Autá
Baku po sľubnom úvode víkendu sklamalo
Anton Krajčoviech, 29. apríla 2019 11:00Víťazný fínsky jazdec F1 na Mercedese Valtteri Bottas (uprostred) pózuje na pódiu vedľa druhého Brita Lewisa Hamiltona (druhý zľava) a tretieho Nemca Sebastiana Vettela (druhý sprava) po pretekoch nedeľňajšej Veľkej ceny Azerbajdžanu na okruhu v Baku 28. apríla 2019. Foto: TASR
Tréningy
Prvý tréning skončil tragikomicky, Charles Leclerc na Ferrari uvoľnil kanalizačný poklop na mestskom okruhu v Baku. George Rusell, ktorý vzápätí prechádzal tým istým miesto, si na uvoľnenom poklope fatálne poškodil monopost.
Tréning bol predčasne ukončený, vedenie pretekov muselo skontrolovať všetky kanalizačné poklopy na okruhu. Aby toho nebolo málo, hydraulická ruka na voze, ktorý prevážal poškodený Williams, narazila do reklamného baneru a na monopost začala vytekať kvapalina zo zdvižného zariadenia.
Druhý tréning tiež začal červenými vlajkami, Lance Stroll išiel prirýchlo do druhej zákruty, svoj monopost sa snažil stočiť do výbehovej zóny, no stene sa nevyhol.
Mestský okruh v Baku je rýchly ale nie je tam priestor na chybu. Bariéry sú hneď pri trati, môžeme povedať, že je to Monako, v ktorom sa dá predbiehať. Presvedčili sa o tom aj jazdci Ferrari a Mercedesu, ktorí síce boli v najrýchlejšej päťke, no všetci mali mierny kontakt so stenou.
Daniil Kvjat bol najlepší zo zvyšku sveta, dobrý dojem ale pokazila jeho nehoda v siedmej zákrute. Ruský pretekár išiel na plyn počas zákruty skôr ako mal. Výsledkom bol náraz v malej rýchlosti, no s veľkou silou.
Zvyšok najlepšej desiatky tvorili Sainz, Albon, Gasly a Norris, všetci na mäkkých pneumatikách. Jediný pretekár s inou zmesou pneumatík bol osemnásty Stroll – tvrdé. George Rusell do tréningu nenastúpil.
Tretí tréning je vždy o kvalifikačných simuláciách, najlepšie sa vodilo Ferrari, za nimi opäť jazdci Mercedesu a Verstappen. Kvjat napriek havárii zopakoval formu z piatku a na rovnakom mieste ostal aj jeho thajský tímový kolega. Do najlepšej desiatky sa posunuli Magnussen, Perez a Räikkonen.
Predošlý tréning bol signifikantný dotykmi so stenou, tretí tým, ako takúto situáciu dokázali jazdci zachrániť. Gasly na Red Bulle trénoval na preteky, dostal penalizáciu za prekročeniu limitu prietoku paliva a štartoval z pit lane.
Kvalifikácia
V prvej časti kvalifikácie bojovali o postup jazdci Williamsu, Renaultu a Romain Grosjean. Renault mal v Azerbajdžane obrovský prepad formy. Súboj ale nakoniec tak celkom neprebehol. Robert Kubica na nadskočil na obrubníku a narazil s svojim Williamsom do múru vo vstupe do historickej časti.
Červené vlajky neobišli ani druhú časť kvalifikácie, Charles Leclerc havaroval na tom istom mieste ako Kubica. Jazdec Ferrari už mal na svojom konte čas, ktorý ho posunul do Q3. O postup bojovali jazdci McLarenu, Magnussen, Albon a Ricciardo. Úspešní boli len Norris a taliansky pretekár Sauberu.
Prvú várku jázd vo finálnej časti kvalifikácie zvládol najlepšie Hamilton, prekvapil Verstappen, ktorý bol hneď za ním. Na treťom a štvrtom mieste Vettel a Bottas. Pri druhej jazde sa Vettel výrazne zlepšil a postúpil na druhé miesto, no prekonali ho oba Mercedey, ktoré sa vyviezli vo vzduchovom vaku za ostatnými jazdcami.
Verstappen svoj čas nevylepšil a absencia Leclerca a Gaslyho posunula do tretieho radu Pereza a Kvjata. Norris zaznamenal výborný výsledok pre McLaren, siedme miesto. Tímoví kolegovia zo Sauberu uzavreli poradie v Q3, pokiaľ nerátame Leclerca, ktorý nenastúpil.
Preteky
Z pit lane nakoniec štartovali okrem Gaslyho aj Kubica a Räikkonen. Poliakovi nestihli opraviť auto načas a Kimiho Sauber neprešiel technickou kontrolou.
Nedeľa v Baku bola vždy chaosom a vývoj víkendu takýto scenár naznačoval, opak bol pravdou. Štart predbehol pokojne, Hamilton sa síce pokúšal predbehnúť v úvode Bottasa a približoval sa k nemu aj počas záverečných kôl, no vážnejšie ho neohrozil.
Vettel jazdil nudné preteky na treťom mieste, počas zastávok v boxoch sa pokúsil predbehnúť Hamiltona, neúspešne. Pod pódiom skončil Verstappen, ktorý mal tak isto nevýrazne preteky.
Vzrušenie do pretekov priniesol Leclerc, pre ktorého Ferrari pripravilo alternatívnu stratégiu. Väčšina jazdcov štartovala na mäkkej zmesi pneumatík, stáli v boxoch v dvanástom kole a prezuli na stredne tvrdé pneumatiky. Leclerc išiel obrátenú stratégiu, v 34. kole prezúval zo stredne tvrdých na mäkké. Pokus o záchranu zbabranej kvalifikácie ale nevyšiel a Monačan obsadil piate miesto.
Sergio Perez si na začiatku pretekov chvíľku držal štvrté miesto, nakoniec ale neodolal tlaku Verstappena a Leclerca. O trochu akcie sa postarali aj McLareny, Sainz predbehol Norrisa a siedme miesto si do konca pretekov držal.
Lance Stroll, ktorý v Baku pred dvomi rokmi zaknihoval pódium skončil deviaty, Kanaďan bodoval pri každom svojom štarte v azerbajdžanskej metropole. Räikkonen sa nakoniec dokázal z pit lane dostať až na body a uchmatol posledný majstrovský bod.
Preteky nedokončili pre technické problémy Gasly a Grosjean, medzi Ricciardom a Kvjatom došlo ku komickej kolízii. Austrálčan sa svojho bývalého tímového kolegu pokúsil predbehnúť, no zle si vypočítal zákrutu. Išiel preto rovno a Kvjat musel zabrzdiť, aby doňho nevrazil. Zlatým klincom bolo, keď jazdec Renaultu zaradil spiatočku, nacúval do svojho súpera a poškodil oba monoposty.