Auto&Techno
Nová Fiesta ST je najrýchlejšie malé športové vozidlo z dielne Ford
Webmagazin.sk, 30. apríla 2013 12:00 Foto: Ford
Novú Fiestu ST vyvinul tím špecialistov Ford Team RS, európska pobočka skupiny Global Performance Vehicle spoločnosti Ford Motor Company. Vozidlo je vybavené 1,6-litrovým zážihovým motorom EcoBoost s výkonom 134 kW/182 k a krútiacim momentom 240 Nm, vďaka ktorému zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. Dosahuje maximálnu rýchlosť 220 km/h.Ford Team RS vyladil pohonné ústrojenstvo, zavesenie kolies, riadenie a brzdy v záujme optimálnych jazdných vlastností vozidla, a zároveň ho vybavil funkciami, ktorými sa v minulosti vyznačovali len väčšie športové automobily. Môžeme spomenúť napríklad systém smerovania krútiaceho momentu Torque Vectoring Control (eTVC), elektronický stabilizačný systém Electronic Stability Control (ESC) s tromi režimami, šesťstupňovú manuálnu prevodovku a kotúčové brzdy na zadných kolesách.
O vhodnosti automobilu Fiesta ST na každodenné používanie svedčí jeho hospodárna spotreba paliva 5,9 l/100 km a nízka produkcia emisií CO2 na úrovni 138 g/km, čo predstavuje 20-percentné zníženie hodnoty emisií v porovnaní s modelom predchádzajúcej generácie. Zároveň však dosahuje o takmer 20 percent vyšší výkon než 2,0-litrový motor, ktorým disponoval model prvej generácie.
Foto: Ford
Pre nový model Fiesta ST je typická veľká lichobežníková mriežka chladiča s jedinečnou štruktúrou v štýle medových plástov a výrazne tvarovaný zadný difúzor. Dokonale prepracovaný interiér sa zasa vyznačuje vysokou mierou kontrastu. Nájdeme tu sedadlá Recaro, ako aj nový systém Sound Symposer, ktorý privádza upravený zvuk motora do kabíny, aby si pasažieri v rámci svojho jazdného zážitku mohli vychutnať aj typické „vrčanie“ motora. Spoločnosť Ford okrem toho vybavila vozidlo aj systémami SYNC a MyKey.Vylepšený elektronicky regulovaný podvozok
Pri prejazde zákrutou prenáša systém eTVC brzdný účinok na vnútorné predné koleso modelu Fiesta ST, čím zabezpečuje lepší kontakt kolies s vozovkou a zároveň zabraňuje nedotáčavosti bez nežiaduceho zníženia rýchlosti vozidla. Nový softvér reguluje rovnováhu vozidla v reakcii na otáčanie volantu pri zrýchľovaní a brzdení, zatiaľ čo systém ESC poskytuje režim s plnou účinnosťou systému; režim šmýkania s obmedzeným účinkom systému alebo možnosť úplného vypnutia systému ESC.
Oba systémy svojou činnosťou podporujú špeciálne upravený otočný držiak náboja predných kolies, prepracovanú torznú tyč zadnej nápravy s vyššou klopnou tuhosťou, jedinečné nastavenia pružín a tlmičov na prednej aj zadnej náprave, ako aj o 15 mm nižšie položené ťažisko. Výsledkom je lepšia ovládateľnosť vozidla a vyšší jazdný komfort.
Foto: Ford
Systém riadenia s elektronickým posilňovačom sa vyznačuje strmším prevodovým pomerom 13,69 : 1 a kratšou tyčou riadenia v záujme priamejšej odozvy. V modeli Fiesta ST môžeme po prvýkrát nájsť zadné kotúčové brzdy namontované na platforme vozidiel Fiesta, pričom sa vyznačuje väčším tandemovým hlavným brzdovým valcom, ktorý prispieva k zvýšeniu výkonnosti bŕzd.Technológia motora EcoBoost
Motor EcoBoost využíva mnohé moderné technológie, ako napríklad preplňovanie turbodúchadlom, vysokotlakové priame vstrekovanie paliva a dvojité nezávislé variabilné časovanie vačiek. Jeho nízka hmotnosť zasa prispieva k lepšej ovládateľnosti vozidla.
Jedinečné nastavenia motora a novej šesťstupňovej manuálnej prevodovky sa podarilo doladiť na severnej slučke pretekárskeho okruhu Nürburgring počas jazdy zodpovedajúcej viac ako 100 kolám tohto 21-kilometrového okruhu.
Typický nositeľ označenia ST – zvnútra aj navonok
Súčasťou predných svetlometov modelu Fiesta ST sú svetlá na denné svietenie s technológiou LED a kompletná karosárska súprava ST. Nové dostupné odtiene lakov karosérie zahŕňajú červenú Race Red, oranžovú Molten Orange a modrú Spirit Blue. V kabíne zasa nájdeme ozdobné detaily prístrojovej dosky z uhlíkových vláken, zliatinové pedále a radiacu páku, ako aj volant v štýle ST.
Foto: Ford
Pomocou systému MyKey môže majiteľ vozidla nastaviť maximálnu rýchlosť a maximálnu hlasitosť audiosystému v prípade, že zverí svoje vozidlo niekomu inému. Zároveň dokáže zamedziť deaktivácii bezpečnostných systémov. Hlasom aktivovaný komunikačný systém Ford SYNC s funkciou pomoci v núdzi Emergency Assistance dokáže cestujúcich v prípade nehody priamo spojiť s operátorom miestnej záchrannej služby.Praktické a hospodárne vozidlo s dušou pretekára
Spoločnosť Ford podrobila novú Fiestu ST vytrvalostným testom s dĺžkou 850 000 kilometrov. A aby bola vždy maximálne spoľahlivá aj v rukách tých najnáročnejších majiteľov, rozhodla sa spoločnosť Ford vystaviť tento športový hatchback ďalšiemu testovaniu na pretekárskej trati počas 7 500 km a vysokorýchlostným testom na 5 000 km.
Testovanie zahŕňalo aj skúšku odolnosti v testovacích priestoroch talianskeho technického strediska Nardo Technical Centre, počas ktorej jazdila Fiesta ST na plný plyn pri teplotách vyšších ako 40 °C.