Biznis
Netradičné druhy podnikania. Poznáte multi level marketing?
, 30. mája 2013 10:00
Pokroková doba, no hlavne internet nám ponúka veľmi veľa možností. Otázka znie: Ide o možnosti, ktoré sú dostupné pre každého? Nie sme predsa všetci IT odborníci alebo finančníci. Na sieti sa však čoraz častejšie objavujú ponuky, ktoré lákajú na rýchly zárobok. Nemusíte sa pohnúť z domu, stačia vám tri hodiny denne. Vymaňte sa z vplyvu zamestnávateľa. Buďte sám sebe pánom alebo zarobte týždenne 600 až 1000 eur. Ponuky sú to lákavé. Ale!
Na trh prichádzajú stále novšie obchodné a marketingové triky alebo stratégie, ktoré neprofitujú ani tak z predávaného produktu, ale z ľudí, ktorí do systému vstupujú a stavajú viacúrovňovú obchodnú štruktúru. Hovoríme o novodobom fenoméne, ktorému sa hovorí multi level marketing (MLM), viacstupňový marketing alebo sieťový marketing.
Čo sa za týmito pojmami skrýva?
Multi level marketing nie je ani zďaleka niečim novým. Ide o marketingovú stratégiu, ktorá je založená na tom, že predajca (distribútor, díler) je odmeňovaný za predaj výrobku a zároveň získava z predaja, ktorý uskutoční ďalší predajca, ktorého do systému priviedol. Celú schému si môžeme predstaviť ako klasickú pyramídu.
Sieťový marketing môžeme považovať za kombináciu priameho predaja a franšízi. To znamená, že výrobca, či dodávateľ služieb alebo tovaru vytvorí podmienky pre podnikateľov, ktorí tovar ďalej distribuujú, teda predávajú tovar a budujú sieť.
Pyramídové hry
Stratégia má veľmi veľa oponentov a kritikov, ktorí upozorňujú na nekalé obchody, ktoré súvisia s pyramídovým systémom, hovorí sa im aj lietadlo alebo ponziho schéma. Obavy plynú práve z toho, že firma získava svoj hlavný kapitál z náboru nových členov.

Niektorí neúspešní alebo nádejní podnikatelia v tomto systéme dokonca tvrdia, že praktiky obchodníkov hraničia so sektárstvom. Práca v MLM ich stiahla do komunity, ktorej záujmom bol osobný a obchodný úspech nového dílera. Systém upriamuje pozornosť členov skupiny na predávané produkty, techniky predaja, obchodný obrat. Členovia si navzájom poskytujú uznanie a podporu. Čo je síce príjemné a konštruktívne, ale pozor! Napriek srdečným a niekedy veľmi bezprostredným vzťahom v skupine však ide o prácu, o obrat, o predaj, zisk ako v každom tvrdom biznise, v ktorom prichádza aj ku krízam a bankrotom.
Z histórie sieťového marketingu
História MLM siaha do roku 1940. Ako prvá obchodnú stratégiu začala využívať americká firma California Vitamins, z ktorej sa neskôr vyvinula spoločnosť Nutrilite, ktorú v roku 1979 kúpila už aj u nás dávno známa firma Amway. Spoločnosť Amway v roku 1979 sa zasadila o zlegalizovanie obchodných podmienok. Na základe fámy o ilegálnom spôsobe predaja napadla FTC (Federal Trade Commission) Federálna obchodná komisia (americká obdoba slovenskej obchodnej inšpekcie) MLM spoločnosti súdnou žalobou. 30 spoločností na čele s firmami Amway a Avon bolo obžalovaných tzv. pyramídovým zákonom. Po štyroch rokoch súdnych sporov a 4 miliónoch dolárov za súdne výdavky vyniesol súd rozsudok. Tým, čo je dnes známy ako rozsudok FTC versus AMWAY 93 FTC 18, súd rozhodol, že Amway nie je ilegálna a jej spôsob (MLM) je schodný a zákonný spôsob predaja a distribúcie výrobku.
Kontroverzný model, ktorý od tej doby prešiel mnohými zmenami, sa stal súčasťou skript na Harvardskej obchodnej univerzite a Standfordský výskum ako aj žurnál Wall Streetu vyhlásili, že 50 až 65% všetkého tovaru a služieb sa bude už v blízkej dobe predávať prostredníctvom MLM. Stratégiu MLM dokonca navrhli na Nobelovu cenu.

Možno anomália, v každom prípade je faktom, že vonku zúri hospodárska kríza, no obchod MLM aj v tejto ťažkej dobe slávi úspech a prekvitá. Napríklad spomínaná spoločnosť Nu Skin len v roku 2011, keď vrcholila ekonomická kríza, zaznamenala obrat na 52 trhoch viac ako 1,74 mld. USD, Amway v tom istom roku dokonca dosiahla rekordný zisk vo výške 10,9 miliardy USD.
Rezultát teda znie. Aj napriek faktom a magickým zárobkom sa treba mať na pozore. Tak ako v každom obchode, aj tu dochádza k podvodom a ľudia sa nechajú nalákať vidinou rýchleho bohatstva. Držme sa však starého známeho: "Dôveruj, ale preveruj". Čítajte, pýtajte sa a informujte sa! Predídete tak možným finančným aj osobným ťažkostiam. Nie každý je totiž na obchod zrodený.