Život

Kaufland udržateľným sortimentom chráni prírodu aj ľudí

"Boduje v predaji "férových" ruží a banánov. "

OTS, 18. júna 2024 13:00
Kaufland ponúka zákazníkom široký sortiment certifikovaných výrobkov, vníma to ako podporu férového obchodovania Foto: Kaufland
Bratislava 18. júna (OTS) - Nákup certifikovaných potravín rovná sa udržateľný nákup. Spravodlivé obchodné a pracovné podmienky pre pestovateľov či šetrný prístup k životnému prostrediu, aj na to sa prihliada pri výrobe produktov s označením Fairtrade alebo Rainforest Alliance. Kaufland ich sortiment rozširuje, čím podporuje férové obchodovanie a vedie k tomu aj zákazníkov.

Pri rozbaľovaní čokolády alebo pri šálke kapučína sa bežný spotrebiteľ obvykle nezamýšľa na tým, odkiaľ tieto potraviny pochádzajú. Či bol pestovateľ kakaa alebo kávy za svoju prácu spravodlivo zaplatený a či sa pri tom bral ohľad na ochranu životného prostredia. Pre Kaufland je však téma trvalej udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti dôležitá, preto na ňu myslí aj pri skladbe sortimentu.

„Záleží nám na tom, aby producenti tovaru predávaného v našej obchodnej sieti dostávali za svoju prácu férové ohodnotenie. Rovnako si všímame, či pestovanie a výroba produktov, ktoré ponúkame zákazníkom, prebiehajú šetrne k životnému prostrediu. Preto výrobcov v rozvojových krajinách podporujeme aj tak, že udržateľný sortiment v našich predajniach predávame a neustále rozširujeme. Zároveň sa spotrebitelia môžu spoľahnúť aj na to, že u nás nájdu rozmanitý výber Bio produktov, ktoré pochádzajú aj zo Slovenska,“ vysvetľuje Richard Bendík, riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s.

Aj pri výrobe produktov privátnych značiek používa obchodný reťazec len certifikované kakao, kávu alebo čierny, zelený či rooibos čaj Foto: Kaufland

Čo je udržateľný sortiment?

Kakao, cukor, káva, čaj, ale aj bavlna, banány alebo rezané kvety sa na európsky trh dostávajú z rôznych kontinentov a mnohé majú na svojich obaloch označenie Bio, Rainforest Alliance či Fairtrade. Certifikácia Bio potvrdzuje, že pestovanie a výroba potravín s týmto označením prebiehajú bez použitia chemických postrekov či umelých hnojív, a teda bez zbytočnej záťaže na životné prostredie. Organizácia Rainforest Alliance si pred viac ako tridsiatimi rokmi zvolila Listárku červenookú za svojho maskota. Tento obojživelník sa vyskytuje v neotropických oblastiach. Práve tam začali zakladatelia organizácie pracovať na ochrane tropických dažďových pralesov a odvtedy sa pečať žaby stala medzinárodným symbolom trvalej udržateľnosti. Produkty so symbolom žaby nájdu spotrebitelia aj v regáloch Kauflandu, pričom známka Rainforest Alliance garantuje ich pestovateľom spravodlivé finančné ohodnotenie. Zároveň sa pri ich produkcii myslelo na ochranu vodných tokov, lesov, rastlín aj živočíchov.

Označenie Fairtrade zabezpečuje poľnohospodárom nielen istotu minimálnej výkupnej ceny, ktorá im umožní dôstojné živobytie, no vďaka faitraidovému príplatku môžu vo svojich komunitách stavať cesty, budovať školy, studne či zdravotnícke zariadenia, a tiež zvyšovať produktivitu výroby. Fairtradový príplatok, ktorý ako peniaze navyše získali pestovatelia z Latinskej Ameriky, Ázie a Afriky za tovar predaný v Slovenskej republike, v minulom roku dosiahol výšku 710 000 eur. Kaufland ako prvý obchodný reťazec na Slovensku zaradil do ponuky fairtradové banány, ktorých sa na slovenskom aj českom trhu vlani predalo 1 768 ton, čo predstavuje zvýšenie o 144 %. Medziročný nárast o 34 % zaznamenal aj sortiment férovo pestovaných ruží, ktorých predaj na Slovensku dosiahol počet 644 000 a najviac sa na tomto objeme podieľal práve Kaufland.

Kaufland ako prvý obchodný reťazec na Slovensku zaradil do ponuky fairtradové banány, ktorých sa na slovenskom aj českom trhu vlani predalo 1 768 ton, čo predstavuje zvýšenie o 144 % Foto: Kaufland

Jeho zákazníci si tak môžu vyberať spomedzi viac ako 160 produktov Fairtrade, vyše 470 výrobkov má certifikáciu Bio a vyše 330 nesie pečať Rainforest Alliance. Aj pri výrobe produktov privátnych značiek používa len certifikované kakao, kávu alebo čierny, zelený či rooibos čaj.

„Certifikované produkty zabezpečujú podporu farmárov a pestovateľov či vyjadrujú zodpovednosť k životnému prostrediu, ktorú môžeme podporiť aj my naším nákupom,“ hovorí riaditeľ nákupu obchodného reťazca, v ktorom napríklad mnohé predávané ryby spĺňajú normy ASC alebo MSC, teda Marine Stewardship Council. Toto logo je zárukou, že ryby pochádzajú z dobre spravovanej a udržateľnej rybárskej spoločnosti, ktorá bola certifikovaná nezávislým orgánom podľa environmentálnej normy MSC, zatiaľ čo logo ASC (Aquaculture Stewardship Council) označuje zodpovedne chované ryby a morské plody. Farmy s certifikáciou ASC musia preukázať, že pracujú ohľaduplne k životnému prostrediu a zabezpečujú dobré a spravodlivé pracovné podmienky.

V predajniach Kauflandu tak zákazník pod jednou strechou nájde nielen čerstvé a kvalitné potraviny za výhodné ceny, ale svoj nákup si môže vyskladať aj s ohľadom na to, či výrobok chráni životné prostredie a ľudí, ktorí sa na jeho produkcii podieľajú.

Komentáre