Autá
Pracovitý a vytrvalý multitalent
Peter Škorňa, 10. decembra 2018 9:00 Foto: Daimler AG
Na svete neexistuje taký automobil, akým je Unimog. Alebo poznáte nejaký model, ktorý konvertuje za niekoľko minút z polievacieho vozidla na hasičské vozidlo, následne na rozhadzovač hnoja, pojazdný žeriav, malý vlak či kosačku? Mimochodom tieto transformácie zvláda Unimog v priebehu krátkeho času a za pomoci uvoľnenia zopár skrutiek a hydraulických spojok. S takouto univerzálnosťou pôsobí ako vytúžené dieťa sci-fi stíhačky a švajčiarskeho nožíka.
Unimogy zahanbujú geniálnych mysliteľov už od roku 1946. Tesne po vojne bola budúcnosť Nemecka veľkou neznámou. Rátalo sa dokonca aj s tým, že dominanciu strojárskeho priemyslu nahradí poľnohospodárstvo. Bolo to v súlade s Morgenthauovým plánom, ktorý nerátal s ťažkým priemyslom v Nemecku. Takže inžinieri netušili, ako budú môcť využiť svoje znalosti.
Jedným z takých inžinierov bol aj Albert Friedrich, bývalý šéf konštruktér leteckých motorov v Daimler-Benz AG. Pôvodnou myšlienkou bolo navrhnutie univerzálneho stroja, ktorý by svojimi schopnosťami predčil traktory. Aby bol využiteľný nielen v poľnohospodárstve, ale aj inde.
Preto mal štyri rovnako veľké kolesá. Zvládal tak dlhšie presuny vyššou rýchlosťou, čo pri traktoroch nebolo možné. Zároveň mala konštrukcia Unimogu vpredu aj vzadu výstupné hriadele pre pohon externých zariadení, ako napríklad pílu. Hneď od začiatku bol koncipovaný ako terénny model s pohonom 4x4, mal portálové nápravy a pomerne veľké kolesá, ktoré umožnili prejazd rôznymi terénnymi prekážkami.
Prvý prototyp sa predstavil v roku 1946 a tí, ktorí ho videli, ho označili za štvorkolesovú beštiu. S maximálnym výkonom dvadsaťpäť koní a s maximálnou rýchlosťou 50 km/h a s nápravami, ktoré boli odpružené vinutými pružinami a mali aj tlmiče a dvojmiestnu kabínu so sklápacou strechou aj s čelným sklom. Sedadlá boli síce len vyklápacie, no čalúnené a prekvapením bolo, že auto malo na svoju dobu aj kúrenie. Jazdu v teréne uľahčovalo aj rozloženie hmotnosti. Čo v podstate znamenalo dve tretiny hmotnosti na prednej náprave a jedna tretina na zadnej. A takýto koncept aj vo svojej jednoduchosti môžeme pokojne označiť za futuristický.
Na prvej poľnohospodárskej výstave v roku 1948, odštartovalo prvých stopäťdesiat objednávok vyše sedemdesiatročnú históriu Unimogu. Dnes ich jazdí po svete vyše pol milióna. A napriek tomu sa málokedy stane, že by ste nejaký zahliadli na cestách. Podobajú sa na yetiho či upírov, ktorí vychádzajú pod rúškom noci, prípadne ich objavíte hlboko v lese, prípadne blízko železnice, ako čistia jej okolie, alebo ich nájdete v tuneli ako obslužné vozidlá. Ich misia je väčšinou dôležitá, no akoby bola tajnou.
V zásade ponúka Unimog dva podvozky. Jeden je určený na montáž prídavných strojov a funguje ako univerzálny nosič pre náradie rôzneho typu. Inými slovami, v zime poslúži ako odhŕňač a posýpač, v lete môže kosiť trávu pri ceste.
Druhý model slúži na transportné náčinie rôznych nadstavieb v extrémne ťažkom teréne. Môže prenášať poľnú nemocnicu, generátor prúdu, obytný modul, hasičské náradie, prípadne slúžiť ako dodávka na prepravu celoživotnej dávky horaliek na horskú chatu. Celková hmotnosť najvyššieho radu Unimogov môže dosiahnuť až šestnásť a pol tony.
Ak by ste chceli vyrátať množstvo variantov, potrebujete lekciu z kombinatoriky. Celkovo sa totiž vyrába viac ako tisíc verzií! Sú to originály, ktoré sa na seba nepodobajú, veď každý z nich plní inú úlohu. Kokpit vodiča je jednoduchý, dokonca si môžete zmeniť ľavostranné riadenie na pravostranné pomerne jednoducho. A to najdôležitejšie, na volante máte guľu.
Unimog odvezie takmer všetko. Najmä vďaka šestnástim prevodom. To je štandard. No ak ste fanúšikom radenia rýchlostí, tak maximálny počet prevodov je 24. To je počet na jazdu vpred, na cúvanie máte k dispozícii až 22. Osem z nich je cestných, 8 je pracovných a ak by ste sa potrebovali plaziť hore kopcom, máte k dispozícii ďalších osem plazivých.
Nechýbajú prevody pre zaťažené auto a niektoré verzie môžu byť vybavené aj hydrostatickým prevodom, takže v rozmedzí nula až dvadsaťpäť kilometrov máte k dispozícii plynulé radenie rýchlosti. Unimog vďaka hydrodynamickému meniču krútiaceho momentu utiahne až tisíc ton na železnici. A opäť čítate správne, nie je to preklep.
Brodenie? Nech sa páči vyše jedného metra, najmä vďaka už spomínaným portálovým nápravám. Práve preto nájdete množstvo extrémnych offroadérov na Unimogoch. A aj napriek tomu, že v teréne platí pravidlo zachovania rýchlosti a zotrvačnosti za každú cenu, pre Unimog to neplatí. On využíva svoj extrémny krútiaci moment na to, aby prešiel všade.
Má uzávierky diferenciálov, obrovské kolesá, riadiace jednotky preto, aby účinne rozdelil krútiaci moment. Dostane sa prakticky všade a zo všetkého. Využívajú ho všetci a všade. Samosprávy, stavebné firmy, údržbárske firmy a dokonca aj armáda. Existuje totiž aj výsadkárska verzia. No mnohí si Unimog kúpia aj súkromne. Buď nový, alebo jazdený. Ale to už nehovoríme o aute, ale o hračke. A to je presne to, čo väčšina chlapov potrebuje.
Pomocník
Misia Unimogov sa nikdy neskončí. Za vyše sedemdesiat rokov jeho histórie sa nenašiel konkurent, ktorý by dokázal ponúknuť čosi podobné. Poslednými predstavenými novinkami sú modely U529 s prívesom s dvojitou nápravou, ktorý slúži ako nosič príslušenstva na spracovanie dreva.
Druhou novinkou model 530 s dlhým rázvorom a prednou nadstavbou, navijakom či vyklápacou plošinou. Druhou novinkou je kabína s nastaviteľnou výškou, čo zabezpečuje vodičovi výhľad aj v prípade, ak má na prednej časti namontovanú nadstavbu. A možno by sa dalo polemizovať aj nad označením novinka, napokon je to iba doplnenie sortimentu či ponuky pre chlapov.
Ak by vás zaujímalo, aký motor sa nachádza pod kapotou, tak je to 7,7-litrový naftový agregát s maximálnym výkonom 210 kW (285 k) až 220 kW (299 k) a maximálna rýchlosť 90 km/h, ktorá stačí to však na to, aby sa plne naložený Unimog mohol pohybovať po diaľnici.