Cestovanie
Mestá ako stvorené pre dve kolesá
Romana Juhásová, 21. novembra 2013 12:00Ilustračné foto Foto: Romana Juhásová
Bicyklovanie nielen poteší srdce a dušu, ale tvorí ideálny spôsob turistického objavovania miest. Krásy vám ležia na dlani a môžete sa pristaviť, kde sa vám zažiada. Pre váš komfort a pocit bezpečia je však nevyhnutná kvalitná cyklistická infraštruktúra a celková rozvinutosť kultúry bicyklovania v danom meste. Niektoré sú doslova rajom pre dve kolesá. Keď uvidíte zástupy cyklistov, dostanete chuť zžiť sa s mestom a pridať sa.
Okrem pozitívneho vplyvu na kvalitu bývania v meste má bicyklovanie neodškriepiteľné výhody v oblasti ekológie a ľudského zdravia. Je účinným kardio cvičením, no v porovnaní s behom šetrí kĺby. Dobre vplýva na srdcovo-cievny systém, cholesterol i na imunitu, ktorá je hlavne v tomto období zmien počasia ohrozená. A peňaženka sa tiež nebude môcť sťažovať. Ušetríte i čas, podľa výskumu Transport and Road Research Laboratory je to najrýchlejší spôsob prepravy v meste, kde sú koncentrované vzdialenosti do päť kilometrov.
Ilustračné foto Foto: Romana Juhásová
Spoločnosť Copenhagenize Design so špecializáciou na propagovanie cyklistiky a výskum v oblasti vyhodnotila po druhýkrát najvhodnejšie mestá pre bicyklovanie. Do Copenahagenize Index 2013 sa ich zapojilo 150 (počet sa zvýšil z 80), pričom v takejto konkurencii neobstálo ani jedno americké mesto a jednoznačne zvíťazili európske metropoly. Karty zamiešali Tokyo, Nagoya v Japonsku, Montreal a Rio de Janeiro. Viac bicyklov ako ľudí
Absolútnou jednotkou sa opäť stal Amsterdam, ktorý svoju bicyklovú kultúru pestuje príkladne. Rovinatý terén a úzke uličky ho k tomu priam predurčili. Čísla hovoria za seba – 400 kilometrov špeciálnych chodníkov a 881 000 bicyklov na 799 441 obyvateľov (údaje z júla tohto roku pochádzajú z portálu Iamsterdam.com). Mesto zamestnáva špecializovaného koordinátora pre otázky cyklistiky, kontaktnú osobu medzi miestnymi úradmi a vládou.
Ilustračné foto Foto: Romana Juhásová
Pokiaľ ste si holandskú metropolu prišli prehliadnuť iba na pár dní, využite služby rozšírených požičovní, profesionálnych sprievodcov na dvoch kolesách, či dokonca cyklistický hotel Ostade Bike Hotel, ktorý je zásobený plnou výbavou a školenými, dokonale informovanými zamestnancami. Pri veselom kľučkovaní medzi pamiatkami treba ale rešpektovať pravidlá, za jazdu v pešej zóne či chýbajúce svetlo vás neminie pokuta. Napriek 25 stráženým parkoviskám sa vyskytujú krádeže, nezabúdajte teda na zámok. V Amsterdame má pôvod i dnes rozšírený a obľúbený systém požičiavania „bike-sharing“. V roku 1965 sa tu pozbierali nepoužívané bicykle, namaľovali na bielo a boli distribuované po meste pre potreby každého občana.
Na bicykli nejazdí len morská panna
Vďaka neveľkým vzdialenostiam si centrum dánskej Kodane prehliadnete zo sedadla veľmi jednoducho a elegantne. Požičovne nájdete na každom rohu, zaujímavou je CPH, ktorej zisky idú na posielanie použitých bicyklov do afrických dedín, kde sa uplatňujú na prevoz chorých do ambulancie, detí do školy či na prepravu vody. Ak sa o pamiatkach chcete dozvedieť i čosi viac, o cyklistických sprievodcov nie je núdza. Milovníkov architektúry potešia túry zamerané na najzaujímavejšie skvosty, ktoré organizuje napríklad Dánske centrum architektúry.
Pokiaľ preferujete sólo jazdu, naplánovať si ju môžete pomocou virtuálneho bicyklovania na zaujímavom portáli Cyclodeo.com. Stačí kliknúť na Kodaň a objaví sa spleť modrých čiar, ktoré predstavujú trasy. Kliknite opäť a pozrite si videá, ktoré nahrali užívatelia priamo počas jazdy.
Ilustračné foto Foto: Romana Juhásová
Tretie miesto tohtoročne zostalo v Holandsku a to v Ultrechte, ktorý dopadol z menších miest najlepšie. O štvrté sa podelili Sevilla a Bordeaux, piate má francúzske Nantes.Regionálny šampión
Spomedzi nám blízkych miest sa umiestnila iba Budapešť na 13. mieste, pred dvoma rokmi jej patrilo desiate. Ocenený bol systém požičiavania bicyklov v široko dostupných staniciach, ktorý je už dnes samozrejmosťou takmer každého mesta aspoň s malým významom. Funguje aj vo Viedni, na Citybike možno naskočiť a znovu ho vrátiť na 102 staniciach. Prvá hodina je zadarmo a pri presune z bodu A do bodu B prekročíte tento časový limit len ťažko, podľa štatistík na Velo-city2013.com tak učiní len päť percent.