Autá

Automobilky chcú pretlačiť vodíkový pohon, založili Výbor pre vodík

"Až 13 medzinárodných spoločností sa zhodlo na tom, že práve vodík je to palivo budúcnosti, do ktorého sa platí investovať. "

Erik Stríž, 4. februára 2017 10:00
Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Keď sa rôzne medzinárodné spoločnosti - a medzi nimi aj konkurenti - zhodnú na spoločnom postupe v ústrety novým technológiám, môžeme hovoriť o dobrých vyhliadkach do budúcnosti. Najnovšie sa ich až 13 dohodlo, že založia Výbor pre vodík (Hydrogen Council), ktorého cieľom bude vyvíjať aktivity na podporu vodíkového pohonu a palivových článkov aj v osobnej doprave.

Z výfuku vychádza iba čistá vodná para

Skúsenosti s vodíkovým pohonom v osobných automobiloch máme už dnes. Zatiaľ je táto technológia drahá, jej masívne využívanie by však nemalo taký negatívny dopad na životné prostredie a navyše by perfektne vyhovovala dlhodobej stratégii každej veľkej spoločnosti, ktorou je udržateľnosť. Vodík sa dá totiž získavať priamo z vody, ktorej je na svete dostatok. Výroba vodíka síce tiež nie je jednoduchý a nenáročný proces, vyžaduje si špeciálne zariadenia, avšak ani výroba paliva z ropy nie je niečo, čo by ste si mohli zrealizovať v domácich podmienkach.

Kuriozitou je, že motory poháňané vodíkom produkujú ako emisiu vodnú paru, žiadny oxid uhličitý, sadze či iné škodlivé látky. Autá, z ktorých vychádza ako odpad vodná para, je celkom dobrá vízia, však? V prípade masívneho využívania vodíkového pohonu možno nastane doba, keď sa ľudia budú sťažovať na privysokú vlhkosť v mestách.

Toyota Mirai (2015) na vodíkový pohon. Foto: Toyota

Je to veľký biznis

Výbor pre vodík si už stanovil cestu, ako popularizovať vodíkový pohon a rozsiahlejšie využívania vodíka v priemysle. Jeho členovia potvrdili, že v dohľadnej dobe plánujú investovať do novej technológie obrovské peniaze, podľa odhadov výboru až 1,4 miliardy eur ročne.

Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total a Toyota. To sú tie značky, ktoré sa rozhodli zapojiť a stať sa členmi Výboru pre vodík, ktorý prvýkrát zasadal vo švajčiarskom Davose. Dá sa vnímať aj ako pokračovanie Parížskej dohody, ktorá sa stala záväzným dokumentom pre aktívnu snahu o znižovanie dopadu dopravy na životné prostredie, prípadne ako jej vedľajší produkt. Vodík je totiž veľmi reálnou alternatívou k súčasným spaľovacím motorom a môže vážne ohroziť aj nastupujúci trend elektromobility, ktorý je závislý na výrobcoch batérií.

Osobné automobily na vodíkový pohon nie sú sci-fi, niekoľko ich poznáme už dnes a hoci sú stále považované skôr za experimentálne, niektoré sa dali aj prenajať a používať. Príkladom môže byť Toyota Mirai (2015) na vodíkový pohon, prípadne Mercedes-Benz F-Cell, čo je upravená trieda B s palivovými článkami.


ODPORÚČAME AJ:
Kto prevezme zodpovednosť za správanie samojazdiacich áut?
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
Mestská hromadná doprava budúcnosti nebude obmedzovať osobné autá
Tesla predstavila nový elektromobil Model 3 určený pre masový trh
Ako budú vyzerať autá za sto rokov? Možno aj takto
Kľúč k autu bude čoskoro minulosťou, Švédi odomykajú autá mobilmi

Komentáre