Život

Takmer 40 % Sloveniek si spravuje svoj vlastný majetok samostatne

"Ženské bohatstvo rastie rýchlejšie ako kedykoľvek predtým."

OTS, dnes 15:24
Foto: HAVEL & PARTNERS
Globálny trend presunu majetku do rúk žien sa prejavuje aj na Slovensku. Takmer dve pätiny slovenských žien (38 %) spravujú svoj vlastný majetok samostatne. Zároveň viac ako tretina Sloveniek (34 %) investuje preto, aby mali dostatok prostriedkov na vlastné ciele a sny. Oproti mužom pritom ženy v investíciách vsádzajú častejšie na istotu, to sa ale mení s vekom a skúsenosťami. Zistil to prieskum v rámci projektu NextŽeny, ktorý realizovala advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS a spoločnosti ONE FAMILY OFFICE, RSM a Visa v spolupráci s výskumnou agentúrou Ipsos.

Ženy ovládajú tretinu svetového bohatstva a hodnotu svojho majetku v posledných rokoch navyšujú významne rýchlejšie ako predtým. V Európe podľa údajov spoločnosti McKinsey vzrástli aktíva ovládané ženami zo 4,6 bilióna dolárov v roku 2018 na 6,6 bilióna dolárov v roku 2023, čo predstavuje nárast z 32 na 38 % celkových spravovaných aktív (AUM) EÚ. Spoločnosť McKinsey zároveň predpovedá, že v EÚ aktíva ovládané ženami dosiahnu do roku 2030 hodnotu 11,4 bilióna dolárov, čo bude 47 % všetkých aktív EÚ.

Ženy neustále posilňujú svoje socioekonomické postavenie v spoločnosti predovšetkým preto, že sú stále emancipovanejšie a ekonomicky aktívnejšie. Vzdelávajú sa, čím ďalej častejšie obsadzujú vedúce pracovné pozície a zvyšuje sa aj počet podnikateliek a investoriek. Zároveň sa ženy štatisticky dožívajú vyššieho veku ako muži a podľa správy Rodinné správanie Štatistického úradu SR z roku 2023 si ženy berú mužov starších o 3 až 5 rokov v 41 % prípadov a v 22 % dokonca o 6 a viac rokov, čo znamená, že častejšie aj po mužoch majetok dedia.

„Presun bohatstva smerom k ženám vnímame ako súčasť širšieho a v západnom svete známeho fenoménu transferu majetku od budovateľov k správcom. Zatiaľ čo doteraz podnikatelia budovali veľmi úspešné firmy a v súvislosti s ich rastom enormne navyšovali svoje bohatstvo, ich nasledovníci, z ktorých v mnohých prípadoch to budú práve ženy, sa budú snažiť majetok udržať a ďalej ho úspešne spravovať tak, aby jeho výnosy dlhodobo zabezpečili rozširujúce sa rodiny. Kľúčovú úlohu pri tom bude mať strategická, profesionalizovaná správa tohto majetku,“ vysvetľuje riadiaci partner HAVEL & PARTNERS a ONE FAMILY OFFICE Jaroslav Havel.

Emancipovaná správa

V dôsledku sociálnych, ekonomických, demografických a kultúrnych faktorov tak ženy čoraz častejšie dokážu samy vybudovať veľký majetok, zároveň prieskum NextŽeny realizovaný na Slovensku teraz ukázal, že aj čo sa týka správy vlastného majetku sú tunajšie ženy emancipované. Najčastejšie totiž Slovenky, konkrétne takmer dve pätiny (38 %), uvádzali, že samy riešia svoj vlastný majetok a svoje finančné záležitosti. „Najväčší podiel investoriek, ktoré si samy spravujú majetok je u mladších žien - medzi 18-34 rokov. Tie sú otvorené online investovaniu, často single alebo v ranných fázach vzťahov, zvyknuté pracovať s vlastnými financiami už počas štúdia alebo krátko po ňom. Silný digitálny skillset, vyššia ochota skúšať rizikovejšie produkty je jedným z dôvodov. To je skvelá správa pre budúci rast počtu žien investoriek,“ komentuje Jana Holíková, Director of Business Relations z rodinnej kancelárie ONE FAMILY OFFICE. Samostatne nespravujú svoj majetok a financie len mladé ženy, ale sú to aj slobodné alebo rozvedené. A sama si rieši svoje financie a majetok dokonca aj viac ako štvrtina (26 %) vydatých žien.

