Autá
Jawa vyrábala aj autá, pretekali aj s 0,6-litrovým motorom
"Malé vozidlo malo motor pod prednou kapotou, výkon bol vtedy priaznivých 20 koní a maximálna rýchlosť dosahovala až 95 km/h."
Erik Stríž, 14. marca 2017 9:00
Veterán Jawa Minor I (1937-1946) v dobrej kondícii má dnes vysokú hodnotu. Foto: Wikimedia CommonsKeď sa niekoho spýtate, či pozná značku Jawa, zvyčajne odpovie kladne a predstaví si staršie ikonické motorky. Táto značka však v minulosti vyrábala aj automobily a jedným z tých naozaj zaujímavých je model Minor I z roku 1937. Videli sme ho aj naživo v múzeu historických vozidiel v Kežmarku, kde sa nachádza v stave pripravenom na dôslednú opravu.
Jawa Minor I nebola prvým automobilom tejto značky, v rovnakom roku mohli vtedajší motoristickí nadšenci spoznávať napríklad aj model Robot.
Veterán Jawa Minor I (1937-1946) na starej fotografii. Foto: Wikimedia CommonsRelatívne malé vozidlo malo motor uložený pod prednou kapotou, jeho výkon bol vtedy priaznivých 20 konských síl a maximálna rýchlosť dosahovala 90 až 95 kilometrov za hodinu (podľa typu). Je pravda, že už aj v 30. rokoch 20. storočia existovali väčšie, výkonnejšie a krajšie automobily, tento však mal ambície víťaziť na motoristických okruhoch. V roku 1939 si dokonca vybojoval miesto na piedestále víťazov na Rallye Monte Carlo. Bol to elegantný stroj so slušným dizajnom a mimoriadne nízkymi prevádzkovými nákladmi - priemerná spotreba bola vraj 7 až 9 litrov paliva na 100 kilometrov jazdy. Bolo to možné predovšetkým pre malú kubatúru motora iba 0,6 litra. Kuriozitou je, že ako palivo sa používala zmes oleja a benzínu v pomere 1:25.
Minor I bol teda vybavený motorom, aký sa nachádza v motorkách. Na pohon to však stačilo a Jawa týmto modelom predstavovala plnohodnotný dopravný prostriedok s rôznymi karosárskymi prevedeniami, i keď s obmedzenými rozmermi. Obzvlášť príťažlivo vyzerá variant bez strechy, ktorý by sa mohol po dizajnovej stránke pokojne rovnať s nemeckými športovými roadstermi.
Veterán Jawa Minor (1937) v expozícii kežmarského múzea historických vozidiel. (fotografia je z leta 2016) Foto: Webmagazin.skV Kežmarku je možno vidieť torzo Minoru 600 v prevedení 2-dverový kabriolet s karosériou od firmy Sodomka, ktorej karosárske práce možno nájsť po celom svete. Vo svojej dobe bola známa a pre Jawu vyrobila 26 kusov karosérii. Tento model je údajne štvormiestny, tvrdí to tabuľka si sprievodným textom, avšak pri pohľade do kokpitu o tom veľmi silno pochybujeme, interiér je veľký práve pre vodiča.
Kabriolet mal zreteľne skladaciu strechu, ktorá v zloženom stave zaberala priestor v celej zadnej polovici interiéru. Volant bol uložený v strede palubnej dosky a bol posadený na dlhej kovovej tyči.
Veterán Jawa Minor (1937) v expozícii kežmarského múzea historických vozidiel. (fotografia je z leta 2016) Foto: Webmagazin.skJawa vyrábala autá pre civilný svet, v čase druhej svetovej vojny sa produkcia takmer zdvojnásobila a boli vyrábané aj pre armádne účely. S výrobou sa potom definitívne skončilo v roku 1946, čo je zároveň koniec automobilovej vetvy spoločnosti Jawa. Značka vyrobila celkovo 2700 kusov modelu Minor.
ODPORÚČAME AJ:
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Obrovský veterán, ktorý šoféroval aj DiCaprio
Poznáme ju asi všetci. No meno krásnej Victorie od Fordu je zabudnuté
Jeden z najkrajších medzivojnových veteránov sveta je iba replika
Vraj je to najhoršie auto na svete, jazdí však dodnes
Komentáre
Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia Webmagazín