Autá

Verte či nie, toto je interiér limuzíny spred 90 rokov

"Všadeprítomný dekor, pestrofarebný koberec na podlahe, maľby na strope a sedadlách a bar s likérmi. Taký je interiér luxusnej limuzíny z roku 1926. "

Erik Stríž, 10. apríla 2017 14:00
Rolls Royce Phantom Brougham De Ville (1926) Foto: Hemmings
Technológia fotografie nám umožnila nahliadať do neďalekej minulosti a vlastnými očami sledovať postupný vývoj dizajnu, umenia a vkusu. Tento vývoj sa bezprostredne dotýka aj automobilov, ktoré za 150 rokov prešli veľkými zmenami. Prvé desaťročia v ich histórii sa však veci menili iba postupne a aj tie najluxusnejšie kúsky boli v podstate bričkami, v ktorých kone nahradil motor a z kočiša sa stal vodič.

Našťastie nielen fotografie, ale aj zachované autentické automobily, ktorým sa podarilo prežiť vojnu, sú svedectvom tohto vývoja.

Rolls Royce Phantom Brougham De Ville (1926) Foto: Hemmings
Dobrou ukážkou vtedajšieho vkusu automobiliek a aj ich zákazníkov je tento historický automobil Rolls Royce Phantom Brougham De Ville prvej generácie z roku 1926, ktorý v sebe odráža francúzsky luxus 18. storočia. Áno, preskočiť celé dve storočia nebol problém. Interiér pre pasažierov bol celkom oddelený od časti s vodičom a obsahoval sedadlá pre štyroch až piatich ľudí. Dekoračne čalúnená lavica sa nedala prispôsobovať, ale oproti nej bolo možné pomocou skladacieho mechanizmu zo stien vybrať ďalšie dve sedadlá menších rozmerov. Nedá sa hovoriť o komforte a ergonómii sedenia, pretože medzi týmito malými sedadlami v tesnej blízkosti našiel svoje miesto otvorený bar s alkoholom. Pasažierom na sedadlách teda nezostávalo nič iné, ako uložiť nohy kolmo na správny smer sedenia.

Výrobu tohto luxusného automobilu si objednal C. W. Gasque, americký obchodník francúzskeho pôvodu, ktorý žil a pracoval v Londýne. Na vyhotovenie limuzíny čakal desať mesiacov, čo bol až trojnásobok doby, za ktorú bežne automobil vyrábali a personalizovali. Dnes sa o tomto modeli hovorí aj ako o najdrahšej a najhodnotnejšej úprave pre Rolls Royce na svete. Personalizácia prebehla v Londýne, tvorbu malieb zabezpečil francúzsky umelec.

Rolls Royce Phantom Brougham De Ville (1926) Foto: Hemmings
Návrh a realizáciu interiéru obchodník zveril istému Barnettovi, ktorý vedel, že jeho klient očakáva niečo úžasné a že má vycibrený vkus na umenie. Barnetta pri návšteve múzea Victoria & Albert Museum v Londýne oslovil vzhľad starožitného nosidla patriacemu Márii Antoinette. Bol to v podstate malý luxusný interiér (dobový nákres tu), ktorý nosili dvaja silní muži a prepravovali tak Máriu Antoinettu po meste, aby sama nemusela chodiť po vlastných nohách. Mária Antoinetta žila v 18. storočí a v týchto časoch ešte automobily neexistovali. Inšpirovaný týmto svojím „objavom“ Barnett navrhol a nechal vyhotoviť spektakulárny interiér limuzíny, ktorá je centrom pozornosti až dodnes.

Minulý rok bol tento jedinečný veterán dražený v aukčnej sieni Hemmings s očakávaním, že sa predá za sumu niekde medzi 500-tisíc až 700-tisíc britských libier. 5. decembra 2016 tento „Phantom of Love“, ako aukčná sieň vozidlo nazvala, ktosi kúpil za šialených 561 500 britských libier.

Rolls Royce Phantom Brougham De Ville (1926) Foto: Hemmings

Vyše storočie luxusu na kolesách

Limuzína Rolls-Royce Phantom sa vyrába už viac ako 90 rokov a momentálne sa očakáva príchod jej novej generácie, ktorá začne predávať v roku 2018. Bude to už v poradí siedma generácia a aj tá prvá má stále mimoriadnu hodnotu. Neočakáva sa, že by mala klesať, veterány v dobrom stave vždy boli a aj budú spoločensky a historicky veľmi atraktívne.

Posledný Rolls-Royce Phantom VII (2017) Foto: Rolls-Royce
Počiatky modelu Phantom siahajú až do medzivojnového obdobia, pričom vyrábať sa začal pre modelový rok 1926. Prvá generácia bola obrovským automobilom s masívnymi kruhovými svetlometmi, kapotou pripomínajúcou lokomotívu a motorom so zdvihovým objemom až 7,7 litra. Pri uvedení ju automobilka prezentovala ešte ako New Phantom, stala sa nástupcom modelu Silver Ghost.

Silver Ghost sa pritom vyrábal ešte skôr a historické dedičstvo britskej automobilky tak siaha viac ako storočie do minulosti. Konkrétne až do 23. decembra 1904, kedy sa Charles Rolls a Henry Royce dohodli na výrobe prvých štyroch kusov vozidiel s názvami Rolls-Royce 10 hp, 15 hp, 20 hp a 30 hp. Spoločnosť Rolls Royce Limited vznikla neskôr v roku 1906.


Zdroje: Hemmings; Najluxusnejšia limuzína sveta končí. Nahradí ju ešte luxusnejšia; Just a Car Guy


ODPORÚČAME AJ:
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Obrovský veterán, ktorý šoféroval aj DiCaprio
Poznáme ju asi všetci. No meno krásnej Victorie od Fordu je zabudnuté
Jeden z najkrajších medzivojnových veteránov sveta je iba replika
Vraj je to najhoršie auto na svete, jazdí však dodnes

Komentáre