Autá
Len malá Fiesta? Nie! Auto natrieskané systémami a štýlom
, 20. júna 2013 14:00
Nie všetky modely z dielne Ford však musia mať zaručene pod kapotou tento silný trojvalec. Novú Fiestu sme testovali v dieselovej verzii, aby sme sa pozreli na zub aj iným motorizáciám.
Privrite ústa
Treba uznať, že pri pohľade na novú Fiestu mnohým padne sánka. Samozrejme, sto ľudí – sto chutí, nemusí sa páčiť všetkým. Ale treba uznať, že v nej niečo je. Je v nej ako keby skrytá sila, ktorá stelesňuje dynamiku. Mierne agresívna, ale predsa jemná krása.

Auto je dlhé 3969 mm, jeho šírka aj so spätnými zrkadlami je 1978 mm a výška 1495 mm. Má rázvor 2489 mm. Z čisto pocitového hľadiska – veľmi dobre sa s ním vytáča aj na malých priestranstvách.
Nastúpite dnu a už ústa nezavriete
Zvonku vyzerá dobre, ale keď sa posadíte dovnútra, pochopíte, o čom je štýl. Testovali sme model vo výbave Titanium X, preto sme mali to šťastie vidieť všetko, čo Fiesta môže mať. Farba karosérie ladí s farbou interiéru. Keď o tom len čítate, môže vám to pripadať ako smiešna banalita. Ale keď si tam sadnete a uvidíte to na vlastné oči, zistíte, že aj takýto jednoduchý krok dokáže posunúť auto na inú úroveň. Lebo priznajme si, že dizajn sa s vašimi citmi a citmi všetkých členov posádky pohrá ako prvý.

Čo ponúka okrem štýlu?
Fiesta nie je len štýl na cestách, je to auto, ktoré je nabité zaujímavými systémami, ktoré vám budú robiť spoločnosť na cestách. Čo sa týka bezpečnosti, samozrejme nechýbajú známe systémy ako ABS, ESP s asistentom rozjazdu do kopca, systém trakčnej kontroly, systém podpory brzdenia v núdzových situáciách či 7 airbagov. Aj také systémy, ako je tempomat, elektricky vyhrievané predné sedadlá či čelné sklo, alebo vychytávky ako výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný kožený volant, predstavovať netreba. Ford totiž ponúka niečo, čo je omnoho zaujímavejšie.

Rýchlosť zakázaná
Mladí vodiči s ešte teplým vodičákom zvyknú byť postrachom ciest. Majú totiž pocit, že keď spravili tie záverečné skúšky, tak jednoducho vedia šoférovať a môžu si dovoliť čokoľvek. Svojmu dieťaťu ale vezmete vietor z plachiet a zároveň znížite riziko, že ublíži buď sebe, alebo iným, ak mu dáte do ruky MyKey.

Okrem toho môžete aj nastaviť maximálnu hlasitosť audiosystému. V aute predsa čerstvý vodič nemá mať diskoklub, ale má sa sústrediť na jazdu. K technológiám tohto systému patrí napríklad aj funkcia Belt-Minder. Tá vypne audiosystém a začne vydávať zvukový signál, ak sa pasažieri na predných sedadlách nepripútajú. Svoje hlasné výkriky ukončí až vtedy, keď si zapnú bezpečnostné pásy.

Havária? Auto zavolá pomoc
Ford sa blysol aj systémom Ford SYNC. Prostredníctvom Bluetooth si k nemu pripojíte svoj mobil a môžete bezpečne telefonovať počas jazdy. Tou najväčšou výhodou ale je, že ak dôjde k havárii, pri ktorej sa aktivujú airbagy alebo sa núdzovo odpojí palivové čerpadlo, tak systém vyhodnotí vašu polohu vďaka komunikácii s navigáciou, a potom zavolá na núdzové linku 112 a zavolá pomoc. Toto môže naozaj zachrániť život.

Motorizácia
Fiesta je v ponuke s viacerými typmi motorizácie. Veľkým lákadlom je spomínaný EcoBoost, no my sme testovali verziu s dieselovým motorom TDCi Duratorq s objemom 1,6 l. Dosahoval výkon 70 kW (90 k) pri 3800 otáčkach za minútu. Z dieselových možností je to tá silnejšia voľba – v ponuke je ešte TDCi Duratorq s objemom 1,5 l a výkonom 55 kW (75 k).

Priláka vás najmä spotrebou. Jazdili sme na ňom po meste, v bratislavských zápchach, na diaľnici aj na cestách mimo obce. Po týždni, v ktorom sme tento model nejako extrémne nešetrili, sa nám ukázala kombinovaná priemerná spotreba 3,5 l. A v tom momente nám neostalo iné, ako skonštatovať: „Áno, niečo na tom dieseli je.“
Áno alebo nie?
Fiesta je štýlové auto, ktoré si na pohľad zamilujete. Ak sa rozhodnete pre verziu, ktorej interiér farebne ladí s karosériou, tak ju budete milovať ešte viac. Asistenčné systémy vás nesklamú, Ford sa v tomto smere naozaj pochlapil.
