Autá
História 4 vecí v aute, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť
Erik Stríž, 9. októbra 2013 10:00
Volant (1899)
Volant je neoddeliteľnou súčasťou moderných automobilov, zvyčajne má kruhový tvar s miernym sploštením na vrchu a spodku. Prvýkrát bol použitý v druhom automobile dnes neexistujúcej značky Packard v roku 1899. Dovtedy sa v automobiloch, ktoré vtedy predstavovali iba akési voľné konštrukcie na kolesách poháňané neefektívnymi motormi, používali riadiace páky podobné tým, ktoré dnes vidíme v ťažkých stavebných strojoch. Nevedno, kedy sa vlastne výrobcovia automobilov dohodli, že budú používať práve kruhový volant, ale ich rozhodnutie sa stalo jedným z najvýznamnejších v modernej histórii ľudstva.
Bezpečnostný pás (1903)
Prvý bezpečnostný pás bol navrhnutý v roku 1903 istým Louisom Renaultom, ktorý ho však ešte v tom čase nevyužil v žiadnom zo svojich automobilov. Mal celkovo päť bodov, teda štyri okolo človeka a jeden spoločný približne v oblasti jeho brucha. Tento koncept sa uchytil v leteckom priemysle a od roku 1913 bol súčasťou výbavy lietadiel, do automobilov si ešte hľadal cestu dlhšie.

Mercedes-Benz dnes ponúka aj špecialitu v podobe bezpečnostného pásu kombinovaného s airbagom. Pri náraze sa bezpečnostný pás nestiahne, ako je to v moderných vozidlách zvykom, ale nafúkne sa a zabráni tak zraneniu pasažiera.
Automatická prevodovka (1940)
V Európe sa stále veľkej popularite tešia manuálne prevodovky, ale v Spojených štátoch sa oveľa obľúbenejšou stala jej automatizovaná verzia. Vývoj prvej automatickej prevodovky trval celých osem rokov so zavŕšením vývoja v roku 1940, avšak v prvom automobile bola použitá v roku 1941. Oldsmobile Custom 8 Cruiser od General Motors je historicky prvým automobilom na svete, na ktorom nie je potrebné preraďovať stupne prevodovky manuálne.

Airbag (1952)
Airbagy sa rovnako ako bezpečnostné pásy využívali spočiatku v leteckom priemysle, to už v 40. rokoch 20. storočia. Prvý airbag pre automobily však vytvoril John W. Hetrick až v roku 1952 a v roku 1967 ho predaj závodu Chrysler. Prvá skúšobná séria automobilov s airbagmi síce vyšla v roku 1971 zo závodu Fordu, ale skutočného komerčne dostupného použitia sa airbag dočkal o rok neskôr vo vozidle Chevrolet Impala.
V tomto čase bol však airbag iba alternatívou k neobľúbeným bezpečnostným pásom. Prvou automobilkou, ktorá ponúkla airbag spolu s bezpečnostnými pásmi a ich vzájomným zosúladením, bol Mercedes-Benz v roku 1981. Dnes sú “vzduchové vankúše” súčasťou základnej bezpečnostnej výbavy všetkých nových automobilov, vrátane tých s najnižšou cenou.
Vrcholom vývoja airbagov je zatiaľ riešenie od NASA z roku 2003. Ten umožnil, aby na Marse pristáli vozidlá Spirit a Opportunity bez akýkoľvek škôd. Airbagy sa nafúkli okolo celých vozidiel, aby stlmili ich pádna povrch planéty. Bolo to prvýkrát, čo bol ľuďmi vytvorený airbag použitý mimo našej planéty. Pri poslednej misii na Mars s názvom Curiosity však NASA od airbagov upustila, pretože využila celkom iný spôsob umiestnenia vozidla na povrch - s pomocou lán a výsuvnej platformy.