Autá

Bezpečnostné riadenie vrátane absorbéra nárazu má už polstoročie

"Bezpečnostné riadenie nebolo v lete 1967 vyvinuté náhodne. V oblasti bezpečnosti mu predchádzala inštalácia bezpečnostného čapového zámku dverí. "

Peter Škorňa, 21. januára 2018 8:00
Ilustračné foto Foto: Daimler AG
Presne pred polstoročím bolo po prvý raz položené „ohnivko“ tvoriace neoddeliteľnú časť systému automobilovej bezpečnosti - od augusta 1967 boli všetky osobné motorové vozidlá Mercedes-Benz sériovo vybavené novým bezpečnostným riadením vrátane absorbéra nárazu.

Bezpečnostné riadenie s teleskopickým stĺpikom riadenia a absorbérom nárazu obsahovali komponenty, ktoré pri kolízii znížili konkrétne riziká pre vodiča. Jedným z nich bol napr. teleskopický stĺpik riadenia, pozostávajúci z viacerých častí. Pri čelnom náraze sa zatiahol, čím neprenikol do interiéru vozidla. A nielen to. Prídavný absorbér nárazu v strede volantu bol skonštruovaný tak, aby pohltil kinetickú energiu, keď vodič pri náraze vrazí do volantu. Bezpečnostné riadenie nebolo v lete 1967 vyvinuté náhodne. V oblasti bezpečnosti spomínaných vozidiel (a to tak aktívnej, ako aj pasívnej) mu predchádzali inštalácie bezpečnostného čapového zámku dverí (patentovaný v roku 1949), roku 1954 to bola jednokĺbová kyvadlová náprava s tlačnými ramenami vo vozidle typu 220 (W 180), sklopná hviezda Mercedes v roku 1957, či v roku 1957 panvové bezpečnostné pásy ako zvláštna výbava.


Ďalšie patenty a vylepšenia


O rok neskôr bol patentovaný zámok dverí s klinovým čapom a s dvojitou západkou. Bezpečnostná karoséria s bunkou pre cestujúcich, ktorá sa vyznačovala tvarovou stabilitou, a deformačnými zónami, oslávila svoju premiéru už v roku 1959 v sedanoch tejto značky. V roku 1961 to boli zase kotúčové brzdy v modeli 220 SE kupé (W 111) vpredu a v modeli 300 SE (W 112), ako aj v modeli 300 SL roadster (W 198) na všetkých štyroch kolesách.

V roku 1961 boli do života uvedené kotviace body bezpečnostných pásov vo všetkých osobných motorových vozidlách značky Mercedes-Benz a priečne ramenné bezpečnostné pásy ako zvláštna výbava a v roku 1963 dvojokruhová brzdová sústava ako sériová výbava všetkých modelov osobných motorových vozidiel striebornej hviezdy.


Komentáre