Autá
BMW X5 zvládne jazdiť aj na elektrinu
Erik Stríž, 23. mája 2014 10:00Koncept BMW X5 eDrive Foto: BMW
Automobil BMW X5 si za 15 rokov existencie vyslúžil veľmi pozitívny ohlas verejnosti a aj odborníkov. Prešiel menej radikálnymi úpravami dizajnu, pričom stále kladie dôraz na dobre známu radosť z jazdy. Najnovšia generácia vozidla nevybočuje z toho, čo BMW nastolilo v roku 1999, pridáva však množstvo viac či menej výrazných inovácií. Jednou z tých najzásadnejších je platforma eDrive, ktorá novú X5-ku posúva do kategórie vozidiel s extrémne nízkou spotrebou paliva.
Koncept BMW X5 eDrive Foto: BMW
Dva motory v záujme nižšej spotreby
Spotreba paliva v BMW X5 eDrive dosahuje úroveň, ktorá prekvapí aj motoristu so skúsenosťami s hybridnými vozidlami kompaktných rozmerov. Výrobca uvádza, že vďaka eDrive má toto veľké SUV priemernú spotrebu paliva iba 3,8 litra na sto kilometrov jazdy. Vďačí za to predovšetkým skutočnosti, že počas tejto stokilometrovej cesty odjazdí 30 len na elektrinu. Maximálna rýchlosť, ktorou sa dokáže toto robustné vozidlo pohybovať na spomenutý elektromotor, je veľmi priaznivých 120 km/h.
Hybridné pohonné ústrojenstvo X5 eDrive pozostáva z dvojice samostatných motorov, ktoré však dokážu pracovať spoločne. Spaľovací štvorvalcový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo spolupracuje s elektrickým motorom s výkonom 70 kW (95 koní). “Dobíjať sa dá z aj z bežnej domácej elektrickej siete a jej kapacita vystačí na maximálne 30 km čisto elektrickej jazdy s nulovými lokálnymi emisiami,” uvádza BMW a dodáva, že za tento dojazd môže lítium-iónová batéria.
Elektrický motor zabezpečuje okrem samotnej jazdy aj rozjazd vozidla. Spaľovací motor sa aktivuje až pri krátkych a stredných akceleráciách. BMW Concept X5 eDrive zrýchli z nuly na 100 km/h niečo pod sedem sekúnd. K dispozícii sú tri jazdné režimy, ktoré upravujú správanie týchto dvoch motorov.
Koncept BMW X5 eDrive Foto: BMW
Špeciálna farba naznačuje pokrokovosť
Skutočnosť, že X5 eDrive využíva na pohyb elektrický pohon, je zdôraznená menšími, avšak výraznými detailmi na karosérii. Predná maska s typickými bavorskými obličkami má rebrá v tmavej modrej farbe. Modrý odtieň nachádzame aj na priečkach vo vzduchových vstupoch a na lište v zadnom nárazníku.
Táto farba nie je len tak náhodná, ide o oficiálny farebný odtieň BMW i Blue vytvorený špeciálne pre značku BMW i. Zaujímavým doplnkom je konektor nabíjacieho kábla, ktorý počas dobíjania svieti a informuje o tom, v akom stave nabitia batéria práve je.