Biznis

Ľudia si musia zvyknúť, že niektoré služby môžu dostať aj zadarmo

"Nie za všetko sa musí platiť."

, 8. januára 2013 6:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok
PR manažér ZUNO pre Česko a Slovensko Lukáš Tomis prezradil, že pred dvomi mesiacmi ako klient odišiel z klasickej banky. Platil poplatky, ale ani sám nevedel za čo. Teraz stojí na čele PR tímu banky fungujúcej výlučne na internete a chce, aby každý pochopil, že účty môžu byť aj zadarmo a že poplatky sú častokrát zbytočnou stratou peňazí.

Boli ste novinár, PR manažér. Aké je to pre vás pohybovať sa vo svete financií?

Je to pre mňa stále niečo nové. Ale vzhľadom na to, že som niekoľko rokov pracoval v PR agentúrach aj pre finančných klientov ako HSBC, Enterprise Investors alebo Natland Group, nie som v tejto oblasti až tak úplne nový. Je to však prvá pracovná pozícia v rámci banky. Našťastie je to direct banka ZUNO, ktorá zamestnáva mladých dynamických ľudí a nie je zviazaná kravatami a oblekmi. Preto ma to baví.

Začínali ste ako novinár. Kde ste vtedy pracovali?

Začínal som už počas štúdia pred desiatimi rokmi. Ešte pred vysokou školou som pracoval pre zemepisný magazín Koktejl, český ekvivalent National Geographic, ktorý vychádza už 20 rokov a je stále skvelým magazínom.
Študoval som žurnalistiku a mediálne štúdia v Prahe. Počas školy som sa dostal do Českej televízie a neskôr do denníkov. V piatom ročníku som chvíľu pracoval ako editor v dámskom časopise Marianne. Na starosti som mal sekciu o bývaní, takže neznamená to, že sa vyznám v móde alebo kozmetike.

Lukáš Tomis Foto: ZUNO
Odišli ste do Austrálie. Čo ste robili tam?

Odišiel som, keď som skončil univerzitu, ale Austrália bola mojim snom už dávno predtým. Nevedel som skoro vôbec po anglicky a povedal som si, že by bolo dobré naučiť sa tento jazyk, kým skončím v nejakej firme, ako teraz v ZUNO. Chcel som totiž pracovne obsiahnuť viacero krajín. V Austrálii som najprv študoval na jazykovej škole. Po roku sa mi ešte stále nechcelo ísť domov, tak som ostal ešte ďalšie dva . Vyštudoval som medzinárodné vzťahy na Curtin University of Technology v Perthe a pracoval pre miestnu samosprávu. Mojou úlohou bolo ukázať Austráliu ľuďom, medzi ktorých som patril aj ja, keď som tam prišiel. Predstavoval som im Austráliu ako miesto s úplne inou atmosférou, kde sa výborne cestuje aj študuje.

Čo ste robili po návrate do Čiech?

Keď som sa vrátil, hneď som nastúpil do PR agentúry v Prahe, kde som sa staral o finančných klientov. Tam som sa dostal k rýdzemu českému PR.

Aký bol váš prechod z PR agentúry do ZUNO? Ako ste sa tam dostali?

Bola to náhoda. Pracoval som pre agentúru, kde som sa venoval predovšetkým krízovej komunikácii. Mal som klientov hlavne z oblasti finančných skupín. Keď som sa dopočul o príležitosti pridať sa k ZUNO, keď sa na začiatku roka 2012 zlučovala pozícia slovenského a českého PR manažéra do jednej pokrývajúcej obe krajiny, využil som ju a stal som sa PR manažérom ZUNO pre Slovensko a Česko.

Lukáš Tomis Foto: ZUNO
Čo vás na tejto banke najviac zaujalo?

Mňa na tom baví asi to, čo ma tak veľmi nebaví v spojitosti s klasickými bankami. To, že ZUNO je niečo iné. Ľuďom chceme dať „Less bank, more life“, čiže zjednodušiť im život s bankou tým, že im ponúkame jednoduché a rýchlo dostupné produkty za dobrú cenu. Rozdiel medzi ZUNO a kamennými bankami je viditeľný napríklad v médiách. Myslím si, že je nás v médiách vidieť, či už na Slovensku alebo v Čechách. V Čechách je to však náročnejšie, pretože online bánk je tam viac a dávajú obrovské peniaze do inzercie. V novembri sme predstavili mobilnú aplikáciu, ktorú sprevádzali viaceré PR aktivity. Bola to nielen štandardná tlačová konferencia, ale aj neštandardné aktivity adresované médiám a blogerom.

Akým smerom by ste chceli viesť ZUNO? Máte vytýčený nejaký cieľ?

Teraz som prakticky na druhej strane, spreneveril som sa pomyselnej novinárskej prísahe a som na strane PR. Myslím si, že by PR manažéri, ktorí nemajú túto skúsenosť z médií, mali ísť aspoň na mesiac na stáž do novín, aby videli, ako to funguje. Nie je to len o tom, aby každá druhá veta začínala slovom ZUNO, ak viete, čo mám na mysli. Jednoduché to však nie je ani na novinárskej strane. Keď som bol novinár, tiež som chcel kvalitné informácie a najmä rýchlo. Lenže teraz viem, že respondent informácie zbiera, overuje, potvrdzuje a to si vyžaduje nejaký čas. Prial by som si, aby bolo ZUNO vidieť v médiách ešte viac ako doteraz a aby sme novinárom dokázali dávať kvalitné informácie v takom formáte a tak rýchlo, ako potrebujú, aby boli v čo možno najväčšej miere zaujímavé pre publikum.

Chystáte nejakú kampaň?

Z pohľadu PR podporujeme rôzne aktivity banky, ako sú uvedenia nových produktov a riešení na trh. V marci 2012 sme predstavili pôžičku a povolené prečerpanie na účte, v septembri pribudli kreditné karty, v novembri refinancovanie a mobilná aplikácia. Tohto roku nás tiež čakajú novinky, ktoré budeme podporovať. Stále sa snažíme prísť s niečím novým, vyzývavým, netradičným. Podporujeme klientov bánk v tom, aby si uvedomili, koľko peňazí míňajú na zbytočné poplatky. Ako som už spomenul, sám som pred 2 mesiacmi zavrel dvere kamennej banky s tým, že odmietam platiť takmer 10 eur mesačne a ani neviem za čo.

Lukáš Tomis Foto: ZUNO
Ako dlho vám trvá, kým pripravíte jednu väčšiu kampaň?

Náš PR tím sa momentálne skladá z piatich ľudí, avšak celé oddelenie marketingu a komunikácie má viac ako 10 členov. Okrem toho máme PR agentúry, ktoré nám pomáhajú. Príprava kampaní a podporých aktivít trvá zvyčajne niekoľko týždňov, záleží to od veľkosti projektu a trhu. Vždy sa však snažíme, aby komunikácia prebiehala čo možno najviac integrovane, aby sme mohli dosahovať kvalitné výsledky.

Ako vidíte svoju budúcnosť? Čo by ste chceli robiť?

Myslím si, že by som vedel presvedčiť každého o čomkoľvek. Financie ma istým spôsobom bavia, je to úplne iný svet. Ale ja sám seba vidím niekde na Veľkom bariérovom útese, kde budem mať loď, budem chytať ryby a len tak si čítať – napríklad aj o ZUNO.

Komentáre