Evolúcia sa neskončila. Ľudia budú za tisíc rokov vyzerať inak

"A žiadna sláva to teda nebude. "

Erik Stríž, 17. mája 2017 8:00
Vývoj človeka za tisíce a milióny rokov Foto: Webmagazin.sk
Naši potomkovia budú vyšší, zdravší a možno aj nesmrteľní. O všetko sa postará kombinácia technologického pokroku a ľudskej snahy o posúvanie hraníc.

Prirodzená evolúcia človeka sa ešte nezastavila, aj keď sa o tom občas dočítame na internete a v časopisoch. Aj napriek našej technologickej a rozumovej vyspelosti sa stále nachádzame v určitom prostredí, ktoré sa neustále mení, vo svete vznikajú, silnejú a slabnú ochorenia, mení sa životný štýl, zvyšuje životný štandard, spôsob trávenia času. To všetko sa podieľa na tom, že naše deti budú opäť o trochu odlišné od nás a ich deti opäť mierne iné. Evolúcia človeka sa však nedeje v rozsahu desiatok rokov, na viditeľné zmeny ich vyžaduje stovky až tisícky.

Ako teda budeme vyzerať o takých tisíc rokov odteraz? Svoj pohľad na túto otázku priniesol magazín TECH Insider vo svojom videu, ktoré iba za niekoľko dní od zverejnenia zhliadlo už 8 miliónov ľudí. Takto sa robí virál, hoci nič objavné neprináša.

Zdroj: What humans will look like in 1,000 years (youtube.com)

Významý podiel na budúcom vývoji človeka ako takého bude mať technológia a medicína. Už dnes používame zariadenia, ktoré v určitej miere zlepšujú naše schopnosti alebo nás dokonca udržiavajú pri živote. Máme tým na mysli kardio prístroje, ktoré pomáhajú srdcu fungovať normálne, ďalej okuliare, ktoré kompenzujú nedokonalosti oka, načúvacie prístroje do ucha alebo najnovšie aj funkčné protézy riadené výlučne mysľou.

Technológia bude hrať prím v evolúcii človeka aj v budúcnosti a dramaticky zmení aj samotné prostredie, v ktorom sa bude človek vyskytovať. Tvorcovia videa ponúkajú ako obraz tohto pokroku ľudí, ktorí by raz mohli žiť na Marse, prípadne na iných planétách mimo Zeme. Technológia sa tu nepostará o samotnú zmenu človeka, ale o zmenu prostredia - vynesie ľudí zo Zeme preč na miesto, kde je slabšia gravitácia, menej svetla, menej živín.

Ak sa bavíme o Marse, ľudia by pod vplyvom slabšej gravitácie ešte o niekoľko centimetrov vyrástli a vraj by boli v priemere oveľa vyšší, ako ich kolegovia tu na Zemi. Menej svetla (vraj až o 66 percent menej) by malo za následok generačné zväčšenie zreníc v očiach a pravdepodobne by bola potrebná aj menšia fyzická sila, keďže váha predmetov by bola v porovnaní so Zemou výrazne nižšia. Gravitácia na Marse dosahuje iba 38 percent z tej, ktorá je tu na Zemi.

So slabšou gravitáciou prichádza do úvahy aj rýchlejšia zmena človeka, pretože ten by sa s najväčšou pravdepodobnosťou vyvíjal inak už v tele matky. Vedci zatiaľ môžu o vplyve slabšej gravitácie na plod iba špekulovať, ale jedného dňa asi nastane situácia, kedy ľudia takýto experiment vykonajú.

Video nespomína, že by sa ľudia mali dramaticky meniť aj vzhľadovo, ale takýto pokrok je asi nevyhnutný. Staršie výskumy a predpoklady spomínali aj to, že časom ľudia úplne prídu o ochlpenie, pretože už viac nebude potrebné. Týka sa to však nielen končatín a tela, ale aj vlasov, obočia či mihalníc. To už neznie tak dobre…

Budúcnosť človeka podľa zoológa Douglasa Dixona Foto: Man after Man – An Anthropology of the Future

Iný predpoklad vyslovila a aj vizuálne spracovala kniha od zoológa Douglasa Dixona s názvom Man after Man – An Anthropology of the Future. V nej autor predviedol také vízie o budúcnosti človeka o 50 miliónov rokov, že sa prestaneme tešiť na vlastných potomkov.

Ľudia by sa za desiatky miliónov rokov mohli zmeniť na nepoznanie a vyzerať skôr ako bizarné tvory z fantastických románov. Čo sa vám pozdáva viac, vysokí slabí ľudia na Marse alebo čudné človeko-zvieratá podľa Dixona?

Zdroje: sciencealert, messagetoeagle

Je internet zodpovedný za novodobé psychické poruchy?
Žena s ALS dokáže písať na počítači pomocou vlastnej mysle