Štýl

DANA KLEINERT: Buďte samé sebou

"Dana Kleinert je slovenská módna návrhárka s vlastnou značkou. Svoje modely sa snaží robiť vždy tak, aby boli rozpoznateľné a mali vlastný rukopis. "

, 25. apríla 2013 14:00 Módna návrhárka Dana Kleinert pravidelne navštevuje viaceré módne priehliadky a medzi nimi nechýbal ani tohtoročný London Fashion Week.

Módna návrhárka Dana Kleinert Foto: Dana Kleinert

Čo je London Fashion Week a čo je preň typické?
London Fashion Week je jeden zo štyroch top celosvetových eventov. Ukážu sa tu celosvetoví návrhári ale aj nezávislé značky a nezávislí návrhári. Ide o prezentovanie nových aj starých talentov a zároveň o tvrdý biznis. Celý svet vtedy sleduje, čo sa vtedy v Londýne deje.

Kam sa London Fashion Week za tie roky posunul? Vidíte nejaké pokroky?
Áno, je zaujímavé vidieť akú dobrú robotu za tie roky urobil British Fashion Council, ktorý je vlastne organizátorom celého podujatia. Samozrejme to nie je iba ich výsledok, ale dokázali navnadiť mnoho zložiek od vlády až po jednotlivcov a dali do toho všetku energiu a financie. Londýn nikdy nebol nejakou mekkou módy, ale v podstate sa ňou za tie desaťročia stal. Typický je práve svojou nebojácnosťou a novými dizajnami. Je to zaujímavé vidieť toto všetko práve v Londýne.

Ktorí návrhári predviedli najlepšie kusy?
Ja som paradoxne bola tento rok vrámci tímu International Fashion Showcase, kde som riešila Slovákov, takže som v zásade videla z London Fashion Week veľmi málo. Stihla som ale vidieť severské krajiny. Tie sa mne osobne veľmi páčia najmä svojím prístupom a úprimnosťou. V severskej móde vidno ich korene a pritom je to dizajn, ktorý je moderný a svieži a v podstate sa na nič nehrá. Severské krajiny sú niečo, čo ma baví vždy.

Čo móda na Slovensku, kam sa posunula?
Sú tu mladí návrhári, ktorí majú potenciál. Dôležité je ale pre nich vedieť, že sú na začiatku cesty a musia vedieť čo všetko treba spraviť preto, aby sa vedeli posunúť ďalej. Častokrát končia školu s tým, že sú šťastní, že majú stránku v časopise a objavujú sa v médiách. Je to samozrejme super, ale v podstate je to niečo, čo má prísť až neskôr. Oveľa dôležitejšie je vedieť si značku pozicionovať a poznať svojho zákazníka, vedieť si zabezpečiť výrobu a podobné praktické otázky, aby návrhár bol možno v médiách zo začiatku menej, ale o to masívnejšie potom neskôr.

Prichádza sezóna jar/leto, čo sa nosí?
Klasická otázka, klasická odpoveď. Nosíme bledé veci a pastelové tóny. Potom sú tu určité detaily vrámci módy, ktoré sú výborné na nosenie a v ktorých ste rozpoznateľná, vidno, že sledujete časopisy a ste v trende. Napriek tomu si myslím ja, ako dizajnér, že je dôležité držať si vlasnú líniu, ísť podľa seba a vytvoriť si vlastný štýl. To sa ráta oveľa viacej. Nehovorím, že byť trendy je zlé, ale treba do toho ale dať niečo svoje, niečo čo neriešite či je trendy alebo nie je. Musíte byť sama sebou. Dnes sa chcem vyjadriť takto a zajtra inak. Podľa mňa je toto dôležité a keď to bude robiť aspoň väčšina z nás, tak v tom prípade bude tiež v uliciach väčšia sviežosť a bude to zaujímavejšie.

Takže ani vy ako návrhárka sa úplne nedržíte trendov?
Ja sa im priam vyhýbam! Ja ako dizajnér sa bojím toho, že zopakujem niečo, čo som už niekde videla a nebudem si to pamätať. Keď robím kolekcie tak ich téma je skôr filozofická alebo sa inšpirujem prečítanou knihou. Jednoducho niečo iné, čo nemá vplyv na to, či ten trend je tento rok taký alebo iný. Nechcem opakovať.

Ste zakladateľkou Slovak Fashion Council. Čo je jej náplňou?
Je to platforma, ktorá vznikla takmer pred dvoma rokmi. Je dôležité, aby dizajnéri spolu spolupracovali hlavne z toho hľadiska, že Slovensko je malý trh a pokiaľ chceme byť úspešní aj finančne a vedeli sme tak logicky vyprodukovať ďalšiu kolekciu, musíme byť silní a musíme aj zahraničiu ukázať, že je tu nejaké Slovensko. Zahraničie z nás musí mať určitý pocit a ten pocit dostanú ľudia zvonka iba keď na Slovensku uvidia ucelené módne dianie, ktoré samozrejme musí vzniknúť za podpory lokálnych dizajnérov a jednotlivcov. Keď toto nastane, tak budeme ľahšie rozpoznateľní a tým pádom aj zákazníci budú radšej kupovať módny dizajn zo Slovenska, lebo k nemu vznikne určitý vzťah a to je dôležité.

Aké aktivity máte najbližšie v pláne?
V predaji je aktuálna letná sezóna. Chystáme už aj predaj na jeseň, máme veľmi dobrú spoluprácu s butikom v Prahe, odkiaľ nás oslovili. Sú to baby, ktoré predávajú českú a slovenskú módu, tam by som sa chcela zamerať asi najviac. Čo sa týka mojej módy, chcela by som byť konzistentná v tom, že budem robiť modely, ktoré budú vždy rozpoznateľné. Zoberiem si svoje najpredávanejšie kusy a modely s rukopisom à la Dana Kleinert a budem ich obmieňať. V tom vidím potenciál, aby bola značka oveľa čitateľnejšia.

Komentáre