Autá
Elektrické vozidlá majú dôkladne preverenú bezpečnosť
Peter Škorňa, 29. decembra 2018 10:00 Foto: Daimler AG
Nový Mercedes-Benz EQC. S kombinovanou spotrebou elektrického prúdu: 22,2 kWh/100 km a kombinovanými emisiami CO2: 0 g/km, je aj v oblasť pasívnej bezpečnosti skutočným Mercedesom. Okrem bežného rozsiahleho programu nárazových skúšok tejto značky platia pre akumulátory a všetky konštrukčné diely, ktoré vedú elektrický prúd, prísne bezpečnostné predpisy, ktoré sú častokrát ešte prísnejšie, než zákonom predpísané požiadavky.Rozsiahle skúsenosti tejto prémiovej značky s pohonmi vo vysokovoltovej oblasti vyústili do mimoriadnej koncepcie bezpečnosti. Bezpečnosť vozidla EQC v prípade nehody bola overená v novom technologickom stredisku pre bezpečnosť vozidiel Mercedes-Benz (TFS), teda v najmodernejšom centre nárazových skúšok na svete, kde sa v ťažkých nárazových podmienkach testujú aj prototypy s elektrickými akumulátormi.
Vznikol celý balíček konštruktívnych opatrení, ktoré sa starajú o vysokú úroveň bezpečnosti pri nehode novej EQC:
● Nový pomocný rám chráni hnacie komponenty umiestnené v prednej časti vozidla a vytvára oporu tejto jednotky cez osvedčené body uchytenia.
● Batéria je chránená stabilným rámom s integrovanou štruktúrou nárazu. Medzi rámom a akumulátorom sú zabudované deformačné prvky, ktoré v prípade silného bočného nárazu dokážu pohltiť ďalšie pôsobiace sily.
● V prednej oblasti akumulátora dokáže takzvaný ochranný štít akumulátora chrániť akumulátor energie pred vniknutím cudzích predmetov.
● Vysokonapäťový systém sa môže v závislosti od závažnosti nehody automaticky vypnúť. Rozlišuje sa pritom medzi reverzibilným a ireverzibilným vypnutím. Pri vypnutí poklesne vo veľmi krátkom čase napätie vo vysokonapäťovom systéme okrem akumulátora pod hranicu, ktorá je významná z hľadiska bezpečnosti.
● K obsiahlemu vysokonapäťovému konceptu bezpečnosti patrí aj funkcia automatického vypnutia nabíjania, ktorá sa aktivuje v prípade, že stojace vozidlo rozpozná počas rýchlonabíjania (nabíjanie jednosmerným prúdom) náraz. Pre záchranárov sú určené dodatočné odpojovacie miesta, na ktorých môžu deaktivovať vysokonapäťový systém.
● Okrem posudzovania stavu cestujúcich pri nehode sa vo výskumnom a vývojovom centre spoločnosti Deutsche ACCUMOTIVE, 100-percentnej dcérskej firmy spoločnosti Daimler, testovala aj bezpečnosť akumulátora v prípade nehody. Ku skúšobným kritériám patria okrem iného aj správanie batérie pri nárazovom zaťažení či pri vniknutí cudzích predmetov. Okrem toho sa simuluje prehriatie a prebíjanie batérie.
Okrem bezpečnostnej štruktúry a konceptu na ochranu batérie sú pre cestujúcich v prípade nehody mimoriadne dôležité aj záchytné systémy špeciálne prispôsobené každému modelu.
● Vodič, spolujazdec, ako aj cestujúci na zadných krajných sedadlách majú k dispozícii trojbodový bezpečnostný pás s pyrotechnickým napnutím bezpečnostných pásov a obmedzením sily pásov (stredné zadné sedadlo využíva klasický trojbodový bezpečnostný pás).
● Systém ukotvenia detskej sedačky i-Size (Európa) a ISOFIX (ostatné krajiny) na zabezpečenie bezpečného upevnenia vhodnej detskej sedačky na zadných krajných sedadlách.
● Okenné airbagy v oblasti strechy medzi stĺpikmi A, B a C pre vodiča a spolujazdca, ako aj pasažierov na zadných krajných sedadlách.
● Kombinované bočné airbagy na ochranu hrudníka a panvy pre vodiča a spolujazdca. Na želanie aj bočné airbagy pre pasažierov na zadných krajných sedadlách.
● Airbagy pre vodiča a spolujazdca pre prípad závažného čelného nárazu, na strane spolujazdca s dvojstupňovou časovo posunutou iniciáciou.
● Airbag na ochranu kolien pre vodiča.
Množstvo opatrení prispieva k tomu, aby sa pri nehodách s vozidlami Mercedes-Benz znížili následné škody a aby vozidlá prispeli k záchrane cestujúcich. Akonáhle dôjde k aktivácii niektorého ochranného systému (napr. napínač bezpečnostného pásu a airbag), núdzovému volaniu či volaniu servisu alebo rozpoznaniu poruchy, môžu sa zahájiť nasledovné opatrenia v závislosti od druhu a závažnosti nehody:
● Automatická aktivácia núdzového volania Mercedes-Benz na sprostredkovanie polohy a miesta nehody a zahájenie záchranného postupu
● Vypnutie vysokovoltovej napäťovej sústavy
● Aktivácia výstražných smerových svietidiel na zabezpečenie miesta nehody
● Zapnutie osvetlenia interiéru
● Stiahnutie predných bočných okien na vyvetranie v prípade iniciovania airbagu
● Otvorenie centrálneho zamykania
● Zdvihnutie elektricky nastaviteľného stĺpika riadenia
● Odoslanie rozpoznanej poruchy alebo nehody prostredníctvom komunikácie Car-to-X a do servisného centra Mercedes-Benz
● Nálepka pre záchranárov odkazuje priamo na záchrannú kartu vozidla. Nálepky s kódom QR sú z tohto dôvodu umiestnené na veku na nabíjanie a na vnútornej strane protiľahlého stĺpika B. Vo vážnej situácii môžu záchranári kód QR naskenovať pomocou chytrého telefónu alebo tabletu, čím sa rýchlo a spoľahlivo dostanú k potrebnej záchrannej karte, ktorá im uľahčí záchranu.
● Aplikácia Rescue Assist pre chytré telefóny a tablety obsahuje okrem záchrannej karty aj trojrozmerné zobrazenie vozidla – teraz aj offline pre prípad, že by na mieste nehody nebola k dispozícii mobilná sieť.