Autá
Revolučné nápady na zábavu vo vozidle
Peter Škorňa, 20. apríla 2019 7:00 Foto: Daimler AG
Na ceste k autonómnemu jazdeniu, Mercedes-Benz v role priekopníka výrazne prekračuje technickú stránku realizácie a do centra pozornosti kladie ľudí. Tak, ako motorové vozidlo Benz Patent Motorwagen v roku 1886 a jeho nástupcovia priniesli revolúciu v individuálnej mobilite, a tým aj spoločnosti, aj autonómne jazdiace autá prinesú veľké zmeny. V interiéroch vozidiel tak vznikne priestor na množstvo nových príležitostí, ktorým sa počas získaného času budú môcť venovať cestujúci, ktorí boli doteraz zaneprázdnení aktívnym riadením. Jednou z možností je: hranie (gaming) – Paleta je pritom široká a na svoje si prídu vyznávači atraktívnych zábavných hier, ale aj fanúšikovia moderných vzdelávacích programov.
Spoločnosť Daimler spúšťa veľkú súťaž zameranú na nové nápady v oblasti zábavy s názvom „In-Car-Gaming-Challenge", aby našla čo najinovatívnejšie koncepty v úplne novej sfére zážitkov v aute. V hľadáčiku má vzrušujúce a kreatívne nápady z oblasti hier. Najlepší nápad dostane možnosť presadiť sa vo vozidlách. „V súvislosti so súťažou In-Car-Gaming-Challenge vedome presadzujeme tzv. myšlienky Open Innovation“, vysvetľuje Dr. Philipp Gneiting, vedúci oddelenia Open Innovation spoločnosti Daimler. „Najlepšiu zábavu prinášajú cestujúcim najmä výnimočné nápady, pre ktoré sa dokážu skutočne zapáliť. Práve preto sa snažíme nájsť nezvyčajné impulzy, ktoré potom spolu dotiahneme na potrebnú úroveň.“
Či už s autom poletíte na Mars alebo budete spolu s ostatnými cestujúcimi zbierať hviezdy Mercedes z neba: Fantázii sa v súťaži žiadne medze nekladú. Súťaže sa môžu zúčastniť hráči, vývojári, interakční dizajnéri či študenti – či už ako jednotlivci alebo ako Startup s maximálne piatimi účastníkmi. Hry Car-to-Car-Games hrané s cestujúcimi z iných vozidiel sú tiež vítané a považované za nezvyčajné nápady, ktoré zahrnú do diania aj okolie. Vhodnými kandidátmi sú aj inovatívne vzdelávacie hry pre deti a dospelých.
Hry môžu byť naprogramované aj tak, že budú prepojené s elektronikou vozidla. Výskum spoločnosti Daimler sa touto témou zaoberá v súčasnosti veľmi intenzívne. Predstavu o tom, akým smerom by sa mohli hry uberať, ukázala nedávno spoločnosť Daimler na konferencii Mobile World Congress na príklade novej Triedy CLA. Hra SuperTuxKart bola integrovaná tak šikovne, že displeje zobrazujú nielen hraciu plochu. Vďaka prepojeniu elektroniky možno motokáru v hre ovládať volantom Triedy CLA. Plynový a brzdový pedál zas určujú tempo hry, ktorú možno hrať v zaparkovanom vozidle. „Immersive Gaming“ je pojem, ktorý označuje túto inteligentnú integráciu. Aby bol dojem z hrania ešte realistickejší, fantáziu možno popustiť ešte viac.
Zrýchlenie tak možno simulovať pohybom sedadiel a brzdenie napínačmi bezpečnostných pásov. Klimatizácia dokáže imitovať virtuálny nápor vzduchu či vypúšťať najrôznejšie vône. Náladové svetlo môže navodiť najrôznejšie pocity, od západu slnka až po zatmenie mesiaca. Taktilná odozva displeja a ovládacích prvkov umocňuje pocit, že sa nachádzate uprostred diania. Vďaka tomu sa do tohoto úplne nového a inovatívneho zážitku zapoja všetky zmysly.
Súťaž bude rozdelená do troch kategórií: pre osobné vozidlá, autobusy a ako mobilná aplikácia. V hľadáčiku budú okrem hier, ktoré už dnes možno hrať v zaparkovaných vozidlách aj herné zážitky určené pre autonómne vozidlá zajtrajška. Cieľom je využívať čas podľa vlastnej predstavy.
Do súťaže možno vstúpiť aj s variantom hry pre cestujúcich v autobusoch. Jazda sa tak môže premeniť na cestu do inej dimenzie. Virtuálna realita totiž vzrušujúcim spôsobom splýva so skutočným svetom a okolím. Keďže jazdu autobusom možno na určitých trasách dobre vypočítať, aj programy sa tým pádom dokážu dokonale časovo prispôsobiť. Nezáleží na tom, či ide o akčnú, pretekársku alebo RPG hru: Cestujúci sa môžu hrať spolu alebo vystupovať v úlohách súperov. Ak cestujúci jedného autobusu vytvoria tím, môžu súťažiť proti družstvu z druhého autobusu či iného dopravného prostriedku. Mobilná aplikácia takto spája ľudí: Môžu vďaka nej vzniknúť úplne nové súťaže alebo majstrovstvá.
Mobilná aplikácia pre chytré telefóny a iné zariadenia okrem toho umožňuje hranie hier na akomkoľvek mieste a dopravnom prostriedku, či už vo vlaku, lietadlu alebo v hoteli resp. doma.
Mercedes-Benz sa začal v roku 2017 ako partner spoločnosti ESL angažovať do oblasti elektronického športu a v októbri 2018 sa už dopracoval na post globálneho partnera spoločnosti ESL v oblasti mobility. Akvizíciou spoločnosti SK Gaming GmbH začiatkom roka 2019 investovala značka zo Stuttgartu ako prvá automobilka do tímu elektronického športu. Zapojenie do elektronického športu sa súťažou In-Car-Gaming rozšíri ešte viac. Partnerom súťaže a členom poroty je vedúca hráčska liga ESL.
Medzi ceny pre víťazov súťaže patria žiadané vstupenky na turnaje ESL, peňažné výhry, ale aj jedinečná šanca: Odborné úseky spoločnosti Daimler AG, ktoré sú mentormi súťaže a sprevádzajú ju, v poslednej časti preveria, ktorý koncept má najväčší potenciál na to, aby mohol byť integrovaný do vozidla či aplikácie Mercedes-Benz. Víťazný koncept získa šancu ďalej sa rozvíjať na šesťmesačnom pilotnom projekte spolu so spoločnosťou Daimler AG.
Nápady na súťaž možno podávať do 16. mája 2019 na adrese www.in-car-gaming.com.