Auto&Techno
Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti
Erik Stríž, 26. júna 2013 14:00Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti Foto: Volvo
Riešenie kolíznych situácií ako základ
Volvo je priekopníkom a typickým predstaviteľom vývoja bezpečnostných systémov v automobiloch. Je pravda, že pri viacerých demonštračných akciách ich systém automatického brzdenia zlyhal, avšak prínos vývoja takétoho riešenia je nedoceniteľný. Každý život alebo zdravie zachránené s pomocou moderných technológií je úspechom. Riešenie od Volva pracuje s niekoľkými rôznymi technikami, ktoré dokážu predvídať kolízne situácie s chodcami alebo inými objektmi na ceste. Spočiatku iba upozorňujú zreteľnou červenou signalizáciou, potom výrazným zvukovým prejavom a napokon, pokiaľ nie je zaznamenaná reakcia vodiča, automobil sám zabrzdí. Pri brzdení pritom využíva systémy ABS. Automobilka sa už dávnejšie nechalo počuť, že chce, aby od roku 2020 nebol usmrtený žiadny chodec autom Volvo. Ešte stále má na to 7 rokov...
Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti Foto: Volvo
Parkovanie pomocou smartfónu
Automatické parkovanie už dnes nie je žiadnou senzáciou. Mnohé automobily, dokonca aj tie nezaradené sa do prémiového segmentu, dokážu zaparkovať samé s tým, že vodič iba stláča akceleračný pedál. Volant sa pred ním otáča celkom sám s cieľom nastavenia vozidla do čo možno najlepšej pozície k danému parkovaciemu miestu.
Evolúciu tohto systému teraz Volvo vidí ako celkom autonómne parkovanie. Pri vjazde na parkovisko vodič vystúpi z auta, na smartfóne zadá pokyn a jeho Volvo si celkom samé nájde miesto na státie, zároveň doň vojde a zablokuje sa. Počas cesty sa dokáže vďaka už dnes existujúcej technológii vyhnúť prípadným prekážkam na ceste alebo chodcom.
Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti Foto: Volvo
Ak potom bude chcieť vodič opäť nasadnúť do vozidla, nemusí ho hľadať na parkovisku. Opäť zadá pokyn cez svoj mobilný telefón a ten zadá autu príkaz, aby vyšlo z parkovacieho miesta a dostavilo sa k majiteľovi. Takáto budúcnosť sa nám celkom pozdáva. Už len predstava, že by sme pri návšteve veľkých nákupných centier nemuseli strácať čas a nervy parkovaním, je celkom pozitívna.Parkovisko musí spolupracovať
Na to, aby nová technológia od Volva mohla fungovať, je potrebná určitá spolupráca. Auto samé o sebe zatiaľ nedokáže predvídať, či na danom parkovisku bude vôbec nejaké voľné miesto na státie. K tomu účelu by mali byť parkoviská vybavené infraštruktúrou Vehicle 2 Infrastructure. Tento systém spolupracuje s automobilom a navie ho tam, kde je voľné miesto na parkovanie - zároveň mu prezradí jeho polohu a optimálnu trasu.
Budúcnosť automobilizmu je v jeho autonómnosti Foto: Volvo
Prvé komerčne dostupné auto s autonómnym riadením bude Volvo XC90, v predaji bude už od roku 2014. Vybavené bude technologickou architektúrou SPA, ktorú neskôr Volvo mieni aplikovať na viaceré modely.