Technológie
Klasické umenie sa chce priblížiť verejnosti cez virtuálnu realitu
Erik Stríž, 9. júla 2016 9:00Spojenie virtuálnej reality a umenia - BigArtRide Foto: Europeana
Virtuálna realita je veľká vec, zaujímavá vychytávka modernej techniky. Avšak ani zďaleka nemá takú hodnotu, ako umenie - tá je prakticky nevyčísliteľná aj napriek tomu, že ho bežná verejnosť nevie vždy oceniť. Existujú však spôsoby, ako prilákať pozornosť ľudí a ponúknuť im celkom nový nevšedný pohľad na umenie, kultúru a históriu. Takým spôsobom je projekt #BigArtRide, ktorého veľké finále sa odohralo v Bratislave a my sme boli pritom. Bratislava bola poslednou zastávkou putovného podujatia, predtým sa jej dejiskami stali mestá ako Brusel, Rím, Praha, Paríž či Amsterdam. Spojenie fyzickej a virtuálnej jazdy si vyskúšali ľudia z celej Európy, medzi ktorými nechýbali dokonca aj politici a princ. V Bratislave si ako prvý človek jazdu vyskúšal Ivan Sečík, štátny tajomník Ministerstva kultúry SR, ktorý zároveň slovenskú verziu projektu otvoril.
Ivan Sečík, štátny tajomník Ministerstva kultúry SR Foto: Europeana
Princíp bol zdanlivo jednoduchý, avšak po technickej stránke nadmieru náročný - bicykel pripevnený k špeciálnej platforme bol prepojený s počítačom, v ktorom sa spúšťal program virtuálnej reality. Na tomto bicykli mali návštevníci možnosť jazdiť, hoci stáli stále na rovnakom mieste. Šliapanie do pedálov a točenie do strán sa prejavovalo vo virtuálnej realite, ktorú sledovali prostredníctvom headsetu Oculus Rift. Bicyklovanie virtuálnym sme si vyskúšali aj my. Keď si myslíte, že virtuálna realita pre vás nie je zaujímavá, tak toto by vás oslovilo určite. Je to taký nevšedný zážitok, na ktorý budeme spomínať ešte dlho. Nestáva sa každý deň, aby ste sa posadili na bicykel a vydali sa na cestu po neskutočnom surrelistickom svete. Úroveň spracovania virtuálneho prostredia je navyše na tak vysokej úrovni, že to človeka skoro šokuje.
Spojenie virtuálnej reality a umenia - BigArtRide Foto: Europeana
Podujatie BigArtRide bolo súčasťou väčšej kampane, prostredníctvom ktorej chce digitálna knižnica Europeana približiť verejnosti kultúrne a umelecké dedičstvo minulosti. Do kampane prispelo aj Slovensko trinástimi významnými umeleckými dielami od Júliusa Kollera, Jána Kupeckého, Ladislava Mednyánszkyho, Rudolfa Sikoru či Ľudovíta Fullu.Zdroj: Slovenské diela v Europeana
ODPORÚČAME AJ:
Olympiáda vylepšených ľudí sa blíži, oficiálne žijeme sci-fi
Štyri spôsoby, ako sa dá využiť 3D a virtuálna realita v biznise
Ďalšia veľká vec: V mobiloch budú 3D tlačiarne
Takto sa buduje svet virtuálnej reality
Microsoft ukázal, ako budeme sledovať futbalové zápasy s okuliarmi