Zdravie

Koniec nachladnutiu? Vedci NABÚRALI toto ochorenie

"Na bežné nachladnutie neexistuje liek. A sami určite viete, ako vás dokáže toto ochorenie potrápiť."

Zuzana Lobotková, 1. marca 2017 12:00
Ilustračné foto. Foto: TASR - Henrich Mišovič
Nový objav môže znamenať nádej, že vás nachladnutie už nikdy nebude obťažovať. Po tom, čo odhalili skrytý kód toho, ako táto choroba funguje, myslia si, že liek bude dostupný do desať rokov. Nachladnutie môže trvať až dva týždne a lieky na kašeľ a boľavé hrdlo symptómy len zmiernia.

Aj nachladnutie má Achillovu pätu

Vedci našťastie už vedia, ako narušiť genetické signály cez príbuzný vírus. Tento vírus, nazývaný aj parechovírus, pochádza z tej istej rodiny ako vírusy spôsobujúce nachladnutie. Vedci teda identifikovali ich Achillovu pätu.

Vďaka tomuto objavu dokážu vedci vyvinúť liečivá na prevenciu, aby ľudia už nemohli nachladnúť, alebo aby nachladnutie prešlo rýchlejšie. Profesor Reidun Twarock, matematický biológ na Univerzite v Yorku uviedol: „Bežné nachladnutie infikuje viac ako dve miliardy ľudí ročne, čo z neho robí najúspešnejší vírusový patogén. Je teda vzrušujúce, že sa nám podaril tento zásadný krok vpred.“

Existujú tri typy vírusu nachladnutia a asi 200 kmeňov, čo vysvetľuje fakt, že veľa ľudí nachladne počas zimných mesiacov niekoľkokrát. Pátranie po lieku na nachladnutie trvá už niekoľko dekád a stojí nemalú sumu samotné farmaceutické firmy. Vedci už sa už dlho pokúšali odhaliť signály, ktoré by pomohli poraziť parechovírus prekódovaním jednej časti genetického materiálu, no neúspešne. Avšak, vedci z univerzít v Yorku, Leedse a Helsinkách objavili, že veľa signálov je rozptýlených vo víruse namiesto toho, aby boli na jednom mieste. Odomknutím kódu parechovírusu (okrem nachladnutia spôsobuje aj obrnu) by mali byť schopní narušiť replikáciu vírusu.

Ako hodinky

Profesor Peter Stockley z Univerzity v Leedse povedal: „Kódovanie funguje ako ozubené kolieska v švajčiarskych hodinkách.“ Teraz je potrebné vyvinúť liek, ktorý by mal rovnaké pôsobenie ako nasypanie piesku do hodiniek – každá časť vírusového mechanizmu by prestala fungovať.

Profesor Twarock dodal: „Je to vzrušujúci objav, pretože nám to dáva možnosť pracovať na identifikácii liečiv, vďaka ktorým budú môcť preventívne bojovať s chytením nachladnutia od svojich blízkych, alebo liekov, ktoré budú liečiť nachladnutie a symptómy po tom, ako pacient už vírus bude mať. Vírus by tak bol menej nákazlivý a trval by kratšie.“

A toto všetko by znamenalo výrazný krok vpred oproti súčasným radám – umývať si ruky a kýchať do vreckovky, aby ste zabránili šíreniu nachladnutia. Experti sa však zhodujú, že zatiaľ nie je reálny krátkodobý prospekt vyvinutia lieku. Tieto vírusy úspešne prekonali aj tie najlepšie snahy o nájdenie lieku za posledné tri dekády. Vírusy však mutujú a adaptujú sa, takže bude ťažké vyvinúť dlhodobo pôsobiaci liek.

Zatiaľ skúste svoju stravu nabiť vitamínom D. To by mohlo každý rok ušetriť nachladnutia a chrípky až tri milióny ľudí. Pravidelná konzumácia vitamínu D znižuje riziko ochorenia respiračnými infekciami až o 50 percent. Rada teda znie, kým čakáme na liek na nachladnutie a nádchu, nezabúdajte na vitamíny.

Obrna existovala už v staroveku: Podarí sa nám jej niekedy zbaviť?
Častá bolesť nôh, bledosť a únava u detí môžu predpovedať leukémiu