Autá
Bude najštýlovejšie SUV na svete z Bavorska?
Erik Stríž, 10. apríla 2013 12:00
SUV, SAV, SAC?
Označovanie vozidiel, ktoré nadobudli spoločensky akceptované označenie “džíp”, je stále komplikovanejšie. Zatiaľ, čo väčšina ľudí používa skratku SUV, niektorí výrobcovia, vrátane BMW, používajú označenie SAV. S príchodom BMW X6 sa toto značenie rozšírilo ešte o SAC. Čo tieto skratky znamenajú? SUV je akronym od Sport Utility Vehicle, teda športovo-úžitkové vozidlo. SAV je veľmi podobné, značí však spojenie Sport Activity Vehicle, teda niečo ako vozidlo na športové aktivity. Od roku 2008 poznáme aj označenie SAC, ktoré vytvorilo práve BMW. Znamená Sport Activity Coupé, teda bežné SAV vozidlo v kupé prevedení. BMW Concept X4 je predstaviteľom práve tohto SAC typu.

Kombinácia všetkých X-modelov
BMW X4 je v tomto momente len konceptom a nepoznáme jeho technické vlastnosti, avšak jeho produkčná premiéra je naplánovaná na začiatok budúceho roka. Rovnako ako ostatné modely rady X sa bude vyrábať v Spojených štátoch a výrobca sľubuje, že X4 bude ochutnávkou celej rodiny X. V prijateľnej veľkosti porovnateľnej s BMW X3 ponúkne vlastnosti a zážitok z modelu X6. Je to vôbec reálne?
Vozidlo bude mať dĺžku presahujúcu 4,6 metra, rázvor 2,8 metra, dlhú kapotu, krátke previsy a mohutnú nezameniteľnú muskulatúru. Tá môže byť atraktívna najmä pre mužov, menšími rozmermi naopak X-štvorka osloví nežnejšie zákaznícke spektrum. X4 zachová typické posunutie kabíny smerom k zadnej časti vozidla, ktoré vytvára nevšedný zážitok z jazdenia takéhoto automobilu.

BMW v každom ohľade
Klasické BMW prvky, ako napríklad obličky dvojitej mreže chladiča alebo štylizované dvojité okrúhle predné svetlá, sú jasným identifikátorom rodinnej príslušnosti k BMW, okamžite od prvého pohľadu. BMW Concept X4 interpretuje obe tieto dizajnové ikony s puntičkárskou dôslednosťou a trojrozmernou hĺbkou. Veľké obličky majú robustné lemovanie. Vysoko lesklý rám je otvorený do strán a vo svojej dolnej časti sa vizuálne takmer „vznáša“ nad stredom predných partií. Mreže sú vyplnené výrazne tvarovanými rebrami s ultra štýlovými detailmi.
Profil vozidla veľmi výrazne pripomína BMW X6, ktoré sa za päť rokov existencie stalo dizajnovou ikonou a jedinečným automobilom nielen pre automobilových fajnšmekrov. Dynamiku podčiarkujú jemne naklonené stĺpiky a bočné línie, ktoré z pôdorysu vozidla vyslovene vystupujú do priestoru.

Pozornosť pútajúce LED svetlomety
Priamo k rebrovaným obličkám, ktorými sú typické všetky vozidlá BMW, sú pripojené dynamicky štylizované predné svetlá. Tie sú po novom dizajnované s dôrazom na ostrejšie hrany a 3D hĺbku, využívajú technológiu LED a korešpondujú so vzhľadom samotného automobilu. Ten významne vystupuje z priemeru a miesto konzervatívnosti stavia na športovej elegancii. Na dominantnosti spomenutej muskulatúry sa značne podieľajú aj kolesá, ktoré majú priemer 21 palcov a agresívny vzhľad diskov.

Zadné partie ako zo sci-fi
Zadná časť automobilov je veľmi komplikovaným priestorom, s ktorým sa dokáže vhodne vysporiadať iba malá časť dizajnérov. Keď sa im podarí splniť požiadavky na funkčnosť, utrpí často dizajn. Pre BMW však tento problém očividne nadobudol vysokú prioritu, pretože zadné partie sú pôsobivé, dokonca sa javia ako vystrihnuté z futuristického filmu. Línie obsiahnuté v zadných svetlách, výfuky a všetky detaily sú ladné, masívne a zakončené ostrými hranami.
