Hudba a film

Toto sa skrýva za vizuálnymi efektmi, ktoré vo filmoch vyrážajú dych

"Pozrite si náš výber skvelých počítačových efektov z filmov The Amazing Spiderman 2, Godzilla, X-Men a 47 Ronin. "

Erik Stríž, 30. mája 2014 14:00
X-Men: Days of Future Past (2014) Foto: Twentieth Century Fox


Veľkorozpočtové filmy zvyčajne neoslovujú náročných divákov pomocou prepracovanej zápletky, hereckým umením alebo morálnymi hodnotami. To, čo láka väčšinového diváka do kina, sú v prvom rade špičkové vizuálne efekty a neraz až dych vyrážajúce veľkolepé scény. Takýchto filmov je viac, zrejme najlepším príkladom je séria filmov Transformers. V tomto článku sa však budeme venovať inej štvorici filmov, v ktorých dosahuje úroveň špeciálnych efektov mimoriadne vysokú úroveň: The Amazing Spiderman 2, Godzilla, X-Men a 47 Ronin.

The Amazing Spinderman 2


Nový Spiderman bude čeliť veľkej výzve a čaká na neho najťažší boj. Nemenej úsilia a dôvtipu však museli prejaviť aj tvorcovia špeciálnych efektov pre tento film, pretože nebyť nich, nemohol by nový Spiderman ani vzniknúť. Intenzita efektov, s ktorými sa v tomto filme stretávate, je nevídaná a preto bolo potrebné mať celý projekt dôkladne pripravený ešte predtým, ako sa vôbec začali nakrúcať prvé scény.

Tvorcovia špeciálnych efektov vo všetkých filmoch o Spidermanovi mali vždy o niečo ťažšiu prácu, ako ostatné štúdiá. Vytvoriť totiž v počítači ľudský pohyb tak, aby nepôsobil neprirodzene, je úloha pre tých najväčších špecialistov. Aj v prípade najnovšieho Spidermana je celkom jednoznačne rozpoznateľné, kedy bol pohyb vytvorený v počítači a kedy nasnímaný pomocou techniky motion capture, ale z technického hľadiska je neporovnateľne popredu v porovnaní s prvým Spidermanom z roku 2002.

Godzilla


Špeciálne efekty k novej Godzille zabezpečovala spoločnosť MPC. Táto firma má na konte realizácie pre mimoriadne náročné snímky, okrem Godzilly pracovala aj na poslednom Supermanovi z dielne Zacka Snydera, na filme 47 Ronin či Guardians of the Galaxy.

Na videu nižšie máte možnosť pozorovať, z koľkých rôznych vrstiev sa skladá jeden obraz. Mohlo by sa zdať, že filmové triky sú do scény iba vložené, ale v skutočnosti ide o komplikovanú prácu začínajúci nie v postprodukcii, ale priamo pri nakrúcaní s hercami v reálnom prostredí. Godzilla síce vyzerá úchvatne a ohromujúco, avšak najviac práce bolo aj tak s dopĺňaním prostredia, ľudí a iných menších objektov.

X-Men


Noví X-Meni sú opäť o niečo zamotanejší, akčnejší, brutálnejší, ale vraj aj lepší po príbehovej stránke. Opäť máme šancu pozrieť si v kine veľkolepé scény s výbornými hercami navlečenými do komických kostýmov, s podivnými účesmi a mimoriadnymi schopnosťami. Avšak, ako vždy, sa diváci najviac tešia práve na zážitok z monumentálnych bojových scén a špeciálnych efektov. V nich film X-Men vyniká nielen vizuálnou kvalitou, ale aj celkovou premyslenosťou choreografie bojov a významov jednotlivých prvkov akcie.


47 Ronin


Ako už bolo zmienené vyššie, efekty k filmu 47 Ronin spracovala spoločnosť MPC, ktorá sa zaraďuje k lídrom vo svojej oblasti. Podobne ako pri snímke Godzilla, aj tu sa museli tvorcovia vysporiadať s potrebou tvorby a animovania rôznych kreatúr.



Vo veľkej miere sa tu využívala najmä technika motion capture, pri ktorej sú pohyby skutočných hercov a mimika ich tvárí prevedené do počítača na virtuálnu postavu. 47 Ronin nimi doslova oplýva, takže práce bolo viac, ako dosť. Výsledok je však veľmi pôsobivý a nastoľuje otázku, kedy dospeje softvér a hardvér v počítačoch do takej úrovne, že bude možné celý film spraviť virtuálne bez toho, aby boli potrební skutoční herci a reálne prostredia.

Komentáre