V porovnaní s Češkami tak slovenské ženy rozhodujú o svojom majetku samostatnejšie. Podľa prieskumu NextŽeny z roku 2023 v Česku totiž svoj vlastný majetok spravovalo len 26 % žien. Češky naopak najčastejšie rozhodovali o rodinnom majetku spolu s niekým ďalším (39 %). Pri aktuálnom slovenskom prieskume rieši v domácnosti financie a majetok s niekým spoločne cca tretina Sloveniek (32 %). „Kým v Česku je správa majetku častejšie spoločnou záležitosťou, Slovenky sa už v mladšom veku učia pracovať s vlastným portfóliom – a to aj vtedy, keď majú partnera,“ potvrdzuje Jana Holíková.

Slovenskí muži sa najčastejšie starajú o finančné a majetkové záležitosti celej domácnosti sami (34 %), je to dvakrát častejšie ako u žien – o financiách a majetku rodiny samo totiž rozhoduje len 16 % žien. „Silná skupina starších vekových kategórií – generácia baby boomers či nasledujúca gen X žila dlhodobo v tradičnom modeli konzervatívneho prístupu k investíciám, kde rozhodujúce slovo a mnohokrát aj prehľad o financiách rodiny mal jedine muž (otec zakladateľ),“ pripomína Jana Holíková.

Risk verzus istota

Portfólio svojich investícií 6 mužov z 10 a 5 žien z 10 diverzifikuje – časť prostriedkov teda investujú konzervatívne do investícií s nižším rizikom a výnosom a časť do rizikovejších oblastí s vyšším výnosom. Ženy častejšie ako muži (22 % vs. 13 %) volia konzervatívnejšie investície s nižšou mierou rizika. Muži sa zase naopak častejšie než ženy púšťajú do odvážnejších investícií, kedy sa usilujú o maximálnu výšku výnosu aj za cenu vyššej miery rizika (19 % muži vs. 9 % ženy).

“Slovenské dáta v tomto ohľade nakoniec zodpovedajú zahraničným štatistikám. Jednoduchou ukážkou je napríklad držba bitcoinu, ktorá vychádza v pomere 6:4 v prospech mužov. Naopak ženy majú častejšie záujem o pomalšie rastúce investície, avšak s nižšou mierou rizika. Pri správe vlastného majetku sledujú konzervatívne fondy. Pri správe podniku sa častejšie obzerajú po investícii v ich odvetví a nemajú takú veľkú potrebu utekať inam,” vysvetľuje riadiaca partnerka poradenskej spoločnosti RSM Monika Marečková.

Ochota riskovať sa u žien a mužov tiež mení s vekom. Ženy najviac investujú vo veku 35 až 44 rokov, kedy dávajú prednosť kombinácii konzervatívnych a diverzifikovaných produktov. Mladšie ženy do 34 rokov sú v porovnaní s mužmi konzervatívnejšie a výrazne menej riskujú. Od 44 rokov veku vykazujú ženy rastúcu ochotu riskovať. Nad 55 rokov má v portfóliu rizikové investície 14 % žien, čo môže súvisieť s ich dlhšou investičnou skúsenosťou.

Foto: HAVEL & PARTNERS

„Prieskumy ukazujú, že na Slovensku narastá skupina finančne aktívnych žien, ktoré sa buď samy presadili v zamestnaní/podnikaní, alebo sú dedičkami a majú potrebu samostatne rozhodovať, vzdelávať sa a nasledovať trendy. U tejto generácie je prirodzená aj väčšia otvorenosť riziku s vidinou vyššieho výnosu,“ vysvetľuje Jana Holíková z ONE FAMILY OFFICE. U mužov naopak ochota riskovať s pribúdajúcim vekom klesá. V mladšom veku má rizikové investície tretina mužov, nad 55 rokov potom výrazne u mužov rizikové investície klesajú až na 3 %.

