Autá

Športiak bude jazdiť na elektrinu a nabije sa za 15 minút

"Porsche Mission E predstavuje budúcnosť prémiovej nemeckej automobilky v dodnes nevidenom svetle. Počíta s elektrickým pohonom ako s niečím celkom serióznym. "

Erik Stríž, 17. septembra 2015 9:00
Porsche Mission E (koncept, 2015) Foto: Porsche
Autosalón vo Frankfurte sa začal a prakticky v prvý deň svojho otvorenia pre odbornú verejnosť odhalil automobily, ktoré budú naznačovať budúcnosť celého tohto stále rastúceho priemyslu. Vyzerá to tak, že éra elektromobilov je už skutočne na spadnutie, svoj diel k revolúcii v doprave prispieva aj automobilka Porsche. Jej koncept Mission E je oveľa viac, ako len zaujímavý.

Koncept Mission E nadväzuje na dlhé roky zavedený dizajn tejto značky, inovuje ho v prijateľnej miere a zároveň dáva o sebe vedieť, že je akousi avantgardou budúcich modelov. Zaujímavosťou je, že výrobca z konceptu celkom odobral typické elipsovité predné svetlomety a nahradil ich jednoduchou maticou štyroch LED panelov. Kryty svetlometov sú výrazne predĺžené smerom k podvozku vozidla, s jediným prerušením pokračujú až do blatníkových oblúkov predných kolies.

Porsche Mission E (koncept, 2015) Foto: Porsche
Koncept Mission E je funkčné vozidlo, ktorého maximálna rýchlosť presahuje 250 km/h. Počas sto kilometrov dlhej jazdy nespotrebuje ani kvapku tekutého paliva, pretože je poháňané dvojicou elektrických motorov. Ich energetická náročnosť je nepochybne vysoká, nakoľko spoločne dokážu vyvinúť výkon až 440 kW (teda až 600 konských síl) a krútiaci moment rovnomerne rozložený po celom spektre otáčok.

Výkon je výrazne nadpriemerný, o tom nie je potrebné diskutovať. So šesťsto koňmi pod kapotou tento elektrický stroj pokorí nejeden športiak, dokonca i z vlastných radov. Pri elektromobiloch je kameňom úrazu ich dojazd, za ktorý priamo zodpovedajú akumulátory. Tie v koncepte od Porsche by mali byť schopné dopriať vodičovi jazdu dlhšiu ako 500 kilometrov, čo je pôsobivý údaj. Myslíme si však, že v praxi bude oveľa menej optimistický. Ak by sme ale vedeli s takýmto strojom prejsť aspoň tri stovky kilometrov bez zastávky, bolo by to skvelé. Zákazník, ktorý si takéto vozidlo zadováži, pravdepodobne nebude mať problém s inštaláciou nabíjacích staníc doma a aj vo svojej firme.

Porsche Mission E (koncept, 2015) Foto: Porsche
Dojazd a nabíjanie sú dve veci, ktorými sa môže auto pochváliť bez obavy, že by sa do neho niekto obul s výrazne lepšími číslami u konkurencie. Nesmierne zaujímavý je predovšetkým údaj o dobe nabíjania. V rýchlom režime je vraj možné nabiť líthium-iónové batérie už za 15 minút, počas ktorých sa ich kapacita naplní na 80 percent. Zvyšných dvadsať percent potom zaberie nejaký ten čas navyše, no i tak považujeme takéto výsledky testov za fantastické.

Ako bolo spomenuté, elektrické motory sú vo vozidle dva, každý z nich poháňa inú nápravu. Vo výsledku tak disponuje pohonom všetkých štyroch kolies, pričom rozkladať výkon podľa aktuálnej potreby dokáže v nevídanej miere. Neočakávame, že sa z tohto iba 1,3-metra vysokého športiaka stane kandidát na zdolávanie náročných terénov, ale pri aquaplaningu by vyspelý pohon mohol zabezpečiť rýchlejšie získanie kontroly nad vozidlom.

Zrýchlenie konceptu z pokoja na rýchlosť 100 km/h je 3,5 sekudy, rýchlosť 200 km/h naberie v priebehu dvanástich sekúnd od štartu.

Porsche Mission E (koncept, 2015) Foto: Porsche
Veľkú pozornosť budí interiér konceptu, ktorý aj napriek futuristickému vzhľadu nepôsobí prehnane alebo neprakticky. Obsahuje viacero displejov s technológiou OLED, ktorá sa vyznačuje dobrou exteriérovou čitateľnosťou a širokými pozorovacími uhlami, dokonca v ňom nachádzame aj technológiu holografie. O jej každodennom využití však zatiaľ nie sme celkom presvedčení.

Kokpit vozidla obsiahne celkovo štyri osoby, ktoré budú mať k dispozícii moderné sedadlá s výrazne športovým dizajnom. Dizajnéri dopriali stredovej konzole a palubnej doske veľmi minimalistický vzhľad, ktorý nie je pre Porsche veľmi typický.

Porsche Mission E (koncept, 2015) Foto: Porsche


Porsche Mission E nemôžeme vnímať ako predpremiéru modelu, ktorý by sa začal v blízkej dobe vyrábať a predávať. Tento jeden kus si možno nájde miesto niekde u súkromného zberateľa, ale význam konceptu tkvie v jeho odkaze do budúcnosti. Poukazuje na to, že aj Porsche vyvíja úsilie vedúce k ekologickej doprave bez straty zážitku z jazdy.

Zdroj: tlačová správa spoločnosti Porsche


ODPORÚČAME AJ:
Toto hybridné vozidlo fungovalo iba na papieri. Dnes je legendou
Japonci vyrobili superšport s vyše 550 koňmi a tromi elektromotormi
Hybridné auto na vzduch? Žiadne sci-fi, ale realita budúcich dní
Elektrické SUV kupé e-tron Quattro Concept prejde až 500 km na nabitie
Auto vyrobí viac energie, ako spotrebuje. Je to Perpetuum Mobile?

Komentáre