Biznis

Učitelia prezradili fakty o svojom povolaní

"Prieskum, do ktorého sa celosvetovo zapojilo až 10 tisíc učiteľov, nám poodkrýva postrehy, ciele, ale i obavy príslušníkov tejto často nedocenenej profesie."

Danka Šoporová, 28. marca 2013 12:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič
Slovenskí učitelia oslavujú práve dnes svoj veľký deň. Dátum narodenia pedagóga, teológa, filozofa a spisovateľa J.A.Komenského bol oslavou všetkých učiteľov už v časoch bývalého Československa a táto tradícia pretrvala dodnes.

Hoci Svetový deň učiteľov pripadá až na október, pri príležitosti sviatku našich pedagógov vám prinášame výsledky ojedinelého celosvetového prieskumu. V ňom malo možnosť vyjadriť svoj postoj k aktuálnym témam až 10 tisíc učiteľov. Z ich odpovedí vyplynulo množstvo zaujímavých poznatkov.

10 najzaujímavejších faktov


1. Až 99% opýtaných pedagógov tvrdí, že kvalita učiteľa čo do vedomostí a edukatívnych schopností tvorí absolútne gro v otázke študijného prospechu žiaka.

2. Podľa prieskumov pracujú učitelia rovnaký počet hodín ako zamestnanci v iných sférach, ba možno o niečo viac. Treba totiž brať do úvahy čas potrebný na prípravu prednášok, zadaní domácich úloh, opravu písomiek, sebavzdelávanie a podobne. Rozhodne neplatí, že učiteľom po skončení prednášok končí pracovná doba.

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič
3. 80% opýtaných pedagógov sa vyslovilo za potrebu prehodnotiť kvalifikáciu a postupy učiteľského zboru v pravidelných intervaloch, najlepšie na ročnej báze.

4. Zaujímavé je, že učitelia by privítali spätnú väzbu v podobe spomínaného hodnotenia z viacerých zdrojov, vrátane študentov a ich rodičov, pokiaľ sa jedná o žiakov stredných a základných škôl.

5. Po zohľadnení času potrebného na porady s kolegami, prípravu pomôcok a študijných materiálov či konzultácie so študentmi sa zistilo, že učiteľovi počas pracovného dňa ostáva na obed a osobné voľno približne 23 minút.

6. Hoci profesorom neprekáža štandardný model testovania študentov, isté inovácie by mnoho z nich uvítalo. Dôraz pritom kladú na väčšiu interakciu študentov navzájom a preskúšanie učiva formou dialógu.

7. Mnoho pedagógov sa obáva očividného poklesu snahy zo strany študentov pri absolvovaní záverečných skúšok alebo písomiek. Kým na základných školách sa na ne podľa svojich najlepších možností pripravuje 51% študentov, na stredných školách je to o 8% žiakov menej, no a na vysokých školách pristupuje k štúdiu zodpovedne len 36% študentov.

Ilustračné foto Foto: TASR/Roman Hanc
8. Pre 85% učiteľov je najväčšou satisfakciou badateľný osobnostný a vedomostný progres žiakov počas dĺžky trvania štúdia.

9. 62% učiteľov uviedlo, že každý rok zaznamenáva prírastok problémových žiakov zasahujúcich do priebehu výučby. 56% vyučujúcich postrehlo nárast študentov z chudobnejších pomerov a 49% učiteľov eviduje žiakov, ktorí do školy chodievajú hladní.

10. Na záver prieskumu boli učitelia vyzvaní, aby prezradili vlastné túžby týkajúce sa smerovania školstva. Odpovede zneli nasledovne:
- 93% by privítalo väčšiu participáciu rodiny pri vzdelávaní detí
- 91% považuje za dôležité zaujať individuálny postoj k študentom, ktorí majú problémy so správaním
- 90% by ocenilo prístup ku kvalitnejším osnovám, pomôckam a učebným zdrojom
- 89% učiteľov sa sťažovalo na nedostatočný čas, ktorý majú profesori k dispozícii na vzájomnú spoluprácu

Komentáre