Pokojná staroba a istota v nehnuteľnostiach

Ľudia sa najčastejšie chcú podľa prieskumu NextŽeny investíciami zabezpečiť na starobu, chrániť svoje prostriedky pred znehodnotením a chcú majetkovo zabezpečiť aj rodinu. V tom sa motivácia u mužov a žien príliš nelíši. Výrazne viac žien (34 %) ako mužov (20 %) ale investuje, pretože chcú mať dostatok financií na svoje ciele, aby si mohli samostatne zaobstarať to, čo chcú. „Samotná správa majetku nie je iba otázkou financií, ale aj identity - slovenské ženy si cez investovanie budujú pocit nezávislosti a schopnosti ovplyvniť svoju budúcnosť. V tom sa premieta aj potreba dopriať si veci, ktoré chcú bez nutnosti pýtať si prostriedky od manžela/partnera/otca rodiny,“ hovorí Jana Holíková. Muži zase naopak majú častejšie ako ženy investovanie ako koníček a aj v ňom viac hľadajú osobné uspokojenie.

V súlade s tým, že chcú byť Slováci zabezpečení na starobu, využíva drvivá väčšina sporenie na dôchodok (77 %). Ženy v porovnaní s mužmi viac preferujú likviditu – viac ako tri štvrtiny z nich nechávajú prebytočné prostriedky na bežnom účte a 71 % siahne po sporiacom účte. Väčšina slovenských investorov a investoriek stále stavia na nehnuteľnosti. Do tohto tradične populárneho segmentu už teraz ukladá svoje peniaze viac ako polovica žien a taktiež dve tretiny mužov. Zároveň ho ako perspektívnu investíciu do budúcnosti vníma 73 % investujúcich žien a 68 % mužov.

Investície v hľadáčiku

Muži najčastejšie čerpajú informácie k investíciám z investičných a spravodajských webov (59 %). Ženy zase viac vsádzajú na osobný kontakt: viac ako polovica (54 %) pravidelne čerpá informácie od bankára alebo finančného poradcu.

Mladšia generácia do 34 rokov sleduje podcasty a videá, ktoré sú pre nich hlavným zdrojom (54 %). Majetnejší investori s kapitálom presahujúcim 830 tisíc EUR sa zase vracajú k tradičnejšiemu, štruktúrovanému obsahu: preferujú renomované finančné portály a tlačené publikácie. Stručne povedané – čím vyššie portfólio a skúsenosť, tým väčšia ochota čítať dlhé analýzy; čím mladší vek, tým viac „streamovaného“ know how.
Digitálne nástroje však nezohrávajú kľúčovú rolu len pri získavaní informácií, ale aj pri samotnej správe financií. „Digitálne bankovníctvo sa stalo bežnou súčasťou finančného života väčšiny Slovákov a až 66 % z nich ho využíva pravidelne. Zaujímavosťou je, že približne pätina investorov a investoriek (22 %) prostredníctvom digitálneho bankovníctva aktívne spravuje aj svoje investície. Tieto výsledky jasne naznačujú, že dôvera v digitálne riešenia v oblasti financií stále rastie,“ uviedla Ľubica Gubová, country manažérka spoločnosti Visa pre Slovensko.

