Štýl
Dve mladé ženy trávia svoj život vo výklade. Prečo ich to baví?
Frederika Kopčeková, 22. novembra 2014 12:00Aj výklad obchodu predáva. Foto: Webmagazin.sk/Nathalie Landon,Daša Vašková
Vytvorenie prehľadnej a farebne usporiadanej predajne, ktorú navrhujú dekoratéri s cieľom čo najvyššieho zisku sa nazýva visual merchandising. Túto, menej známu činnosť, už využíva väčšina zahraničných značiek, ktorých predajne nájdeme bežne v našich nákupných centrách. Všetko od výkladov, figurín, obrovských plagátov až po komíny farebných svetrov sa riadi pravidlami, za ktorými je visual merchandising. Nathalie Landon (21) a Daša Vašková (20) odštartovali v tejto oblasti svoj vlastný biznis.
Ako ste sa dostali k visual merchandisingu?
Nath: Visual merchandising som začala vnímať v treťom ročníku na strednej googlením po internete. Vtedy som pravidelne sledovala jeden blog, kde mapovali najlepšie výklady. Po škole som pracovala ako predavačka v jednom fashion reťazci a od dekoratérov, ktorí tam pracovali som ťahala stále nejaké informácie. Počas obedových prestávok som potom študovala manuály visual merchandisingu, čo, kde, prečo a načo. O pár mesiacov som dostala prácu ako dekoratér dámskeho oddelenie v konkurečnej spoločnosti. Dašu som do toho zapojila až neskôr, keď sme začali robiť výklady spoločne.
Aké sú vaše pracovné úspechy v tejto brandži?
Nath: So skromným srdiečkom sme začali v módnom obchode na Laurinskej, po úspešnej inštalácií nás prizvali do ďalšieho domu módy. Momentálne sme pracovali na realizácii pre pánsky butik. Dúfame, že v budúcnosti nás osloví viac maloobcodných predajcov, aby zvýšili kvalitu svojich služieb. Výklad stále predáva.
Kde nachádzate inšpiráciu?
Nath: Všade naokolo. Z rozprávania ľudí v MHD, z predmetov, internetu. Je to rôzne. Keď sme boli nakupovať s mamou vlny na štrikovanie, napadlo mi použiť klbká ako dekoráciu do výkladu. Samozrejme obrie, nadrozmerné. Inšpirácia prichádza nečakane.
Dekorácie do výkladov si vyrábate samé?
Nath: Presne tak. Zatiaľ všetko vyrábame ručne doma. Niekedy je to fakt náročné, chlapská práca. Cement, lepidlá, spreje, kladivá, vŕtačky. Momentálne sme ale v procese získavania nových kontaktov a rysujú sa zaujímavé spolupráce. Hľadáme a oslovujeme výtvarníkov a remeselníkov. Takto vystavíme napríklad ich školské práce, dostanú sa bližšie k divákovi a stanú sa použiteľnými.
Doplnky do výkladov si vyrábajú mladé ženy samé. Foto: Webmagazin.sk/Nathalie Landon, Daša Vašková
Ako dlho trvá ich výroba?
Nath: Dekorácie na náš prvý projekt sme robili nepretržite dva týždne. Boli to kvety, veľa kvetov. Presne 35 obrovských ruží vyrobených z papiera. Tiež sme vyrábali hríby, z ktorých najvyšší mal jeden meter. Tie trvali približne šesť dní. Záleží od náročnosti a materiálu.
Nemali ste pri práci žiadne nehody alebo úrazy?
Nath: Jasné , že sme mali. Napríklad dopálené prsty od tavnej lepiacej pištole. Ďalej sme vdýchli výpary z lepidla. A inštalovanie výkladu je z počiatku vždy boj. Treba zavesiť ťažké predmety, plagáty a tak ďalej. Preto sme si naordinovali "posilku" na ruky.
Čo ste študovali?
Daša: Ja stále študujem. Konkrétne, venujem sa fotografii. Môj druhý domov teraz zastupuje Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave. Fotografia a nové médiá. Pokojne sa mi ozvite. Hľadám modelky na dlhodobú spoluprácu.
Nath: Potľapkám sa po pleci, skončila som zatiaľ len strednú školu. Študovala som odevný dizajn v Trenčíne, potom som sa zamestnala a o rok som sa vybrala na stáž do New York City. Bolo to ako vo filme Diabol nosí Pradu. Robila som všetko od asistentky až po dezajnéra, vyjednávača cien v obchodoch, vyzdvihovala som odevy z fotení. Kopec srandy. Tento rok sa hlásim na London College of Fashion, uvidíme ako to vyjde.
Vytvoriť zaujímavý výklad je náročné. Foto: Webmagazin.sk/Nathalie Landon, Daša Vašková
Uprednostňujete visual merchandising alebo vami vyštudované odbory?
Nath: Všetko do seba zapadá. Fotografia, dekorovanie, odev, reklama. Visual merchandising je celok, ktorý zahŕňa kreatívne odbory rôznych smerov. Myslím, že sa to dá spojiť dokopy. Snívame, že to raz celé bude veľká spoločnosť, ktorá bude plná kreatívnych usmiatych ľudí. A budeme robiť úsmevy aj okoloidúcim, ktorí uvidia naše výklady a predajne.
Daša: Zopár úsmevných reakcií dostávame už pri inštalácii výkladu, dokonca si nás aj fotia či zaznamenávajú na video.
Máte čas aj na seba?
Nath: Vždy sa snažíme prácu dokončiť, až potom prichádza oddych. Niekedy nemáme voľné tri víkendy po sebe. Potom ideme pozrieť rodinu, kamarátov, alebo si robíme kreatívne večery pri dobrom víne.
Daša: Popravde, ja si myslím, že nemáme. Ale zato, práca nás baví.
Čomu sa vo voľnom čase venujete?
Nath: Ja šijem, rozbieham módnu značku s ručne šitými a pletenými výrobkami. Keď nerobím skice na výklady, tak navrhujem šaty. Móda je pre mňa dôvod existencie. Robí svet krajší, inšpiruje.
Daša: Mám svoju tmavú komoru, takže keď je čas, vyvolávam fotky, študujem si knihy rôznych fotografov. Práve teraz sa kochám pánom Helmutom Newtonom. S Nath tiež sledujeme enormné množstvo dokumentov.
Vidíte potenciál v tejto profesii natoľko, že vás jedného dňa uživí?
Nath: Vzhľadom na stále vyššie požiadavky po kráse si myslím, že je to reálne už teraz, v tomto okamihu.
Daša: Súhlasím, ľudia budú vždy túžiť po krásnych veciach a jednou z nich sú aj naše inštalácie.
ODPORÚČAME AJ:
Štyri triky, ktorými vás obchodníci balamutia
VLNENÁ MÓDA: Toto vám v zimnom šatníku nesmie chýbať
Módne (s)hity, ktoré na Slovensku fičia. Tohto sa vyvarujte
Sedem tipov, ako byť šťastný v období single
Nepamätáte si obdobie, keď ste boli bábätkom? Vieme prečo