Auto&Techno
Autá sa vyrábajú aj s pomocou 3D skenerov, nedokonalosti hľadá počítač
Erik Stríž, 8. augusta 2016 14:00BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Roboty nielen na výrobu, ale aj kontrolu chýb
Automobilový priemysel je jeden z tých, ktoré sa vyvíjajú enormnou rýchlosťou. Iba pred niekoľkými rokmi sme prvýkrát počuli o použití displejov namiesto prístrojovej dosky a dnes je to bežná realita nových vozidiel. A o autonómnej jazde osobných automobilov ani nehovoriac, to je predsa technologická revolúcia, ktorej očitými svedkami sme my všetci.Skenovanie fyzických objektov a ich prevod do virtuálnej podoby, ktoré využíva BMW, nie je vôbec nové. Existujú dokonca aplikácie, ktoré takúto funkciu umožňujú celkom zadarmo a vystačia si s obyčajnou kamerou v mobile. Automobilka však vyžaduje vysokú precíznosť, presnosť a spoľahlivosť. Robotické ramená, na ktorých sú umiestnené senzory, postupne obiehajú už hotový automobil a v počítači sa zo získaných dát generuje virtuálny 3D model.
BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Skoro neuveriteľne pôsobí fakt, že presnosť skenovania je až 100 mikrometrov a každé z dvoch robotických ramien postupne mapuje plochy s rozmerom 80×80 centimetrov. Celý proces skenovania sa v porovnaní s jeho predchádzajúcou generáciou výrazne zrýchlil; automobilka tvrdí, že na polovicu. Aj tak si však skenovanie celého automobilu vyžaduje niekoľko dní.Význam skenovania už hotového automobilu do virtuálnej podoby má svoje opodstatnenie. Takto nadobudnutý model je možné porovnať s dokonalým vzorovým 3D modelom a odhaľovať aj najmenšie nedostatky na karosérii. V praxi by to malo znamenať, že k novému majiteľovi sa dostane výlučne automobil, ktorý na sebe nemá ani jednu jedinú nedokonalosť.
BMW radu 5 (2017) Foto: BMW
Nová generácia BMW radu 5 je už hotová
Aktuálna šiesta generácia sedanov radu 5 je verejnosti dobre známa už asi päť rokov, čo je dostatočne dlhá doba na to, aby automobilka začala pracovať na vývoji jej novej generácie. Priamy konkurent modelového radu 5, Mercedes-Benz triedy E, povýšil dizajn a techniku na prekvapivo vysokú úroveň a od mníchovskej automobilky sa teraz očakáva rázna reakcia.Z dostupných fotografií k téme 3D skenera BMW použilo ako figuranta práve prototyp nového radu 5 sedan, ktorý ostal kamuflovaný. Nevieme teda presne odhadnúť jeho celkový dizajn, isté však je, že siedma generácia preberie určité prvky z aktuálnej limuzíny radu 7 - napríklad predĺžené predné svetlomety.
BMW radu 5, modely E12 (1972) a F10 (dnes) Foto: BMW
BMW radu 5 sa vyrába už celých 44 rokov. Prvá generácia bola uvedená do predaja v roku 1972 a po rade 3 je najpredávanejším modelovým radom automobilky. Na internete sa môžeme dočítať, že predaje z radu 5 tvoria až polovicu celkových ziskov BMW.Prvá generácia s označením E12 bola dlhá presne 4,6 metra a bola typickým predstaviteľom vtedajšieho produktového dizajnu v automobilizme. Dnešná šiesta generácia, označená ako F10, narástla na dĺžku 4 899 mm a vyrába sa ako sedan, touring (kombi) a tiež ako liftback s prívlastkom GT.
Poznáme aj výkonné verzie M5, ktoré sa vyrábajú od roku 1985. Na tento variant si však budeme musieť počkať aj niekoľko mesiacov po uvedení siedmej generácie radu 5, ktorá bude prvýkrát odprezentovaná už tento rok na autosalóne v Paríži.
Zdroj: tlačová správa výrobcu
ODPORÚČAME AJ:
Kombi pre sedem ľudí alebo 1820 litrov batožiny: Čo naň hovoríte?
Najdôležitejší automobil v histórii
Premiéra najmenšieho sedanu z Bavorska: Na Európu sa opäť zabudlo
Tromf v rukách Francúzov sa bude vyrábať v Turecku
V Číne sú nároční motoristi, Európa špeciálne pre nich vyvíja autá