Byť pripravený/á

Smrť a dedičstvo sú zásadnými životnými míľnikmi, pri ktorých dochádza k jednorazovému transferu významného objemu majetku. V biznise sú stále častejšie nástupcami v novej generácii práve ženy. To na Slovensku potvrdila aj štúdia NextŽeny z roku 2022. Analýza vzorky 10 najväčších slovenských rodinných firiem z roku 2022 ukázala, že vlastníci sú z 90 % muži. 80 % podnikateľov už vtedy malo viac ako 60 rokov, a dokonca celkom pätina z celkového počtu vlastníkov boli osemdesiatnici. Pre väčšinu týchto podnikateľov na Slovensku je teda úplne aktuálna téma nástupníctva. V rámci analýzy majetkových a rodinných pomerov štúdia navyše zistila, že ak by prebehlo u týchto rodinných firiem odovzdanie majetku vlastníkov formou dedičstva podľa slovenskej legislatívy, potom by väčšina majetku prešla do rúk žien, a to zo 65 %. Iba 20 % majetku by naďalej mali muži.

Náhle udalosti a smrť sú teda situácie, ktoré zásadne hovoria do rozloženia rodinného majetku. Aj preto zisťoval aktuálny slovenský prieskum NextŽeny, na koľko sú ľudia na tieto situácie pripravení.
Pre prípad nečakanej udalosti má každý druhý jasný alebo aspoň čiastočný plán, čo bude s jeho alebo rodinným majetkom. Prístup sa u mužov a žien príliš nelíši. Každý štvrtý má spísané pravidlá na jednom mieste, 28 % ľudí nejaké pravidlá má, ale nie prehľadne zhromaždené na jednom mieste. 9 % mužov a 4 % žien riešia tieto záležitosti v rámci family office.

Slováci vsádzajú v krízových chvíľach hlavne na rodinu: 68 % verí, že niekto z blízkych by v prípade nečakanej udalosti dokázal spravovať rodinný majetok. Zhruba šesť ľudí z desiatich má s rodinou vyjasnené, čo sa má stať s financiami či firmou (61 %) a podobný podiel vie, ako budú zabezpečené potreby detí a partnera (61 %) – istota pritom rastie s vekom (45+). Len asi tretina ľudí by zverila správu majetku v takom prípade profesionálom.

Na druhej strane z prieskumu vyplýva, že otázku, čo bude s jeho majetkom v prípade náhlej udalosti, tiež každý druhý človek vôbec neriešil. A navyše polovica z týchto ľudí ani nevie, ako pravidlá riešiť budú alebo ich vôbec pripravovať nechcú. Záporne odpovedali častejšie ženy (57 %) ako muži (36 %).

„Polovica ľudí vôbec nemá premyslené, čo sa stane s ich majetkom pri náhlej udalosti, a ženy túto otázku odkladajú ešte častejšie, pritom práve tieto situácie patria k najväčším rizikám pre stabilitu rodinného bohatstva. Pokiaľ chýba závet či jasné pravidlá, majetok sa rozdelí podľa zákona, čo často vedie k jeho drobeniu a sporom. Zverenecké a nadačné fondy preto nadobúdajú na význame, pretože dokážu ochrániť majetok a zabezpečiť, aby sa spravoval podľa skutočnej vôle vlastníka.“ hovorí Štěpán Štarha, partner advokátskej kancelárie HAVEL & PARTNERS.

Vzorka a metodológia prieskumu NextŽeny

Do prieskumu sa zapojilo 295 respondentov z radov aktívnych investoriek a investorov na Slovensku, z toho bolo 51 % žien a 49 % mužov všetkých vekových skupín. Prieskum, zber dát a ich vyhodnotenie vykonala výskumná agentúra Ipsos. Zber dát prebehol od 26. 6. do 26. 7. 2025 prostredníctvom metódy CAWI. Odpovedali klienti a obchodní partneri advokátskej kancelárie HAVEL & PARTNERS a spoločnosti RSM SK s následným využitím online panelu Populacia.sk. Za každý vyplnený dotazník prispeje advokátska kancelária HAVEL & PARTNERS spoločne s RSM SK 3 eurami na neziskovú organizáciu Nadácia pre deti Slovenska.

HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátska kancelária
Žižkova 7803/9, 811 02 Bratislava, www.havelpartners.sk
Veronika Brezovská, e-mail: veronika.brezovska@havelpartners.sk, mob.: +421910822167

Komentáre