Autá
Najlepším motorom roka opäť Ecoboost: Hrá na výkon, aj na spotrebu
Webmagazin.sk, 6. júna 2013 14:00Najlepší motor roka EcoBoost Foto: Ford
Motor EcoBoost s objemom 1,0 litra, ktorý využíva kombináciu priameho vstrekovania paliva, preplňovania turbodúchadlom a variabilného časovania ventilov v záujme zníženia spotreby paliva bez negatívneho vplyvu na výkon, získal najvyššie skóre v celej histórii udeľovania týchto ocenení. Okrem toho zvíťazil aj v kategórii „Najlepší motor pod 1,0-litra“ v rámci výročného udeľovania cien magazínu Engine Technology International. Spoločnosť Ford súčasne potvrdila, že vo svojej továrni na motory v nemeckom Kolíne nad Rýnom plánuje od polovice augusta zdvojnásobiť výrobu týchto motorov na viac ako 1 000 kusov za deň, aby uspokojila dopyt na trhu.
Ocenenie dva roky po sebe
Porota zložená z 87 motoristických žurnalistov z 35 krajín sveta posudzovala kandidátov na ocenenie z hľadiska živosti, výkonu, hospodárnosti, kultivovanosti a využívania moderných pohonných technológií. Ford je jedným z troch výrobcov automobilov, ktorým sa počas 15-ročnej histórie udeľovania týchto ocenení podarilo zvíťaziť dvakrát za sebou. Motor Ford EcoBoost s objemom 1,0 litra okrem toho získal aj ocenenie International Paul Pietsch Award 2013 za technické inovácie v rámci hodnotenia „najlepších automobilov“ v nemeckom časopise Auto Motor und Sport, ocenenie Dewar Trophy od Kráľovského automobilového klubu vo Veľkej Británii a ocenenie Breakthrough Award od amerického magazínu Popular Mechanics.
Motor roka Foto: Ford
“Kto by tomu uveril? Motor s objemom 1,0 litra, ktorý má všetko, čo má správny motor mať: výkon, hospodárnosť, ekologickosť a nízku hmotnosť,“ povedal britský porotca a nezávislý novinár Peter Lyon. „Je to naozaj majstrovské dielo.“Motor EcoBoost s objemom 1,0 litra vznikol vo výskumno-vývojových centrách spoločnosti Ford v nemeckých mestách Aachen a Merkenich a v britskom Duntone a vyrába sa v Nemecku v Kolíne nad Rýnom a v Rumunsku v Craiove.
Dean Slavnich, spolupredseda 15. ročníka cien Medzinárodný motor roka a šéfredaktor časopisu Engine Technology International, povedal: „Tento 'baby’ EcoBoost – prvý trojvalec od Fordu – to vyhral na všetkých frontoch. Je hospodárny v reálnych podmienkach, a pritom vďaka kompaktnému turbodúchadlu dokáže s ľahkosťou poháňať aj také veľké vozidlá ako Grand C-MAX.“
Vo viacerých modeloch Ford
EcoBoost s objemom 1,0 litra sa v súčasnosti montuje do malých automobilov ako Fiesta a B-MAX a kompaktných vozidiel ako Focus, C-MAX a Grand C-MAX. V blízkej budúcnosti však bude poháňať aj väčšie automobily, ako napríklad nový Ford Mondeo. Zároveň bude zaradený do ponuky pre úžitkové modely Transit Connect a Transit Courier alebo priestranné modely na prepravu osôb Tourneo Connect a Tourneo Courier.
Motor roka EcoBoost. Foto: Ford
Motor sa práve začína objavovať na rôznych svetových trhoch. V súčasnosti si môžu ním vybavený model EcoSport kúpiť zákazníci v Indii a Číne a neskôr v priebehu tohto roka sa objaví aj v Severnej Amerike v modeli Fiesta.Najnižšia spotreba v rámci kategórie
Tento motor, ktorý je taký malý, že sa vojde do skrinky na príručnú batožinu v lietadle, dosahuje v modeloch Fiesta, Focus, C MAX a Grand C MAX v Európe najnižšiu spotrebu medzi zážihovými motormi tejto kategórie.