Biznis
Žena v mužskom biznise. Snaha sa vždy oplatí...
, 8. októbra 2012 6:00Karolína Topolová Foto: Karolína Topolová
Hovorí sa, že automobilový biznis je čisto mužská záležitosť. Karolína Topolová je dôkazom toho, že je to len mýtus. V spoločnosti AAA AUTO najprv založila call centrum, neskôr jej pridelili aj oblasť ľudských zdrojov, IT, predaj, až sa nakoniec prepracovala na pozíciu generálnej riaditeľky. Nielenže spoločnosť vedie správnym smerom, ale aj spestruje mužský kolektív.Presadili ste sa v automobilovom priemysle, ktorý sa považuje za mužský biznis. Ako sa Vám to podarilo?
Bola to zhoda niekoľkých okolností, aj povestný mýtus byť v správny čas na správnom mieste. Mňa vždy obchod priťahoval, myslím si, že som duchom obchodník. Cesta z hotelového biznisu do automobilového však pre mňa bola dosť nečakaná, ale dnes to hodnotím ako veľmi dobrý krok. Automobilový biznis je zaujímavejší a sviežejší ako ostatné, ktoré som doteraz zažila. Nie je bežné, aby žena pôsobila v tejto sfére, ale je to o to zaujímavejšie a myslím si, že to obom stranám prináša výhody. Pre mužov je to oživenie ich prostredia a pre mňa je to veľmi zaujímavé.
Rešpektujú vás kolegovia muži?
Myslím si, že áno a že sa mi podarilo vytvoriť si prirodzený rešpekt. Ľudia ma poznajú ako veľmi striktného človeka, no na druhej strane sa s nimi viem aj zasmiať.
Karolína Topolová Foto: Karolína Topolová
Ako ste začínali v AAA AUTO?Oslovil ma vtedajší generálny riaditeľ, ktorý je dodnes majoritným akcionárom spoločnosti, pán Denny. Páčil sa mu projekt, na ktorom som pracovala vo svojom predchádzajúcom zamestnaní, čo bolo vedenie call centra v hoteli Hilton. Predávali sme členské karty do hotela s medzinárodnou sieťou a zameriavali sme sa na podnikateľov, významných ľudí, ktorí majú nejaké obchodné aktivity. Bol to podporný program na predaj služieb.
Pán Denny bol jedným z členov a potom mi povedal, že si tú kartu kúpil len preto, lebo ho zaujímalo, ako to funguje a že by niečo podobné chcel aj vo svojom vtedy expandujúcom biznise v automobilovom priemysle. Začali sme s call centrom, čo bol môj prvý projekt pre AAA AUTO. Dodnes obdivujem pána Dennyho, že mal odvahu zveriť taký rozpočet a zodpovednosť v tej dobe veľmi mladému človeku. Ja som vtedy mala 22 rokov.
Čím všetkým ste potom v AAA AUTO prešli, kým ste sa dopracovali na svoju terajšiu pozíciu?
Po call centre som prevzala oblasť ľudských zdrojov. Vždy, keď sme brali nových zamestnancov, tak sme v prvom radi vyzbierali správnych ľudí z nášho call centra, pretože na ich výbere sme si predtým nechali záležať. To sa nám osvedčilo, tak som dostala príležitosť prevziať ľudské zdroje. Potom nasledovala komunikácia, IT, predaj a vo finále to už bolo vedenie celej spoločnosti.
Karolína Topolová Foto: Karolína Topolová
Spomínali ste, že automobilový biznis je pre vás taký sviežejší. V čom konkrétne?Je dynamickejší, rýchlejší. Pre ľudí, ktorí si kupujú auto, je to ich druhé najdôležitejšie rozhodnutie v živote v oblasti ekonomickej investície. Na druhej strane je to aj srdcová záležitosť, takže sa tam emócie miešajú s technickým pohľadom.
Okrem toho dynamika, koľko áut predávame a na koľkých miestach, je veľmi osviežujúca. Je to dosť ojedinelé, pretože my denne vykúpime a predáme okolo 250 áut. To sú pomery, ktoré nie sú bežné v automobilovom priemysle. Je vidieť, že ľudia, ktorí sa rozhodnú pre kúpu auta, ju realizujú pomerne rýchlo. Majú k tomu totiž jednoduchšiu cestu, trh sa neustále vyvíja, je viac produktov, ktoré majú k zákazníkom stále bližšie. Predtým bola obnova vozového parku rodiny asi v rozmedzí 16 rokov, čo je dnes už menej a myslím si, že sme k tomu značnou mierou prispeli.
To číslo je naozaj vysoké. Vyzerá to tak, že ľudia majú záujem o jazdené autá...
