Zdravie

Plakali ste kvôli celebritnému rozchodu? Môže to znamenať toto

"Mnoho ľudí sa do detailov zaujíma o rozvod Brada Pitta a Angeliny Jolie. Ide o psychologický jav - jednostranný vzťah, kde jedna strana nevie o existencii tej druhej."

Zuzana Lobotková, 5. októbra 2016 8:00
Rozchod slávneho páru trpko prežívali mnohí. Na snímke Brad Pitt a Angelina Jolieová Pittová počas scény z filmu By the Sea. Foto: TASR/AP
Ľudia si vytvárajú väzby s postavami celebrít a mediálne známymi osobnosťami. Či už vás rozpad páru „Brangelina“ uvrhol do sĺz alebo vzbudil úsmev na vašej tvári, je tu dôvod, prečo sa toľko staráte. Psychológovia sa domnievajú, že toto spojenie je spôsobené jednostrannou „intimitou na diaľku“. Podľa výskumníkov jedinci majú pocit, že poznajú celebritu tým, že priamo pozorujú jej vystupovanie v médiách.

Prečo sa staráte?


Donald Horton a Richard Wohl prvýkrát identifikovali „parasociálne vzťahy“ v štúdii z roku 1956, kde tvrdili, že masové médiá produkujú jednostrannú „intimitu na diaľku“. Len jedna osoba v tomto vzťahu vyvíja emocionálnu energiu, záujem a obetuje čas, zatiaľ čo tá druhá o existencii obdivovateľa ani len netuší.

Novšia štúdia zistila, že keď je nejaký obľúbený televízny program zrušený, jedinec porovnáva svoj pocit so stratou ozajstného priateľa. A to, čo robí rozvod Pitta a Jolie tak skutočný je, že dvaja herci začali ich skutočný život romanticky ako filmový pár v Mr. & Mrs. Smith. Fanúšikovia majú pocit, že boli prítomní v čase vzniku ich lásky a sledovali, ako rastie do hlbokej romantiky. Takže pre niektorých to bolo, akoby to boli ich blízki priatelia, ktorí sa rozišli.

Jednou z výrazných charakteristík masových médií - rozhlasu, televízie a filmu - je to, že dávajú ilúziu vzťahu s umelcom tvárou v tvár. To sú parasociálne vzťahy. Napríklad, keď bolo divadlo hlavným typom zábavy, bolo takéto zmätenie len dočasné. Akonáhle padla opona, vrátili sa ľudia k reálnemu životu. Ale rozhlasové a televízne programy dodávajú „nepretržitú súhru“.

Filmoví herci ako Pitt a Jolie sú vnímaní ako postavy, ktoré hrajú vo filmoch a časť života, ktorú zdieľajú s médiami, majú ľudia tendenciu vtiahnuť do jednostranného vzťahu. Majú totiž pocit, že si ich vybrali za priateľov a vedia, ako budú konať v určitých situáciách. Mediálne známe vzťahy celebrít taktiež ponúkajú fanúšikom pokračujúci vzťah, pretože je to pravidelná a spoľahlivá vec, s ktorou sa dá počítať v každodennom živote.

Fanúšik alebo chorobný uctievač?


A tak niektorí ľudia ronili po správach o najnovšom celebritnom rozchode slzy, zatiaľ čo iní sa smiali. Výsledky výskumov ukázali, že diváci, ktorí majú prísť o svoje obľúbené postavy, predvídajú negatívne reakcie podobné tým, ktoré zažili po rozpustení sociálnych vzťahov. Tieto reakcie záviseli na intenzite parasociálneho vzťahu medzi obľúbenou postavu a divákom.
Ilustračné foto Foto: TASR/AP


Jeden z troch ľudí je tak posadnutý niekým, kto je na očiach verejnosti, že mu to škodí. A jeden zo štyroch je tak zaujatý svojim idolom, že posadnutosť ovplyvňuje jeho každodenný život. Psychológovia z University of Leicester, ktorí používali stupnicu na ohodnotenie uctievania celebrít pre hodnotenie problémov, zistili, že 36 percent ľudí trpí niektorou z foriem syndrómu uctievania celebrít. Ide o stúpajúce číslo.

Jedna z teórií znie, že v spoločnosti ovládanej televíziou je bežný pokles blízkych rodín a komunít, pričom celebrity prevzali miesto príbuzných, susedov a priateľov. Úcta k rodinným príslušníkom bola nahradená uctievaním slávnych. Vedci uvádzajú tri typy syndrómu celebritného uctievania.

Tí s miernym trápením pri celebritnom rozchode sú pravdepodobne extroverti, s množstvom priateľov. Ich najhorší symptóm - aspoň pre svojich priateľov - bola vášeň pri správach rozhovoroch o ich obľúbenej celebrite. Vedci zistili, že 22 percent sledovaných malo formu syndrómu na nízkej úrovni, zatiaľ čo 12 percent vykazovalo známky v umiernenej podobe, čo znamenalo, že mali intenzívny osobný typ vzťahu so svojím idolom. Tretia skupina, skalní uctievači, trpia, sú osamelí, impulzívni, asociálni a necitliví voči iným ľuďom.

Majú pocit, že majú zvláštne puto so svojím idolom, sú presvedčení, že jeho osobnosť poznajú a sú pripravení klamať alebo dokonca zomrieť pre svojho hrdinu. Asi dve percentá ľudí mali túto najzávažnejšie formu syndrómu, čo znamená, že ich uctievanie celebrít bolo priam patologicky hraničné.

Zdroj: Daily Mail

ODPORÚČAME TIEŽ:
Čo robiť, keď začnete krvácať? Poučte sa krok za krokom
Vzácnu Fabryho chorobu u pacientov často odhalia až v dospelosti
Deti utečencov väčšinou nechodia do školy, upozorňuje komisár OSN
Slovenskí vedci budú skúmať rastliny z Černobyľu novou metódou

Komentáre