Autá

Kórejský hybridný liftback môže ohroziť aj slávny Prius

"Hyundai Ioniq je automobilovom svete novinkou, ktorá by ním mohla poriadne zatriasť. Bude sa predávať ako hybrid, plug-in hybrid a aj ako čisto elektrické vozidlo a prvé hodnotenia odborníkov sú mimoriadne pozitívne."

Erik Stríž, 24. februára 2016 12:00
Hyundai Ioniq (2017) bude hybrid, plug-in hybrid a aj elektromobil Foto: Hyundai
Posadiť sa dnes za volant Hyundaiu Ioniq nie je vôbec jednoduché. Vozidlo bolo odpremiérované iba nedávno v juhokórejskom Soule, najbližšie sa objaví na autosalóne v švajčiarskej Ženeve a potom v meste New York. Do rúk odborníkov sa však zatiaľ dostalo iba niekoľko kusov tohto výnimočného automobilu, pričom Slovensko automobilka obišla z veľkej diaľky. Napriek tomu nemožno potenciál tohto automobilu ignorovať.

Hyundai má celkom seriózny záujem vytlačiť Toyotu Prius z jej piedestálu najpopulárnejšieho a najúspešnejšieho plug-in hybridného automobilu sveta. Na tento cieľ má už dnes veľmi dobre našliapnuté z troch hlavných dôvodov: cena, varianty pohonu a dizajn.

Hyundai Ioniq (2017) má moderný, ale triezvy dizajn. To môže byť jeho veľká výhoda v boji s Toyotou Prius. Foto: Hyundai

Dizajn a interiér

Hyundai Ioniq je na pohľad moderný a štýlový automobil s karosériou typu liftback. To znamená, že veko kufra sa mu otvára spoločne so zadným oknom a už na prvý pohľad je viditeľne vyššie ako pri sedane či limuzíne.

Model Ioniq je navrhnutý v súlade s aktuálnym dizajnovým manuálom značky. Hyundai tento dizajn označuje pojmom Fluidic Sculpture a jeho základnými črtami sú vizuálna dynamika, prémiový dojem a nachádzanie súladu medzi modernými ostrými a jemnými, zdanlivo organickými, líniami. Výsledkom tohto prístupu k automobilovému dizajnu je napríklad nedávno uvedený crossover Tucson, ktorý v portfóliu výrobcu nahradil populárny ix35.

Hyundai Ioniq je teda moderný a štýlový, napriek tomu to so svojím prejavom veľmi nepreháňa. V porovnaní s takým Priusom je menej nápadný, menej futuristický a práve preto si myslíme, že môže byť úspešný v celosvetovom meradle. Určitá miera konzervatívnosti je stále v móde.

Interiér je podobný ako ostatných modeloch od Hyundaiu a má doplnkové modré akcenty pre zdôraznenie ekologického pohonu. Foto: Hyundai
Interiér novinky sa nápadne podobá na to, čo môžeme vidieť v iných modeloch výrobcu. Nachádzame tu zreteľný dôraz na prémiový charakter interiéru, apel na ergonómiu šoférovania a prehľadnú konzolu s ovládacími prvkami. Hyundai svoj nový hybrid predstavuje s čiernym interiérom, v ktorom modré doplnky poukazujú na ekologický charakter pohonnej sústavy.

Varianty pohonu

Hyundai Ioniq je asi jediným automobilovým modelom na svete, ktorý sa bude ponúkať ako hybrid, plug-in hybrid a aj ako elektromobil. Z tohto dôvodu bolo potrebné, aby automobilka pre model Ioniq individuálne vypracovala celú platformu a zaujímavosťou je, že vo variante hybrid bude elektrický motor súčasťou toho spaľovacieho. Tento prístup je veľmi nezvyčajný, ale výrazne inovatívy. Dnes všetky ostatné automobilky ponúkajú pohonné systémy, v ktorých sú spaľovacie motory od tých elektrických úplne oddelené.

Hybrid znamená, že štandardný spaľovací benzínový motor je doplnený o elektrický pohon - nevie však jazdiť výlučne na elektrinu, iba aktívne znižuje spotrebu paliva a výlučne sa tankuje. Plug-in hybrid sa dá tankovať aj nabíjať elektrinou a dokáže rádovo v desiatkách kilometorov jazdiť výlučne na elektrinu. A napokon elektromobil, ten jazdí výlučne na elektrinu a dá jedine dobíjať elektrinou.

Vo variante plug-in hybrid bude mať spaľovací 1,6-litrový motor výkon 77 kW, teda 103 konských síl. Doplnený bude o ďalších 32 kW (42 koní), ktoré do kolies bude tlačiť elektrický motor. Spojenie týchto dvoch motorov ponúkne efektívne využívanie energie a paliva, pričom priemerná spotreba vozidla by sa mala pohybovať na úrovni okolo 4,5 litra na sto kilometrov.

Hyundai Ioniq (2017) sa bude predávať iba v karosárskom variante liftback. Foto: Hyundai

Cena

Hybridný Hyuindai Ioniq sa bude vo svete predávať v pomerne širokých cenových reláciách, je to dôsledok rôznych variantov pohonu. Základná cena za hybridnú verziu by mala štartovať na úrovni 23-tisíc eur, čo je celkom prijateľná položka. Len pre porovnanie, na Slovensku sa taká Toyota Prius plug-in hybrid predáva od 35 990 eur.


Zdroj: Hyundai

ODPORÚČAME AJ:
Automobil spred štvrť storočia s automatickým parkovacím asistentom
Najmenšie Audi bude jazdiť na tri valce a aj na elektrinu
Zarooq Sand Racer, elektrické auto stvorené do púšte
Auto z 3D tlačiarne napája celý dom elektrinou, v USA to už funguje
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota

Komentáre