Auto&Techno

Pheed. Nová sociálna sieť s novými pravidlami.

"Nová sociálna sieť Pheed prichádza s dvomi možnosťami. Buď platíte vy, alebo platia vám."

Erik Stríž, 5. novembra 2012 6:00
Pheed Foto: Pheed
Čo by ste si pomysleli, keby váš obľúbený hudobný interpret na Facebooku oznámil, že obsah jeho fanpage môžete odoberať jedine za poplatok? Možno si pomyslíte, že je to nezmysel, ale tisíce iných ľudí na to majú iný názor. Predstavujeme platenú sociálnu sieť Pheed.

Pheed.com má za cieľ monetizovať sledovanie príspevkov online profilov osobností, skupín či organizácií. Platiaci odberatelia získajú unikátny prémiový obsah, osobnosti budú motivované produkovať obsah pravidelne a s dôrazom na kvalitu - vďaka tomuto konceptu by mohol získať každý.

Ak chcete, plaťte. Ak na to máte, nechajte si platiť.


Na Pheed.com sa môže zaregistrovať každý. Je to jednoduchšie, než by ste si mysleli, stačí vám aktuálny účet na Facebooku alebo Twitteri. V takom prípade len povolíte aplikácii, aby použila vaše základné informácie a finále registrácie dokončíte na stránkach samotného Pheedu. Priamo tam máte možnosť vybrať si, či chcete svoj profil spoplatniť alebo ponechať bezplatný. V prvom prípade si vyberiete sumu od 1,99 až do 34,99 USD a to bude hodnota vášho profilu, ktorú zaplatí váš fanúšik. Len pre zaujímavosť, Chris Brown vyžaduje od fanúšikov mesačný poplatok 2,99 USD, David Guetta 4,99 USD, Miley Ray Cyrus a Paris Hilton majú profily zatiaľ bez poplatkov.
Paris Hilton má zatiaľ neplatený profil. Ak na ňom bude aj naďalej zverejňovať fotografie svojich psov, zrejme veľa platiacich fanúšikov v budúcnosti ani nenájde. Foto: Pheed

Zdieľať môžete všetko


Slovo Pheed je odvodené od "feed", čo v angličtine síce znamená "krmivo", ale v kontexte internetového slovníka ide o príspevky na sociálnych sieťach. A feedy na sieti Pheed sú prakticky neobmedzené. Či už prémiový platený alebo bezplatný profil, každý má možnosť zdieľať texty, audionahrávky, fotografie, video a live vysielanie. Pri skúšaní tejto sociálnej siete a zdieľaní prvého pheedu ma príjemne prekvapila možnosť priradenia "copyrightu" k príspevku.

Textové "statusy" sú obmedzené na 420 znakov vrátane medzier, audio, foto alebo video stopu môžete uploadnuť z počítača alebo nahrať priamo cez kameru a mikrofón. Jedine online video stream, v Pheede generálne označovaný ako Broadcast, je spoplatnený nevyhnutne. Jednotková cena pre diváka je minimálne 1,99 USD, maximálne 34,99 USD. Pheed umožňuje nastaviť aj obmedzenie sledovanosti podľa všeobecných štandardov pre všetky vekové kategórie, s odporúčaným rodičovských sprievodom, striktne vyžadovaným rodičovským dohľadom a výhradne dospelých.

I love this, I don't love this


Notoricky známe "lajkovanie" sa stalo s agresívnou expanziou Facebooku súčasťou slovníka každého mladého človeka, mnohí sa sťažujú na neprítomnosť tlačidla vyjadrujúceho negatívny postoj k príspevku. Na Facebooku by takéto tlačidlo nemalo zásadný význam, pretože profily sú bezplatné a komu sa obsah danej stránky nepáči, má možnosť ju opustiť. Pheed je však platforma, na ktorej interpret komunikuje s fanúšikmi na inej, progresívnejšej úrovni a interakcia hoci aj v negatívnom ohľade je nevyhnutná. Na sociálnej sieti Pheed je okrem iného možné príspevok označiť vlastnosťou "I love this" alebo "I don't love this". Ak bude mať interpret priveľa negatívnych ohlasov na jeho príspevky, bude mať možnosť ich v budúcnosti vylepšiť a neprísť tak o platiacich fanúšikov.
Pheed Foto: Pheed

Pre koho je sociálna sieť Pheed?


Projekt Pheed, i jeho zakladateľ, multipodnikateľ v oblasti online biznisu, O.D. Kobo, stavia na vlne nového pohľadu na internetový obsah, za ktorý je akceptovateľné platiť. Po tom, čo spoločnosť Apple vďaka svojmu progresívnemu marketingu a stabilite obchodného modelu uviedla do prevádzky App Store, následne Google svoj obchod Play, má Pheed potenciál skutočne osloviť platiacich zákazníkov. Tí sa už totiž naučili (a stále sa učia), že za kvalitný obsah sa patrí zaplatiť a mesačný budget na online platby vo výške 20 amerických dolárov nebude v rodinnom rozpočte chýbať - najmä pri porovnaní s cenou iPhone, do ktorého tento obsah väčšinou nakupujú.

Pheed je stále iba start-up projekt, ale dodnes oslovil viac ako 350 tisíc ľudí, ktorí sa naň zamierili. Najväčšou výzvou bude však presvedčiť bežných, priemerných fanúšikov, aby skutočne platili za obsah, ktorý by mal byť podľa ich očakávaní prémiový. Totiž, ak sa každý údajne prémiový príspevok o pár hodín premelie najväčšími webstránkami bulvárnych titulov, nebude mať platba za ne žiadne opodstatnenie. Takisto by sa musel Pheed vysporiadať s duplicitnými a multi účtami, ktoré by si používatelia zdieľali medzi sebou s cieľom ušetriť peniaze. Pheed si berie až polovicu z ceny, ktorú zaplatí fanúšik interpretovi, pri desaťtisícoch užívateľov by teda išlo o zásadné objemy financií.

Ak sa biznis model projektu Pheed osvedčí ako rentabilný, môže to znamenať zásadnú zmenu klímy v celej sfére sociálnych sietí. Dnes Facebook tvrdí, že používanie jeho siete je a vždy bude bezplatné, bude to však platiť aj vtedy, keď iná sieť bude ponúkať lepší, hodnotnejší a pritom platený obsah?

Novú sociálnu sieť nájdete tu: Pheed.com

Komentáre