V prvom rade si to dnes ľudia vedia spočítať. Kúpiť si nové auto sa im prakticky neoplatí, keďže v momente kúpy strácajú hodnotu takých 30 – 40 %. Vedia, že zachované jazdené vozidlo kúpia aj o 50 % lacnejšie a je stále s garanciami, mnohokrát aj s lepšou výbavou, ale za nižšiu cenu. Okrem toho každá oslabenejšia ekonomika trhu, ktorú eurozóna ešte stále má, má bližšie k jazdeným ako k novým autám. To sú dva hlavné dôvody a nás teší, že ľudia nakupujú u nás. Stojí za tým tvrdá práca nás všetkých.
Karolína Topolová Foto: Karolína Topolová
Keď si porovnáte svoje pobočky, viete zhodnotiť, kde ľudia najviac kupujú autá?Keby som to mala brať z hľadiska trhu, na ktorom pôsobíme, čo je český, slovenský a ruský, tak musím povedať, že Slovensko je najrýchlejšie rastúcou krajinou a nám sa na tomto trhu darí v poslednej dobe najlepšie. Z dlhodobého hľadiska, v tomto roku tri kvartály po sebe je ťahúňom Česká republika. Musím ale povedať, že výsledky na Slovensku nás veľmi tešia a v treťom kvartáli roku sme narástli až o 30 %.
Samozrejme, že vždy sa kúpna sila odvíja veľkosti daného mesta, od populácie, čomu je prispôsobená aj naša ponuka, to znamená väčší počet áut skladom. Na druhej strane to ale veľmi nerozlišujeme, pretože máme jednotlivé predajné miesta veľmi previazané. Zákazníkovi privezieme auto z akejkoľvek pobočky, aby to mal čo najbližšie. Takisto sme schopní zákazníka previezť na pobočku, kde auto je. Nerozlišujeme teda jednotlivé predajné miesta, ale skôr trhy ako celky.
O ktoré autá je najväčší záujem?
V Českej republike a na Slovensku dominujú autá značky Škoda, čo je taký národný atribút. Na Slovensku majú veľký podiel aj autá Kia. Vidíme však aj nárast záujmu o drahšie autá. V hlbokej ekonomickej kríze ľudia kupovali menšie a lacnejšie autá, ale teraz je trend opäť zameraný na bezpečnosť a kvalitu. Pomer navýšenia predaja zaznamenali napríklad SUV autá alebo úžitkové vozidlá, na čom je vidieť, že aj ten podnikateľský sektor sa oživuje.
Karolína Topolová Foto: Karolína Topolová
Chystáte sa expandovať aj do iných krajín?Okrem tých troch krajín, kde pôsobíme, sa rozhodujeme o Maďarsku. Dali sme si čas do konca roku, kým sa rozhodneme, aký bude presný termín vstupu na maďarský trh. Chceme expandovať aj na našich trhoch, tento rok sme otvorili dve pobočky na Slovensku a plánujeme ďalšie dve ešte otvoriť. V Českej republike sme tento rok otvorili tri.
Všimli ste s niekedy rozdiel medzi tým, ako auto vyberá muž a ako žena?
Závisí to aj od toho, či prídu spolu. Keď príde muž so ženou, tak muž nerieši veľmi financie. Asi chce žene ukázať, že to nie je rozhodujúce a skôr záleží od jej voľby a na tom, čo žena potrebuje a čo si praje. Je ale pravda, že sa líšia preferencie, keď si vyberá muž a keď žena. Sú dve skupiny mužov – tí, ktorí si kupujú auto pre nejaký účel, napríklad pre pracovný. Tí uvažujú nad úžitkovou hodnotou. Druhou skupinou sú tí, ktorí si kupujú auto pre svoj status, takže si vyberajú skôr podľa značky, podľa obsahu motora, hodnotia aj aspekty ako ekonomickosť auta, samozrejme aj cena je dôležitá. Ženy vyberajú skôr podľa bezpečnosti. Je mýtus, že ženy vyberajú auto podľa farby.
Karolína Topolová Foto: Karolína Topolová
Myslíte si, že ženy sú naozaj horšie vodičky ako muži?Musím povedať, že keď ma niekto rozčúli za volantom, tak väčšinou zistím, že to je žena alebo muž v klobúku. Ja si ale nemyslím, že ženy sú horšie vodičky ako muži, sú len opatrnejšie a tým pádom sa stávajú niekedy brzdou premávky, čo môže niekedy spôsobiť aj vážne problémy. Muži sú zase viac agresívni. Ťažko súdiť. Ja som taký svižnejší vodič a neviem, či som niekedy niekoho nahnevala.
Vy ste niekedy mali nejaké problémy? Napríklad pokuty...
No tak pokuty som dostala, väčšinou to bolo za parkovanie, asi dvakrát mi odtiahli auto. Narýchlo som zaparkovala blízko priechodu pre chodcov, a to som vôbec netušila, pretože tam nebola žiadna zóna alebo zákaz parkovania, tak vtedy ma odtiahli. Raz som dostala pokutu za rýchlosť, pretože som si nevšimla obmedzujúcu tabuľu v tom úseku, takže som tiež zhrešila niekoľkokrát.