Hudba a film

Budete šokovaní, čo všetko je vo filmoch trik

"Moderné filmy, dokonca aj tie s nižším rozpočtom, sa nezaobídu bez postprodukcie a počítačom doplnených efektov. A ak si myslíte, že dokážete rozpoznať realitu od fantázie grafikov, budete prekvapení."

Erik Stríž, 3. decembra 2013 6:00
Počítačové VFX efekty vo filme SKYFALL (2013) Foto: Columbia Pictures Industries
Natočiť kvalitný film alebo aj béčkový blockbuster nie je jednoduchá záležitosť. Na jednom takom filme pracujú aj stovky a v niektorých prípadoch až tisíce ľudí, zväčša umiestnených do komparzu. Nemalými počtami pracovníkov však disponujú aj tímy tvoriace takzvané VFX (skratka od Visual Effects), teda vizuálne efekty. Takéto práce si žiadajú účasť tímu priamo na pracovisku a často sa stretávame aj s tým, že VFX tím musí nahrávať množstvo záberov celkom individuálne.

Neverte ani vlastným očiam


Do filmov sa nedopĺňajú pozadia a rôzne kreatúry, ale aj celkom bežné objekty a javy. Napríklad aby herci nemuseli vždy nakrúcať scény v chladnom prostredí, jednoducho im VFX grafici pridajú pred ústa trocha pary. Takto sa napríklad dopĺňalo vo filme Skyfall, keď James Bond viedol záverečné súboje v rodnom Škótsku. Vo filme Star Trek: Into Darkness sa počítačom pridávali bezpečnostné pásy na hruď Spocka.

Počítačové VFX efekty vo filme SKYFALL (2013) Foto: Columbia Pictures Industries
Snímka Great Gatsby patrí k tým vizuálne najatraktívnejším, aké sme mali možnosť za posledné mesiace vidieť. Vedeli ste však, že v ich počítačoch vzniklo aj samotné sídlo hlavnej postavy, Jamesa Gatza, ktorého stvárnil Leonardo DiCaprio? Alebo že množstvo interiérových aj exteriérových scén malo pozadie pridané až v postprodukcii? Viac o tom, ako sa robia nové filmy a ako to vyzerá pri nakrúcaní scén so zeleným alebo modrým pozadím, prezrádza video nižšie. Jeho autorom je Chris Godfrey, človek stojaci za vizuálnymi efektmi vo filme.



Vizuálne efekty sú vo filmoch až také dôležité, že zábery sú zhotovované v súlade s potrebami grafikov. Preto sa pri videách typu “Making of” stretávame s tým, že herci sú oblečení v nevkusných kostýmoch alebo pred kamerou hrajú s rôzne pokreslenými tvárami. Hughovi Jackmanovi, ktorý stvárnil zmutovaného hrdinu Wolverina, takto grafici pridávali na tvár poranenie, ktoré sa v priebehu krátkej doby zacelilo.

Z pohľadu bežného diváka sa však najviac postprodukčných zmien deje pri úprave filmového prostredia. Neuveriteľné množstvo prostredí, ktoré môžete vidieť vo filmoch, sú iba dielom šikovných grafikov. V spomenutom filme Wolverine sa takto v postprodukcii spracovalo prostredie horského mestečka, okolo ktorého v skutočnosti žiadne hory neboli. V poslednom Jamesovi Bondovi v skutočnosti nebolo žiadne rozbúrené more na pobreží Škótska, pretože finálne scény sa natáčali vo vnútrozemí.



Svet filmovej tvorby je dnes celkom odlišný od tej klasickej. Ani seriály typu Monk, Californication alebo Breaking Bad sa dnes nezaobídu bez VFX grafikov. Pre filmárov VFX grafika znamená možnosť lepšieho prispôsobenia javov a prostredí potrebám scenára a k nám sa tak dostáva film s lepším vizuálnym spracovaním.

Komentáre