Auto&Techno

Taliani a ich pokus napodobniť americký džíp

"Džíp z Talianska mal typický dizajn a terénne jazdné vlastnosti. Dnes je na svete iba niekoľko kúskov tohto krásneho automobilu z 50. rokov. "

Erik Stríž, 25. júla 2016 10:00
Táto Alfa Romeo 1900 M Matta je na predaj za 58-tisíc USD Foto: Alfa Romeo
Nech už nadpis tohto článku vyznie akokoľvek, určite nie je ironický a ani sarkastický. Talianska automobilka Alfa Romeo sa v 50. rokoch skutočne snažila vyrobiť niečo, čo dnes ľudovo voláme džíp a jej snaha sa celkom vydarila.

Off-road s názvom Alfa Romeo 1900 M je motoristickým priaznivcom známy aj ako Matta, čo v taliančine znamená šialený. Nevedno, prečo sa medzi ľuďmi ustálilo práve toto pomenovanie, pretože až tak nápadne automobil nepôsobil. Vyrobený bol na objednávku vtedajšieho Ministerstva obrany a v priebehu rokov 1951 až 1954 sa vyrobil v dvoch verziách - ako AR51 pre armádu a AR52 pre civilné použitie. Základnou požiadavkou bolo, aby bol taliansky off-road ľahký, obrnený a schopný prekonávať prakticky akýkoľvek terén.

Model Matta mal byť talianskou alternatívou pre džípy z dovozu, od Alfa Romeo si ju v roku 1951 objednalo Ministerstvo obrany Talianska. Foto: Alfa Romeo
Keď sa dnes pozeráme na model Matta, nemôžeme poprieť jeho nápadnú podobnosť s automobilom Willys, ktorý je považovaný za pôvodcu všetkých off-roadov. Džíp, Ford GPW, U.S. Army Truck, 4x4, to všetko je označenie práve tohto jediného typu vozidla, ktoré sa využívalo najmä počas 2. svetovej vojny. Vojenské auto ovplyvnilo svetový automobilový priemysel a vďačíme mu za moderné crossovery.

Po technickej stránke bola Matta vybavená takmer 1,9-litrovým motorom s maximálnym výkonom 48 kW, teda 64 konských síl. Prevodovka bola manuálna 4-stupňová a najlepšie výkony motor podával až pri 4400 otáčkach za minútu. Zaujímavosťou bolo, že podvozok sa dal od karosérie oddeliť a celé vozidlo bolo možné po kúskoch preniesť hoci aj v rukách s pomocou niekoľkých chlapov. To bola vlastnosť príznačná pre tento typ medzivojnových a povojnových armádnych automobilov.

Alfa Romeo 1900 M Matta v armádnej úprave Foto: Alfa Romeo
Dnes už po cestách jazdí iba niekoľko týchto vozidiel a majú preto veľmi vysokú hodnotu. V Spojených štátoch sa práve jeden predáva a jeho majiteľ si zaň pýta až 58-tisíc amerických dolárov, teda asi 52-tisíc eur. To je cena nového luxusného automobilu z Nemecka. Sme však presvedčení, že si aj táto drahá Alfa nájde svojho majiteľa, pretože na svete chodí množstvo “alfaholikov”, ktorí sú ochotní za prestížny kúsok vo svojej garáži zaplatiť aj oveľa vyššie čiastky.

Alfa Romeo 1900 M Matta v civilnej verzii AR52 Foto: Alfa Romeo

Alfu nahradil iný Talian

História tejto špeciálnej Alfa Romeo však nie je celkom priaznivá. Už v roku 1954 bol off-road nahradený iným domácim vozidlom, ktorý bol mechanicky jednoduchší a tým pádom aj menej náročný na údržbu. Bol to Fiat Campagnola, ktorý je zároveň zrejme najznámejším papamobilom na svete. Práve v ňom sedel pápež Ján Pavol II., keď sa ho pokúsil zavraždiť Mehmet Ali Ağca. Aj napriek tomu, že sa Ağcaovi podarilo streliť pápeža štyrikrát, ten to prežil a neskôr mu aj odpustil.



ODPORÚČAME AJ:
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Zisťovali sme, na akých autách jazdili historické osobnosti
Prioritou papamobilov nie je ochrana, ale prevoz pápežov
Britská automobilka už 60 rokov vyrába rovnaký model, stal sa legendou
Koľko by ste zaplatili za staré rozpadajúce sa auto? Čo tak 83-tisíc?

Komentáre