé cesty, treba sa zamyslieť nad materiálmi, ktoré sú použité.

Dacia Duster Foto: Dacia
Problémom však naďalej ostáva, že keď si idete kúpiť auto, nevidíte do jeho vnútra, nevidíte, z čoho má ložiská, z čoho nápravu, nevidíte konkrétne materiály. Čo sa týka ložísk, aj keby ste ich videli, veľmi by ste si nepomohli. Hoci sú vyrábané z rôznych pevnostných stupňov ocele, vyzerajú rovnako a rozdiel neuvidíte. To, či auto zvládne naše cesty, zistíte až vtedy, keď prejdete krížom cez celé Slovensko a nebudete potrebovať nové nápravy.

Komentáre