Autá

Hybridné auto na vzduch? Žiadne sci-fi, ale realita budúcich dní

"Má klasický, ale veľmi účinný spaľovací motor a nádrže so stlačeným vzduchom. "

Erik Stríž, 25. augusta 2015 12:00
Technológia hybridného pohonu PSA Hybrid Air Foto: PSA Peugeot Citroen
Hybridné motory nemusia byť iba tie, ktoré kombinujú silu spaľovacieho motora s elektrickým. Ešte začiatkom tohto roka prišla jedna francúzska automobilka s revolučným nápadom, že do hybridného pohonného ústrojenstva zakomponuje to, čo je pre nás najprirodzenejšie - obyčajný vzduch.

Nech to znie akokoľvek uletene alebo nereálne, v skutočnosti je koncept funkčnosti takéhoto hybridu celkom jednoduchý a logický.

Nevyhnutným základom je klasický spaľovací motor. Ten vykonáva drvivú väčšinu práce, pretože je aktívny pri štarte vozidla, počas jazdy v meste a tiež počas jazdy na krátke vzdialenosti. Je tu teda predpoklad, že aj tento motor musí byť efektívny, s nízkou spotrebou paliva a s dostatočne vysokým výkonom.

Technológia hybridného pohonu PSA Hybrid Air Foto: PSA Peugeot Citroen
Hybridné ústrojenstvo vzniká vtedy, keď je k jednej pohonnej jednotke priradená aj druhá, hoci celkom inej povahy a odlišnej účinnosti. V prípade tohto francúzskeho konceptu to však celkom neplatí. Koncepčný automobil je vybavený nádržami so stlačeným vzduchom, ktorá je sama o sebe skladom energie.

Energia z nádrže so stlačeným vzduchom sa dá využívať len vtedy, keď je jej vypúšťanie regulované a využívané čo možno najefektívnejšie. V prípade tohto konceptu je sila stlačeného vzduchu využívaná ako doplnkový pohon, ktorý aktívne pomáha znižovať záťaž základového spaľovacieho motora.

Systém by bolo možné využívať predovšetkým na dlhších trasách, počas ktorých by sa vzduchové nádrže postarali o preukázateľne pozitívny vplyv na celkovú spotrebu paliva. Automobilka uvádza, že samotný spaľovací motor by si mal vyžiadať v priemere iba 2,9 litrov paliva na 100 kilometrov jazdy.

Technológia hybridného pohonu PSA Hybrid Air Foto: PSA Peugeot Citroen
V spolupráci so vzduchom poháňanou pohonnou jednotkou by táto už aj tak výborná spotreba mohla klesnúť na dva litre za sto kilometrov jazdy. To sú veľmi pôsobivé údaje, ktoré by mohli byť relevantnou konkurenciou pre populárne hybridy s elektrickým doplnkovým motorom.

Podľa dostupných informácií sa uvedená technológia úspešne otestovala na vozidlách Citroën C3, Peugeot 208 a C4 Cactus Airflow 2L. Dobrou správou je aj to, že očakávaná cena “Air Hybridov” by mala byť nižšia v porovnaní s elektrickými hybridmi.


ODPORÚČAME AJ:
Automobilka za príplatok nahradí jedno sedadlo stolíkom
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Luxusné japonské SUV-čko má hranaté všetko, aj blatníky kolies
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov

Komentáre