Technológie

Muž pokoril svetový rekord, strávil 25 hodín vo virtuálnej realite

"Môže byť virtuálna realita nebezpečná? Mnohí budú tvrdiť, že áno. Tento problém však zrejme nemá muž, ktorý strávil s headetom virtuálnej reality na hlave až 25 hodín. "

Erik Stríž, 7. mája 2016 11:00
Muž pokoril svetový rekord, strávil 25 hodín vo virtuálnej realite Foto: HTC
Ľudia sa môžu zapísať do Guinessovej knihy rekordov rôznymi spôsobmi. Medzi tie najbizarnejšie nepochybne patrí čas strávený vo virtuálnej realite. Aktuálny rekord drží istý Derek Westerman, ktorý si nasadil na hlavu headset virtuálnej reality HTC Vive, zapol si aplikáciu na kreslenie v 3D priestore Tilt Brush a strávil tak neuveriteľných 25 hodín. Viac ako jeden celý deň tento mladý pán v obleku strávil kreslením, tvorením a - áno, aj nevoľnosťou. Popri tom všetkom tento rekordman aj jedol a pil, na močenie mu poslúžilo plastové vedierko.

Svetový rekord však nebol vytvorený len tak z rozmaru. Je nám jasné, že je to jeden zo spôsobov spoločností HTC a Valve, ako upútať svetovú pozornosť na svoj produkt. My sme ho pred niekoľkými týždňami vyskúšali tiež a hoci sme z neho boli nadšení, ani vo sne si nevieme prestaviť, že by sme takto strávili viac ako jeden celý deň.

Zdroj: Making Virtual Reality World Record History (youtube.com)

Fyzická reakcia na virtuálny svet

Posledné inovácie vo virtuálnej realite sa však netýkajú iba času, ktorý je človek schopný v nej stráviť. Napríklad spoločnosť Microsoft vykonala experiment, ktorého cieľom bolo overiť si, či je možné prepájať fyzický svet s tým virtuálnym tak, aby to bolo pre človeka celkom prirodzené. V prvom rade využila headset Oculus Rift a hru Minecraft, v ktorej môžete ľubovoľne formovať okolitý svet pomocou kociek z rôznych materiálov. Cieľom spoločnosti bolo, aby hráč nadobudol pocit fyzickej interakcie s virtuálnymi predmetmi.

Microsoft na vytvorenie tejto ilúzie použil skutočnú kocku z plastu, ktorú mal hráč položenú na stole pred sebou. Zmenou perspektívy bolo možné vytvoriť ilúziu, že hráč chytá do rúk rôzne kocky, pričom reálne mal na stole položenú iba jednu. Microsoft zverejnil aj zaujímavé video, kde tento príncíp demonštruje v praxi.

Zdroj: Haptic Retargeting: Dynamic Repurposing of Passive Haptics for Enhanced Virtual Reality Experiences (youtube.com)

Zdá sa, že zatiaľ najlepším spôsobom, ako v hráčovi vyvolať dojem fyzickej interakcie s virtuálnym svetom, je haptická odozva ovládačov. V ovládačoch, ktoré drží hráč v ruke, sú zabudované vibračné mechanizmy, podobne ako v mobiloch. Keď sa ovládač vo virtuálnom svete dotkne nejakého predmetu, zavibruje v rukách. Rovnaký účinok má ovládač vtedy, keď vo virtuálnej realite predstavuje zbraň, z ktorej sa strieľa - túto funkciu sme si vyskúšali na vlastnej koži na headsete HTC Vive a dojem fyzickej interakcie bol veľmi pôsobivý.

Virtuálna realita má pred sebou ešte dlhú cestu, to je každému jasné. Je však možné, že už v blízkej dobe sa dočkáme jej radikálneho vylepšenia, sprístupnenia širokej verejnosti a univerzálnosti. Potom môžu prísť na rad také uplatnenia, ako zlepšenie života pre hendikepovaných, vzájomná interakcia medzi ľuďmi vo virtuálnom svete alebo celkom nový spôsob vzdelávania, tvorenia a objavovania.


ODPORÚČAME AJ:
Olympiáda vylepšených ľudí sa blíži, oficiálne žijeme sci-fi
Štyri spôsoby, ako sa dá využiť 3D a virtuálna realita v biznise
Ďalšia veľká vec: V mobiloch budú 3D tlačiarne
Takto sa buduje svet virtuálnej reality
Microsoft ukázal, ako budeme sledovať futbalové zápasy s okuliarmi

Komentáre