Autá
Od včera môžete jazdiť na skútroch aj s B-vodičákom
Erik Stríž, 2. mája 2013 6:00

Podmienky sú rozumné
Aj pri tejto novele však platia určité obmedzenia, o ktorých by ste mali vedieť ešte pred kúpou novej motorky:
• na motorke do 125 centimetrov kubických budete môcť jazdiť až po dvoch rokoch od nadobudnutia oprávnenia skupiny B
• motocykel musí mať automatickú prevodovku, na tie s manuálnou sa oprávnenie skupiny B nevzťahuje
• možnosť jazdy na skútri do 125 ccm platí pre všetkých držiteľov vodičského oprávnenia “B” (teda aj pre tie, ktoré boli vydané pred 1. májom 2013)
• platí len na území Slovenskej republiky
• motocykel musí mať automatickú prevodovku, na tie s manuálnou sa oprávnenie skupiny B nevzťahuje
• možnosť jazdy na skútri do 125 ccm platí pre všetkých držiteľov vodičského oprávnenia “B” (teda aj pre tie, ktoré boli vydané pred 1. májom 2013)
• platí len na území Slovenskej republiky

Aký je rozdiel medzi 50 a 125 ccm?
Centimetre kubické (ccm, cm3) nám hovoria o objeme valcov v motore. Ich objem je jedným z faktorov, ktoré sa priamo podieľajú na výkone motorového vozidla, ale aj na jeho spotrebe - platí to pri motorke, aj pri aute. Platí, že čím vyššia je kubatúra, tým sa so skútrom dostanete z bodu A do bodu B rýchlejšie a pohodlnejšie.
Keď máte záujem o dopravný prostriedok, ktorým sa každé ráno dopravíte do práce nejakých 20 kilometrov medzimesto, nie je celkom ideálne zvoliť si bežný skúter do 50 centimetrov kubických. Výkon takéhoto skútra a jeho maximálna rýchlosť okolo 50 km/h skrátka nie je vždy dostatočná, o pohodlí počas dlhšej jazdy nehovoriac. Zrejme práve preto si držitelia vodičských preukazov “B” volili za dopravný prostriedok auto, hoci to pre nich nemuselo byť vždy nevyhnutné.
Skútre s objemom valcov do 125 centimetrov kubických poskytujú dostatočné pohodlie aj počas dlhšej jazdy, adekvátny výkon aj rýchlosť. Zároveň si v porovnaní s autami zachovávajú priam neporovnateľnú spotrebu paliva a ich prevádzka je značne jednoduchšia.

Honda, Aprilia, Vespa, Yamaha?
Rovnako ako je veľa automobiliek, existuje aj množstvo výrobcov skútrov. Dokonca pri nich je situácia ešte trocha zložitejšia, keďže skútre nepodliehajú takej výraznej regulácii, čo poskytuje viac priestoru pre lacnejších a menej kvalitných čínskych výrobcov. Ich stroje si síce môžete zabezpečiť za dobré peniaze, majú na sebe veľmi optimistické tachometre a papierovo majú vysoké výkony, avšak reálna skúsenosť s nimi nie je vždy len pozitívna. Náhradné diely na ich stroje sú často drahé a ťažko sa zháňajú, sú kazové a zážitok z ich používania sa nevyrovná napríklad priemernej Honde z Japonska.
V strednej Európe sa veľkej popularite tešia predovšetkým nasledovné skútre do 125 ccm:
• Honda SH 125
• Gilera Runner
• Yamaha X-max
• Aprilia Sportcity
• Vespa LX125
• Honda SH 125
• Gilera Runner
• Yamaha X-max
• Aprilia Sportcity
• Vespa LX125
