Technológie

Facebook Graph Search, sociálny vyhľadávač

"Facebook predstavil svoju predstavu sociálneho vyhľadávača, ktorý sa za posledné dni stal mediálnym rivalom pre Google. I keď to nie je celkom pravda, pretože Graph Search bude predovšetkým o ľuďoch. "

Erik Stríž, 17. januára 2013 10:00
Facebook Graph Search Foto: Facebook
Potenciál nového spôsobu fulltextového vyhľadávania je nesmierne veľký, vďaka nemu by sa vyhľadávanie mohlo zmeniť zo strohého na prirodzené. Facebook Graph Search si totiž zakladá práve na prirodzenosti. Podľa Marka Zuckerberga je súčasný Facebook postavený na niekoľkých pilieroch, medzi ktoré patrí aj formátovanie zobrazenia profilu “Timeline”. Graph Search by mal stať jedným z tých pilierov, bude neoddeliteľnou súčasťou Facebooku.


Iný spôsob hodnotenia výsledkov


Graph Search bude hodnotiť relevantnosť výsledkov nie podľa nastavenia SEO (cielená optimalizácia pre vyhľadávače), ale podľa prirodzeného profilovania používateľov Facebooku. Google hodnotí a vypisuje iba výsledky, ktoré sú absolútne relevantné žiadaným slovám, bez ohľadu na sociálne väzby. A práve to je ten priestor, ktorý chce využiť Facebook vďaka svojej rozsiahlej databáze aktivity vlastných používateľov.

Ak budete hľadať fotografie, video alebo hudbu, uprednostní tie výsledky, ktoré majú viac spoločného s vašimi priateľmi. Ak sa s niekým priatelíte aj v skutočnom živote, je pravdepodobnejšie, že vám aj jeho hudobný výber bude sympatickejší, než výber niekoho cudzieho. Veľký význam bude mať aj “lajkovanie” a zdieľanie obsahu, ten sa vo výsledkoch objaví na lepšej pozícii.

ŽIadne kľúčové slová alebo kódy, iba vety


“Nájsť fotky spred roku 1980”, “Nájdi hudbu, ktorú počúvajú priatelia z Bratislavy”, “Slobodné dievčatá zo Senca”. Presne tak bude vyzerať vyhľadávanie v podaní Facebooku. Už žiadne strohé frázy, kľúčové slová alebo kódy, ktoré používa Google. Keď chcete, aby Google vyhľadal obsah výlučne na Webmagazin.sk, musíte za žiadanú frázu zadať “site:webmagazin.sk”. Bez znalosti tohto konkrétneho kódu by ste nepochodili, ale napísať “Vyhľadávať iba na webmagazin.sk” vie každý.

V tejto chvíli Graph Seach nie je funkčný, pripravuje sa na spustenie beta verzie. Foto: Facebook
Veľký záujem odbornej verejnosti vyvoláva práve filtrovanie výsledkov bežnými frázami. Miesto toho, aby ste zaškrtávali možnosti o vlastnostiach a stavoch používateľov, jednoducho napíšete, o čo máte záujem.

Bezpečnosť podmienená nastavením profilu


Keď budete vyhľadávať cez Graph Search, dostanete sa jedine k rovnakému obsahu, k akému máte prístup aj dnes. Keď niekto s vami nezdieľa určitý obsah, neobjaví sa vám ani vo výsledkoch vyhľadávania. Práve otázka bezpečnosti bude v najbližšom období terčom útokov, pretože sa jedná o súkromie používateľov Facebooku a ich dôvera je už aj tak poznačená viacerými komplikáciami. Väčšinou za ne niesli zodpovednosť samotní používatelia, ktorí si nenastavili dostatočnú úroveň zabezpečenia profilu alebo zdieľali nevhodný obsah, ale aj tak mediálna pozornosť padá na plecia Facebooku.

Facebook Graph Search umožní aj dodatočné filtrovanie výsledkov formou výberu vlastností. Foto: Facebook

Pomáhať bude aj vyhľadávač Bing


Graph Search sa nebude zaoberať výlučne výsledkami patriacimi pod strechu Facebooku. Má o niečo väčšie ambície, avšak monitorovať kompletný internetový priestor zatiaľ nedokáže, preto je do neho implementovaný aj vyhľadávač Bing od Microsoftu. Ten je v nenásilnej forme zapojený do výsledkov vyhľadávania pre prípad, že Graph Search nebude schopný poskytnúť dostatočne relevantné výsledky.

Budúcnosť novej služby


V tejto chvíli je ešte priveľmi komplikované jednoznačne určiť odpoveď na otázku, či je Graph Search skutočne budúcim rivalom pre Google. Do určitej miery je pre neho implementácia Bingu ohrozením, aj keď ten je stále iba pomerne neúspešný konkurent.

Pre Grapf Search by u nás mohla byť problémom aj komplikovaná slovenčina. Narozdiel od angličtiny používame skloňovanie a diakritiku, čo môže spôsobiť veľké problémy v hodnotení vkladaných fráz. Nehovoriac o neznalosti základnej gramatiky mnohých slovenských používateľov. Dnes je služba propagovaná výhradne v angličtine a ako sa popasuje s inými jazykmi, bude zrejme jednou z ďalších veľkých výziev pre Facebook. Dnes je možné registrovať sa pre možnosť vyskúšať Graph Search medzi prvými. Kedy presne bude služba vyhľadávania uvedená do natívneho prostredia Facebooku, zatiaľ nevieme.

Komentáre