Autá

Už má viac ako 40 rokov! VW Passat toto leto oslavuje

"Známy Passat si na svoje konto zapísal ďalšie úspešné desaťročie. Toto leto prekročil svoju štyridsiatku."

, 14. augusta 2013 14:00
Generácie modelu Passat. Foto: Volkswagen
Produkcia prvej generácie modelu Passat sa začala v júli 1973. Dodnes sa Volkswagenu podarilo do sveta dodať viac ako 20 miliónov týchto vozidiel.

Verejnosť ho prvýkrát uvidela v máji 1973. Trochu neskôr, v júli toho roku, sa začalo s jeho produkciou. Vtedy si záujemcovia mohli kúpiť verziu Fastback navrhnutú Giorgiom Giugiarom, po ktorej nasledovala verzia kombi s označením Variant. Už tieto modely zákazníkov oslovili a o rok neskôr stál Passat na špici v štatistike registrovaných motorových vozidiel v Nemecku.

Prvý Passat vychádzal z modelu Audi 80 a zostal na programe do roku 1980. Vyrobených bolo 2.5 milióna vozidiel s interným označením B1.

Stále novší a novší


Aj nástupca sa vyrábal naďalej vo verziách Fastback a kombi a v ponuke ostal až do roku 1987. Tento model sa už mohol pochváliť novými technológiami, medzi ktoré patril pohon všetkých kolies, turbodiesel, päťvalcový benzínový motor a skratka E pre technológie prispievajúce k zníženiu spotreby paliva. Práve táto posledná spomínaná technológia bola predchodcom súčasného BlueMotion Technology. Evergreenom sa stala verzia Fastback modelu B2, ktorý dostal pomenovanie Santana.

Generácie modelu Passat. Foto: Volkswagen
Passat sa stal celosvetovo obľúbeným automobilom v osemdesiatych rokoch. Vyrábal sa nielen v nemeckom Emdene, ale aj v Belgicku, Španielsku, Brazílii, Mexiku, Južnej Afrike a Japonsku. Veľký úspech mal Passat aj v Číne. Model Santana B2 sa tam vyrábal až do roku 2012 a jeho upravená verzia Vista sa tam stále vyrába.

S takmer 5,5 milióna vyrobených vozidiel predstavuje druhá generácia modelu Passat vrátane všetkých jeho verzií najprodukovanejší modelový rad z celej rodiny Passat.

Tretia a štvrtá generácia


Keď prišla tretia (1987-1993) a štvrtá generácia (1993-1997), vyrábali sa výlučne ako verzie sedan a kombi. Od toho momentu Fastback už viac v rodine Passat nefiguroval.


Nové aerodynamickejšie modely ponúkali vďaka priečne uloženému motoru a prevodovke výrazne viac priestoru vo vnútornom priestore vozidla. Do ponuky sa dostali motory s technikou TDI, prepĺňaný benzínový motor a dokonca jeden kompaktný šesťvalec.

Generácie modelu Passat. Foto: Volkswagen
Z tretej generácie modelového radu Passat sa predalo 1,6 milióna vozidiel. Opäť upravený Passat B4 dostal spevnenú karosériu, viac bezpečnostných systémov a vysoko výkonné naftové agregáty, čo výrazne zvýšilo jeho hodnotu. Predalo sa približne 700 000 vozidiel.

Nasledovali ďalšie generácie


Piata generácia sa vyrábala v rokoch 1996 až 2005 a priniesla ešte vyššie štandardy. Karoséria bola plne pozinkovaná, Passat mal pokrokovú technológiu TDI, výkonný štvor-, päť-, šesť- a osemvalcový motor. V Číne sa predávala aj jeho predĺžená verzia do roku 2009. Celkovo sa vo svete predalo viac ako 4 milióny vozidiel tejto generácie.

Začiatkom roka 2006 sa objavil Passat B6, do roku 2009 bolo vyrobených okolo 1,7 milióna vozidiel a priniesol so sebou nový typ karosérie, verziu CC, elegantné štvordverové kupé. Prvýkrát sa do ponuky modelu Passat dostala aj dvojspojková prevodovka DSG, k tomu sa ešte pridali silné naftové a benzínové motory a úsporné verzie BlueMotion.

Generácie modelu Passat. Foto: Volkswagen
Za ním nasledovali aktuálne, ešte prepracovanejšie a luxusnejšie vybavené verzie. Passat B7 priniesol na scénu okrem v podstate samostatnej verzie CC ďalší derivát, Alltrack s vyššie uloženou karosériou a na želanie dodávaným pohonom všetkých kolies. Samostatné modely vyrábané v zahraničí ako sedan strednej triedy v Číne a Passat vyrábaný v USA, kompletizujú celosvetovú rodinu modelov Passat.

Passat sa stal dlhodobým úspechom vo výrobnom programe Volkswagen. Zaslúžil sa o vysokú úroveň značky a demokratizáciu špičkových technológií. Do konca roka 2012 vyrobil Volkswagen celkom viac ako 20 miliónov modelov Passat po celom svete.

Komentáre