Auto&Techno

155 rokov od narodenia Diesela: Súdne pojednávania a záhadná smrť

"Dnes by vynálezca vznetového motora oslavoval 155 rokov. Jeho život okrem skvelého vynálezu sprevádzali psychické problémy, súdne pojednávania a ukončila ho záhadná smrť."

TASR, 18. marca 2013 6:00
Vznetový motor DCI od Renault. Foto: Renault
Nemecký vynálezca vznetového motora na naftu inžinier Rudolf Diesel sa narodil 18. marca 1858. Dnes uplynie od jeho narodenia 155 rokov.

Všeobecne nadaný Rudolf Diesel sa narodil v Paríži (Francúzsko) nemeckým rodičom, ktorí emigrovali z Bavorska. Ako dieťa žil aj v Londýne (Británia), odkiaľ ho rodičia poslali na štúdiá do Augsburgu v Nemecku.
Študentom proti vôli rodičov
Po strednej škole si vybral štúdium na technike v Mníchove napriek želaniu rodičov, aby sa zamestnal a začal zarábať. Stal sa študentom premiantom.

U slávneho profesora Carla von Lindeho sa zoznámil s problematikou termodynamiky tepelných strojov. Po úspešnom absolvovaní štúdia ho Linde zamestnal vo svojej parížskej firme, kde mal na starosti teoretické zdokonalenie spaľovacieho motora na mraziarenské účely.
Vynašiel motor so samovznietením
Neskôr Diesel pracoval pre Lindeho v Nemecku, kde sa mu podarilo vynájsť motor so samovznietením. Pri svojej práci vychádzal z francúzskeho vynálezu kompresorového zapaľovača. Palivo vstreknuté do valca sa samé zapáli pomocou stlačeného horúceho vzduchu.

Obrovskou prednosťou tohto motora bola veľmi malá spotreba paliva, ktorým bola nafta. Jeho výkon bol o 70 percent vyšší ako v prípade strojov na paru. Dieselov motor sa stal najhospodárnejším strojom svojich čias a dodnes v spotrebe paliva predbieha benzínové stroje. Autor si ho patentoval 28. februára 1892, mal vtedy 34 rokov.
Schopný prevádzky od roku 1897
Dieselov motor pred predstavením verejnosti v roku 1894 prešiel ešte technickými úpravami a v roku 1897 bol schopný prevádzky. Nezávislá kontrola dokázala jeho výkonnosť 13,1 kW pri 154 otáčkach za minútu.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo
Dieselovi sa podarilo vytvoriť najhospodárnejší stroj svojej doby. Jeho motory pre svoju robustnosť spočiatku poháňali lode a pracovali v továrňach. Až po určitom čase sa dostali pod kapoty automobilov. V roku 1900 získal Rudolf Diesel ocenenie za vývoj svojho motora Grand prix na výstave v Paríži.
Svoje patenty obhajoval na súdoch
Napriek úspechom, ktoré prinášali aj finančné zisky, vynálezca trpel nedostatkom psychickej rovnováhy. Prispievali k tomu súdne konania, na ktorých bol nútený obhajovať svoje patenty. Ďalšie výskumy a neopatrné investovanie ho priviedli takmer na mizinu.

Ocenením preňho však bola cesta po USA loďou, ktorú poháňal jeho motor. V septembri roku 1913 nastúpil na parník, ktorý ho mal odviezť na otvorenie továrne na dieselové motory v Anglicku. Ráno však bola jeho kajuta prázdna a na palube sa našiel iba jeho plášť a klobúk.

Po nejakom čase sa v mori objavilo rozkladajúce sa telo. Podľa dokladov nachádzajúcich sa pri mŕtvole identifikovali príbuzní Rudolfa Diesela a prípad sa uzavrel s tým, že telo, ktoré zostalo v mori, patrilo slávnemu vynálezcovi. Či bolo Dieselovo zmiznutie samovraždou, nešťastnou náhodou, alebo je dôvod jeho úmrtia tajomnejší, sa nepodarilo rozlúštiť. Vynálezca sa dožil 55 rokov.

Komentáre