Autá

Je zrušenie vlastníctva áut a ich zdieľanie našou budúcnosťou?

"Automobilka robí praktické kroky k tomu, aby sme si nemuseli jej autá kupovať. Vraj stačí, keď si ich prenajmeme na niekoľko hodín. V konečnom dôsledku zaplatíme menej a nebudeme sa musieť starať o servis."

Erik Stríž, 22. novembra 2016 8:00
Ilustračné foto Foto: Mercedes
Takzvaný Car Sharing je nastupujúci trend, o ktorom sa teraz začína hovoriť stále častejšie a ešte o ňom budeme veľmi veľa počuť. Je to nielen o zmene nášho ponímania automobilu, ale aj o zefektívnení životného štýlu a v neposlednom rade o šetrení peňazí a životného prostredia. Car Sharing, teda zdieľanie automobilov, nevylučuje vlastníctvo automobilu ako také, ale mení zaužívaný stereotyp, že ho má vlastniť každý. Vraj to nie je potrebné, pretože priemerný automobil je nevyužitý až 23 hodín denne, tvrdí to vydavateľ novej aplikácie vo svoje tlačovej správe. A jej vydavateľom nie je nikto iný, ako sám veľký Mercedes-Benz, jedna z najznámejších automobilových značiek sveta - ak nie vôbec najznámejšia.

Nová služba Croove sa ešte iba rozbieha, ale už dnes jej možno predpovedať veľký potenciál stať sa základovou platformou pre iných. Služba totiž bude umožňovať prenájom vozidiel iných značiek, nielen od Mercedesu. Musia však spĺňať kritériá na technický stav a nesmú byť staršie ako 15 rokov.

V porovnaní s už zabehnutou službou car2go bude novinka riešením aj pre súkromných majiteľov automobilov, ktorí by chceli svoj majetok ponúkať na prenájom. Pravdepodobne je to prvá veľká platforma, ktorá umožní službu zdieľania automobilov pre širokú verejnosť, nielen vo vzťahu veľká firma - koncový zákazník.

Rezervovanie automobilu bude prebiehať moderne: cez mobilný telefón. Ešte tento rok bude k dispozícii aplikácia pre smartfóny Apple iPhone, neskôr k nej pribudne verzia pre zariadenia so systémom Android a aj webová aplikácia. Každý, kto sa bude chcieť uchádzať o niektorý automobil, bude musieť okrem dostatočnej solventnosti disponovať platným vodičským oprávnením a vekom aspoň 21 rokov.

Autá si budeme objednávať cez mobil podľa lokality, v ktorej ho práve potrebujeme. Foto: Daimler

Radšej spolupracovať, ako konkurovať


Možno sa pýtate, prečo práve Mercedes, ktorý ťaží z predaja svojich automobilov, spúšťa službu zdieľania automobilov. Nevytvára tak priestor pre stratu dopytu po nových vozidlách?

Bolo by naivné myslieť si, že takto veľká a prosperujúca spoločnosť uvedie produkty, ktoré budú ohrozovať jej biznis. A naivné by bolo myslieť si, že služba Car Sharingu výrazne v krátkej dobe ovplyvní spotrebiteľské správanie. V tomto prípade musíme dôvody hľadať v samotných princípoch, ktoré za úspechom tejto značky stoja - neustále inovácie a snaha o progres. Zdieľanie automobilov je čosi, čo nemožno zadržať a je lepšie naskočiť na rozbiehajúci sa vlak ešte teraz, keď je takmer prázdny.

Svet osobnej automobilovej dopravy sa vyvíja veľmi rýchlo. Veď ešte pred niekoľkými desaťročiami neboli vozidlá vybavené ani bezpečnostnými pásmi a dnes automobilky ponúkajú relatívne lacné modely, ktoré vedia samočinne zaparkovať alebo v prípade havárie automaticky zavolať pomoc. Zdieľanie automobilov a opustenie príncípu tradičného vlastníctva je teda celkom prirodzeným krokom vo vývoji autopriemyslu, ktorý bude podporený predovšetkým stále rastúcim počtom ľudí v mestách.

Značka Mercedes-Benz v poslednom období vyvíja oveľa viac úsilia na predstavovanie nových služieb mobility, ako tomu bolo kedykoľvek doteraz. Dokonca si vymyslela novú stratégiu s názvom CASE, ktorá má takéto aktivity zastrešovať. CASE je akronym od pojmov Connected, Autonomous, Shared & Services a Electric. Tieto slová nám naznačujú, že Mercedes vidí svoju budúcnosť aj v samojazdiacich elektromobiloch a službách zdieľania vozidiel.



Zdroj: Another CASE strategy project becomes reality: Mercedes-Benz launches private car-sharing scheme in Munich


ODPORÚČAME AJ:
V USA majú nový spôsob ukončenia autonaháňačky: Zamotať sa do kolesa
Fanúšikovia talianskeho dizajnu jasajú, SUV od Alfy vyzerá skvele
Automobilky na diaľku zablokujú auto alebo prinesú benzín
Po USA jazdil po prvý raz kamión bez šoféra. Viezol náklad piva
Japonská automobilka vyvinula samojazdiace… stoličky?

Komentáre