Autá
Kórejský hybridný liftback môže ohroziť aj slávny Prius
Erik Stríž, 24. februára 2016 12:00
Hyundai má celkom seriózny záujem vytlačiť Toyotu Prius z jej piedestálu najpopulárnejšieho a najúspešnejšieho plug-in hybridného automobilu sveta. Na tento cieľ má už dnes veľmi dobre našliapnuté z troch hlavných dôvodov: cena, varianty pohonu a dizajn.

Dizajn a interiér
Hyundai Ioniq je na pohľad moderný a štýlový automobil s karosériou typu liftback. To znamená, že veko kufra sa mu otvára spoločne so zadným oknom a už na prvý pohľad je viditeľne vyššie ako pri sedane či limuzíne.Model Ioniq je navrhnutý v súlade s aktuálnym dizajnovým manuálom značky. Hyundai tento dizajn označuje pojmom Fluidic Sculpture a jeho základnými črtami sú vizuálna dynamika, prémiový dojem a nachádzanie súladu medzi modernými ostrými a jemnými, zdanlivo organickými, líniami. Výsledkom tohto prístupu k automobilovému dizajnu je napríklad nedávno uvedený crossover Tucson, ktorý v portfóliu výrobcu nahradil populárny ix35.
Hyundai Ioniq je teda moderný a štýlový, napriek tomu to so svojím prejavom veľmi nepreháňa. V porovnaní s takým Priusom je menej nápadný, menej futuristický a práve preto si myslíme, že môže byť úspešný v celosvetovom meradle. Určitá miera konzervatívnosti je stále v móde.

Varianty pohonu
Hyundai Ioniq je asi jediným automobilovým modelom na svete, ktorý sa bude ponúkať ako hybrid, plug-in hybrid a aj ako elektromobil. Z tohto dôvodu bolo potrebné, aby automobilka pre model Ioniq individuálne vypracovala celú platformu a zaujímavosťou je, že vo variante hybrid bude elektrický motor súčasťou toho spaľovacieho. Tento prístup je veľmi nezvyčajný, ale výrazne inovatívy. Dnes všetky ostatné automobilky ponúkajú pohonné systémy, v ktorých sú spaľovacie motory od tých elektrických úplne oddelené.Hybrid znamená, že štandardný spaľovací benzínový motor je doplnený o elektrický pohon - nevie však jazdiť výlučne na elektrinu, iba aktívne znižuje spotrebu paliva a výlučne sa tankuje. Plug-in hybrid sa dá tankovať aj nabíjať elektrinou a dokáže rádovo v desiatkách kilometorov jazdiť výlučne na elektrinu. A napokon elektromobil, ten jazdí výlučne na elektrinu a dá jedine dobíjať elektrinou.
Vo variante plug-in hybrid bude mať spaľovací 1,6-litrový motor výkon 77 kW, teda 103 konských síl. Doplnený bude o ďalších 32 kW (42 koní), ktoré do kolies bude tlačiť elektrický motor. Spojenie týchto dvoch motorov ponúkne efektívne využívanie energie a paliva, pričom priemerná spotreba vozidla by sa mala pohybovať na úrovni okolo 4,5 litra na sto kilometrov.

Cena
Hybridný Hyuindai Ioniq sa bude vo svete predávať v pomerne širokých cenových reláciách, je to dôsledok rôznych variantov pohonu. Základná cena za hybridnú verziu by mala štartovať na úrovni 23-tisíc eur, čo je celkom prijateľná položka. Len pre porovnanie, na Slovensku sa taká Toyota Prius plug-in hybrid predáva od 35 990 eur.Zdroj: Hyundai
ODPORÚČAME AJ:
Automobil spred štvrť storočia s automatickým parkovacím asistentom
Najmenšie Audi bude jazdiť na tri valce a aj na elektrinu
Zarooq Sand Racer, elektrické auto stvorené do púšte
Auto z 3D tlačiarne napája celý dom elektrinou, v USA to už funguje
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota