Technológie

Mobilná hra dokáže odhaliť demenciu, je zadarmo už dnes

"Riadite v nej čln a snažíte sa zorientovať v priestore, zapamätať si cestu k cieľu a testujete si rýchlosť vlastných reakcií."

Erik Stríž, 23. augusta 2016 12:00
Ilustračná fotografia. Smartfón Sony Xperia Foto: Sony
Demencia je niečo, čo by sme nemali brať na ľahkú váhu. Vraj každé tri sekundy je vo svete diagnostikovaný jeden nový prípad demencie a hoci sa jej priebeh nedá odvrátiť, je dôležité vedieť o nej včas.

Istá iniciatíva prišla so zaujímavým nápadom. Pri jeho zrode stála otázka, či je možné odhaliť prvé známky demencie ešte skôr, ako zájdeme za lekárom a ten nás odporučí na vyšetrenie u špecialistu. Na jej zodpovedanie sa využil fakt, že ľudia na celom svete strávia za jeden jediný týždeň až tri miliardy hodín hraním sa videohier - či už za počítačom, na mobile alebo na konzole. Hry majú potenciál udržať osobu, u ktorej je zisťovaný problém, v pozornosti a údajne za dve minúty hrania sa dokáže hra zozbierať toľko dát, koľko by lekárom trvalo až päť hodín.

“Znie to príliš dobre na to, aby to bola pravda, no toto je naozaj hra, kde jednoducho tým, že sa výborne bavíte naháňaním tvorov po čarovných moriach a močiaroch, pomôžete bojovať s chorobou, ktorou momentálne trpí 45 miliónov ľudí na svete.” uvádza vývojár hry na stránkach s odkazom na jej stiahnutie.

Oceňujeme, že hra Sea Hero Quest je lokalizovaná aj do slovenčiny. Foto: Google Play
Dodnes si hru Sea Hero Quest stiahlo viac ako dva milióny ľudí. Je celkom bezplatná a dá sa inštalovať do mobilného telefónu Android alebo iPhone. Ani my sme neodolali a museli sme si vyskúšať, či naše schopnosti náhodou nie sú podpriemerné - hoci zatiaľ tomu nič nenasvedčovalo.

Prostredie hry je veľmi príjemné a intuitívne, aplikácia vás krok za krokom sprevádza úvodným nastavením, ktoré je však spracované do formy otázok a odpovedí. Nemusíte nič vpisovať, stačí si pri výbere správnej odpovede vybrať z vopred určených možností. Aplikácia sa vás bude pýtať na vek, pohlavie, krajinu pôvodu a iné drobnosti.

Koncept hry je tiež jednoduchý, ale vizuálne veľmi pôsobivý. Základnou obrazovkou je mapka rieky, na ktorej plávu bójky s číslami. Každá z nich predstavuje jeden level. Vaša úloha je presne napísaná v úvode každého tohto levela, cieľom je zapamätať si cestu z na chvíľu zobrazenej mapky alebo zorientovať sa v priestore. Priebežne vás dokonca hra informuje, koľko času ste strávili hraním a koľko údajov za tento čas aplikácia získala.

Hru Sea Hero Quest vytvorilo vývojárske štúdio Glitchers v spolupráci s Deutsche Telekom, s podporou University College London, University of East Anglia a Alzheimer’s Research. Existuje aj iná hra, ktorej princípy sú veľmi podobné. Volá sa Project EVO má za cieľ indikovať prejavy kognitívnych porúch, ako autizmus, ADHD či Alzheimer.

Práve skutočnosť, že sa aplikácia hrá tak jednoducho, má podiel na jej súčasnom úspechu. My sme zistili, že zatiaľ nemáme problém ani s orientáciou a ani s pamäťou. Zdôrazňujeme však slovo zatiaľ, pretože keby sme rovnakú hru hrali o takých 30 či 40 rokov, pravdepodobne by už naše výsledky neboli tak výborné.

Kedysi bol dementný každý chorý

Demencia je chorobné oslabenie rozumových schopností, ktoré sa získava väčšinou vekom. Spočiatku sa prejavuje zabúdaním, neskôr strácaním rozpoznávacích schopností, stratou logického uvažovania či orientácie.

Zaujímavosťou je, že až do 18. storočia sa slovom demencia označovala každá psychická porucha, získaná aj tá vrodená. Až istý Jean Etienne Esquirol začal rozlišovať medzi nadobudnutou a vrodenou demenciou a až vďaka mužovi menom Paul Eugen Bleuler sa pojem a definícia demencie ustálili ako odborný termín. Tento človek, mimochodom, ako vôbec prvý psychiater opísal schizofréniu.


Sea Hero Quest je určená pre mobilné telefóny s Androidom a iOS. Foto: Google Play
Odkaz na stiahnutie pre Android
Odkaz na stiahnutie pre iPhone

Zdroj: Sea Hero Quest


ODPORÚČAME AJ:
Osobný lietajúci robot? Nič nemožné
Neuveriteľné technológie: Potláčanie prejavov astmy mobilom
Technologické firmy chcú prepojiť náš svet s virtuálnym
Skutočný Ironman bude pravdepodobne hendikepovaný. Prečo?
Google Impact Challenge: 72 hodín pre dobro ľudstva

Komentáre