Cestovanie
Holanďanka predstierala cestu po Ázii. Chcela prinútiť k zamysleniu
Romana Juhásová, 16. septembra 2014 14:00Zilla van den Born Foto: Facebook/Zilla van den Born
Facebookoví priatelia mladej 25-ročnej Holanďanky Zilly van den Born sa mohli takmer dva mesiace kochať typickými lákavými dovolenkovými zábermi z Thajska, Laosu a Kambodže a ticho závidieť. Študentkino rozhodnutie venovať prázdniny dobrodružnému cestovaniu na vlastnú päsť rodinu a priateľov neprekvapilo. Najbližší ju odprevadili na letisko a zapriali nezabudnuteľné zážitky. Šok prišiel až keď priznala, že z rodného Amsterdamu za celý ten čas nevystrčila päty.
Aj keď konto na sociálnej sieti nasvedčovalo tomu, že Zilla trávi voľné týždne potápaním a ochutnávaním exotickej kuchyne, v skutočnosti ich zasvätila školskému experimentu o internetovej realite, ktorá je podľa jej úsudku veľmi selektívna a ohýbateľná.
Žijeme vo vizuálnej kultúre
Na ženinom profile pribúdali fotografie z budhistickej svätyne, z pláže, reštaurácie či spod hladiny mora. Vytvorila ich za pomoci inscenácie a ako takmer vyštudovaná grafička a umelecká tvorkyňa videí, použitím softvérových úprav. Svätyňu navštívila v Amsterdame, pláž je v skutočnosti v počítači vylepšené jazero, jedlo pripravila sama a šnorchlovanie neprebehlo v morských vodách, ale v obyčajnom bazéne.
Zilla van den Born Foto: Facebook/Zilla van den Born
Počas "pobytu" absolvovala aj video hovor s rodinou, pre ktorého účely umiestnila do vlastného bytu kulisy v ázijskom štýle. Jediný zasvätený bol jej priateľ.Zilla van den Born Foto: Facebook/Zilla van den Born
Účely projektu objasnila na svojej internetovej stránke. „Žijeme vo vizuálnej kultúre, v ktorej sa médiá a realita prelínajú a v ktorej je zložité rozlíšiť medzi skutočnosťou a jej zastúpením," vysvetľuje. "Mojím cieľom bolo dokázať, ako prosto a jednoducho je možné skresliť realitu. Každý vie, že obrázky modeliek sú upravované a manipulované. Často ale prehliadame fakt, že realitu manipulujeme aj my, v našich životoch," povedala kreatívna študentka pre médiá. Podporila tak vlastný predpoklad o priepastnom rozdiele medzi našim skutočným ja a tým, čo svetu ukazujeme na sociálnych sieťach.ĎALŠIE ČLÁNKY:
Kjóto, to je Japonsko v najčistejšej forme
Kultúrne zážitky za najmenší peniaz? Ponúka ich Varšava
Varšava dá sa ľúbiť
Reportáž z Japonska: Tokio je mestom kontrastu
Thajsko, krajina úsmevov, ktorá splní sen každého cestovateľa
Navštívte Barcelonu, Kuala Lumpur či Šanghaj, úplne zadarmo