Autá
Testovali sme Daciu Sandero Stepway: Pre koho je vhodná?
, 9. mája 2013 14:00
Vyzerá to dobre, že?
Krása je síce veľmi relatívny pojem a každému sa páči niečo iné, no vo všeobecnosti sa dá konštatovať, že Dacia Sandero Stepway vyzerá dobre. Keď sa postavíte pred, vedľa alebo za auto a zahľadíte sa, bude sa vám páčiť.
Karoséria je síce jednoduchšie tvarovaná, ale ako sa hovorí – v jednoduchosti je krása. Prechody medzi strechou a bokmi sú oblejšie, ale zaujímavé.

Interiér lepší ako naposledy
V porovnaní s predchádzajúcou verziou vyzerá Sandero vnútri lepšie. Samozrejme, že za tú cenu nemôžete očakávať zázraky, ale v rámci možností je to veľmi slušné. Lepšie sú riešené aj sedadlá – tvarovo ich viac prispôsobili potrebám vodiča a vydržíte v nich dlhšie sedieť. Palubná doska je stále z tvrdého plastu, no nepôsobí až tak lacno.
Objem batožinového priestoru je 320 l, pričom sa dá zväčšiť na 1200 l.

Čo hovoríš???
Hoci je kabína zvládnutá pomerne dobre, nedá sa to povedať o jej odhlučnení. Jediným problémom nie je hluk od kolies, ktorý budete počuť stále, ale aj aerodynamický hluk. Počuť ho najmä od strešných nosičov, takže je dosť možné, že bez nich by to nebolo také zlé. Ale hluk sa prenáša aj z tesnení okolo bočných dverí, čoho sa len tak nezbavíte.
Pozor na ten výtlk
Naše cesty hovoria za všetko. Ak sa chcete vyhnúť jednému výtlku, zákonite padnete do druhého. A práve toto je výhodou Sandera Stepway. Jeho prispôsobenie na rumunské cesty sa určite hodí aj nám. Má svetlú výšku 207 mm a predĺžil sa aj zdvih pruženia.

Je však pravda, že čo sa týka menších výtlkov, ktoré nájdete všade, nemusíte si ich až tak všímať. Nemusíte sedieť s očami prilepenými na čelnom skle ako počas prvých jázd v autoškole, ale môžete cez výtlky pokojne prebehnúť a Sandero to vydrží.
Motorizácia a riadenie
Testovali sme model s naftovým motorom dCi s objemom 1,5 l. Má výkon 66 kW (90 k) a maximálny krútiaci moment 220 Nm. Na tento motor sa nedá nadávať. Možno sa to pri pohľade na počet koní nezdá, ale je pomerne živý a vie byť dynamický. Stoja za tým pravdepodobne slušný krútiaci moment.

Po týždni strávenom v Sandere si na to ale zvyknete a bude sa vám to zdať úplne prirodzené. To znamená, že ak vás Sandero zaujalo a ak hľadáte auto tejto cenovej kategórie, nenechajte sa riadením odradiť. Je to otázka zvyku.
Motor je kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Prevody sú trochu dlhé a po preradení vám motor môže mierne dunieť. V tejto súvislosti je treba povedať, že sa neoplatí poslúchať ukazovateľ radenia. Keď vám poradí, aby ste zaradili do vyššieho stupňa, zhodnoťte ešte sami, či je naozaj ten správny čas. Niekedy vám totiž poradí, ale vzhľadom na to, že nevie odhadnúť, či idete do kopca a či budete chcieť ešte pridávať, tak nemusí poradiť správne. Vy zaradíte vyšší stupeň a auto nebude vládať.
Tá nádrž je nekonečná?
To, čo vám naozaj urobí radosť, je spotreba. Na Dacii Sandero Stepway sme jazdili týždeň po celej Bratislave, po diaľnici aj po vidieckych cestách. No tá kontrolka paliva stále neklesala. Po pár dňoch, kedy prejazdíte fakt veľa kilometrov, si pri pohľade na ňu poviete, že toto auto fakt ide len z radosti a na pekný úsmev.

Áno alebo nie?
Nie je to možno technologicky dokonalé vozidlo, nemá možno toľko asistenčných systémov, aby ste počas jazdenia mohli pokojne čítať noviny. Nie je vyrobené z najdokonalejších materiálov. Ale za tú cenu, za ktorú Sandero Stepway môžete kúpiť, dostanete všetko, čo potrebujete. Na palive neprerobíte, lebo spotreba je naozaj obdivuhodná.
Možno si budete musieť zvyknúť na riadenie a možno na hluk v kabíne, ale aj napriek tomu je to auto dobré pre tých, ktorí nechcú do vozidla investovať viac. Kompletný cenník nájdete TU.