Auto&Techno

Aj na Slovensku pália automobiloví jazdci pneumatiky driftom

""Šmyk nedostaneš len vtedy, ak si v šmyku," je jedno z hesiel drifterov."

Adrián Senderák, 11. októbra 2012 6:00
Drift na okruhu Slovakia Ring. Foto: Adrián Senderák
Slovenský okruh Slovakia Ring zažil jazdy tých najlepších drifterov v podobe finále medzinárodného seriálu King of Europe. Celkovým tohtoročným šampiónom sa stal Adam Kerényi z Maďarska, na 2. mieste sa umiestnil Talian Francesco Conti pred tretím Romanom Kolesárom zo Slovenska. Na drifterskom podujatí nemohli chýbať ani japonskí majstri šmyku z tímu „Japanese Invasion 2“, medzi nimi aj jeden z najlepších jazdcov na tejto planéte Daigo Saito. Práve v krajine vychádzajúceho slnka tento adrenalínový motošport pred 5O. rokmi vznikol.

Drift alebo drifting je pomerne mladou disciplínou motošportu. Ilegálna a neskôr súťažná forma vznikla v Japonsku a tamojšia séria D1 Grand Prix je dodnes najprestížnejšou na svete. V poslednom období zažíva celosvetový boom a prechádza hranice mnohých svetových miest. V Európe sa drift postupne vyvíja, pričom veľkú popularitu zažíva najmä vo Francúzsku, Holandsku, Maďarsku či v susednom Poľsku. Vynikajúcich drifterov majú aj Rusi.

Čo je drift?


Podstata driftu spočíva v jazde riadeným šmykom, v súťažnej forme výlučne s automobilom, ktorý má zadný náhon. Pri trvalom pretáčaní kolies hnanej nápravy je zadná časť automobilu vychýlená zo smeru jazdy a túto odchýlku môže vodič ovplyvňovať buď plynovým pedálom (pridávaním alebo uberaním môže dosiahnuť väčší alebo menší uhol vychýlenia, pričom volant je neustále "v kontre") alebo čiastočne pribrzďovaním ručnou brzdou (slúži najmä na vyvolanie šmyku vo vysokej rýchlosti).

Toyota Supra. Foto: Adrián Senderák
To mohli vidieť diváci aj na slovenskom okruhu, keď drifteri neváhali použiť pri vjazde do prvej zákruty ručnú brzdu v rýchlosti takmer 160 km/h. Potom už nasledoval len súvislý dlhý šmyk a kĺzavé vyberanie zákrut. Tí najlepší jazdci prechádzali väčšinu trate v striedavých riadených šmykoch. Pri malom odpútaní pozornosti máte na chvíľu pocit, že sledujete autíčko na ovládanie. Aj taký dokonalý môže byť pohyb auta.

Pravidlá súťažného driftingu


V drifterských súťažiach porota hodnotí každého jazdca v úseku trate podľa niekoľkých parametrov: nájazdovej rýchlosti, uhla vychýlenia, rýchlosti auta pri drifte, stability pri spájaní jednotlivých driftov, vzdialenosti prednej časti karosérie od checkpointov vo vnútri bodovaných zákrut a v neposlednom rade aj množstva dymu od pretáčajúcich sa kolies. Víťazom sa stáva ten, ktorý je schopný jazdiť tesne za súperom. Niekedy sa v drifte stáva, že jazdec predbehne svojho súpera a ako bonus za tento akt dostane značný bodový zisk.
Drift na okruhu Slovakia Ring. Foto: Adrián Senderák

Ako sa to všetko začalo


História driftu sa začína písať v polovici 60. rokov v Japonsku na ilegálnych pretekoch nazývaných Touge, ktoré sa odohrávali na spletitých horských cestách. Zo začiatku išlo predovšetkým o najrýchlejšie prejdenie úseku a drift slúžil na blokovanie súpera. Postupne sa pridali aj techniky rallye, aby sa dali zatáčky prejsť čo najefektívnejšie a bez zbytočnej straty času. Technika pretáčavého šmyku sa začala medzi jazdcami rýchlo rozširovať. Motocyklová legenda Kunimitsu Takahashi prešiel na automobilové preteky a stvoril drift ako jazdeckú techniku v 70. rokoch.



Moderný drifting sa stal populárnou pretekárskou technikou v pretekoch All Japan Touring Car Championship pred 30 rokmi. Keď sa začali driftom jazdiť profesionálne podujatia v Japonsku, chceli tým istým štýlom jazdiť aj pouliční pretekári. Najviac z nich sa presadil Keiichi Tsuchiya, ktorý začal trénovať tieto techniky na horských cestách v Japonsku a čoskoro si získal priaznivcov horiacich gúm. Jeho video nazvané "Plusby", sa stalo kultovým dielom driftingu a dodnes inšpiruje mladých jazdcov.

Drift a ženy


Ak si myslíte, že drifting je výhradne mužskou doménou, čoskoro zistíte, že ste na omyle. Tak ako približne 6000 divákov na víkendových pretekoch na Slovakia Ringu, kde medzi pretekármi figurovali aj štyri drifterky. Môže sa vám potom pokojne stať, že si odskočíte do paddocku pozrieť odparkované 700 koňové stroje a pri nich vás prekvapia pôvabné ženy oblečené v športových kombinézach s prilbou v ruke.

Karolina Pilarczyk. Foto: Adrián Senderák
"Trať tu na Slovakia Ringu je rýchla a povrch je úžasný, nemusíte sa báť, že niečo trafíte a to je dôvod, prečo sme oveľa viac uvoľnení, môžeme tak podávať lepšie výkony a robiť väčšiu šou ako na úzkych tratiach. Prišla som hlavne kvôli zábave, urobiť skvelú šou, nesúťažím tu s chlapmi v pravom slova zmysle, chcem zajazdiť pekne a naučiť sa nové veci," hovorí mladá drifterka Karolina Pilarczyk z Poľska, ktorá jazdí na svojom BMW E 36 necelé štyri roky za YATO Drift Team.

Je naozaj zaujímavé sledovať tieto divoké drifterky na trati. Keby ste nevedeli, že v aute sedí žena, ani by ste sa nad jej jazdou nezamýšľali. Driftujú naozaj kvalitne.

Drift na Slovensku


Slovenskí drifteri trénujú svoje zručnosti predovšetkým na pretekoch, pretože na bežných cestách, aj na tých menej využívaných, je to prakticky nemožné. Na Slovensku sa postupne drift dostáva do širšieho povedomia a stáva sa populárnym. Preteky sa uskutočňujú najmä v Prešove, v Piešťanoch, na Pezinskej babe alebo v Trenčíne v rámci King of Drift Slovakia a King of Europe.

Aj takto vyzerajú polepy na autách. Foto: Adrián Senderák
Vhodnou traťou je bezpochyby aj náš najkvalitnejší okruh Slovakia Ring.
"Úsek trate, ktorý jazdíme je určite vhodný pre drift, ale je veľmi náročný, je postavený pre 500 a viac koní. Dá sa tu veľmi pekne zajazdiť," zhodnotil driftérsku trať na okruhu Slovakia Ring slovenský pretekár Igor Ochotnícky, jazdiaci na BMW M3 E46.

Komentáre