Autá

Zabudnutá krásavica z Mladej Boleslavi

"Škoda Tudor sa dočkala úspechu, mnohých variantov a bola ukážkou technickej zdatnosti automobilky. Budúcnosť s ňou však zrejme nepočíta. "

Erik Stríž, 19. decembra 2014 12:00
Škoda Tudor Foto: Wikimedia Commons

Symbol povojnového pokroku



Škoda Tudor je dedičstvom automobilky z povojnových čias. Model Tudor je považovaný za nástupcu modelového radu Popular, ktorý Škodovka vyrábala pred a v priebehu druhej svetovej vojny. Vozidlá Popular boli, ako ich názov naznačuje, veľmi obľúbené a aj pre automobilku predstavovali možnosť odprezentovať svoju technickú zdatnosť.

Posledným modelom tejto rady bol Popular 1101, ktorý sa vyrábal práve v priebehu vojny. Krátko po nej sa do portfólia automobilky dostal aj model Škoda 1101 typ 938, ktorý už neniesol prívlastok Popular, výrobca tak chcel upozorniť, že ide o výraznejšie modernizované vozidlo. Práve z tohto dôvodu začali vznikať rôzne pomenovania 1101-ky a jeden z nich bol aj Tudor.

Škoda Tudor Foto: Wikimedia Commons

Pomenovanie Tudor bolo skôr ľudové a malo svoj základ v type automobilu. Ten bol vybavený iba dvomi dverami, čo sa v angličtine napíše ako “two door”. Prevzatie anglického slovného spojenia sa teda podpísalo na pomenovaní celého modelového radu boleslavskej automobilky. Často sa zvykne uvádzať, že názov Tudor je odvodený nie od karosérie vozidla, ale od jeho typu, pretože automobilka toto pomenovanie ponechala aj pre neskôr vyrábané kabriolety.

Škoda Tudor bola predstavená v máji 1946 a aj po technickej stránke sa od pôvodných Popularov značne líšila. Mala síce pôvodný podvozok od Škodovky, ale diferenciál a výkyvné polonápravy vzadu a prevodovku vpredu. Tudor mal moderné hydraulické brzdy, priame radenie prevodovky a centrálne mazanie podvozka. Riadenie nebolo v tej dobe (a ešte dlhé desaťročia potom) posilňované, ale automobilka aj tak v technike riadenia spravila v porovnaní s Popularmi pokrok.

Škoda Tudor ako sanitka Foto: Wikimedia Commons

Český džíp a ikonická sanitka


V priebehu nasledujúcich rokov sa z Tudora stal veľmi obľúbený automobil, ktorý snáď predčil aj slávu predchodcov s názvom Popular. V roku 1949 došlo k modernizácii, ktorá mierne upravovala vonkajší vzhľad automobilu a dopriala mu aj niekoľko technických noviniek, napríklad radenie prevodovky pod volantom. Nový model niesol označenie 1102 a častejšie sa vyrábal vo verzii pre štyroch pasažierov so štyrmi dverami, ale aj naďalej sa používal názov Tudor.

Škoda Tudor sa začala vyrábať aj v rôznych špeciálnych edíciách ako armádne vozidlo, sanitka či policajný voz. Pozornosť fanúšikov automobilizmu môže zaujať predovšetkým armádny variant Tudoru, ktorý sa veľmi nápadne ponáša na vtedajší Jeep Wrangler.

"Bojový" Tudor bol určený pre potreby armády Foto: Wikimedia Commons

Krásny koncept bez budúcnosti


V roku 2002 sa model Tudor dočkal oživenia na autosalóne v Ženeve, kde bol predstavený nielen ako dizajnový koncept, ale aj ako plne funkčný prototyp s motorom 2.8 V6 zo Superbu. Práve z modelu Superb nový Tudor vychádzal, mal totiž prakticky totožnú prednú masku a jedine pohľad z profilu napovedal, že toto vozidlo ponúkne iný jazdný zážitok.

Škoda Tudor Foto: Škoda

Veľké dvojdverové kupé sa stalo centrom pozornosti svetových motoristických médií, a tak trocha sa očakávalo, že česká automobilka tento model opäť zaradí do výroby. Netrvalo dlho a Škodovka oficiálne vyhlásila, že Tudor neplánuje vyrábať a to, čo mali novinári a verejnosť možnosť vidieť na autosalóne, je iba také pripomenutie slávy niekdajšieho modelu a bez budúcnosti.

To, že sa Tudor skutočne nedostal do sériovej výroby a ani do limitovanej edície, dnes už vieme. Za dvanásť rokov sme sa s týmto typom vozidla nestretli.

Škoda Tudor Foto: Škoda

O tom, že Škoda myslí na svoju vlastnú minulosť a nenecháva ju zapadnúť prachom, svedčí aj uvedenie modelu Rapid do sériovej výroby. Napriek pôvodným očakávaniam sa však Rapid neobjavil v ponuke ako malé dvojdverové kupé, ale ako malý sedan a potom hatchback. Či čaká podobný osud aj Tudor, nie je jasné, ale bolo by zaujímavé mať možnosť vybrať si z ponuky Škodovky aj dvojdverové kupé s nádychom prémiovosti, ktoré sme očakávali už v roku 2002.

ODPORÚČAME AJ:
Range Rover Evoque ponúkne dve nové luxusné verzie
Audi Q7: Žiadna modernizácia, ale celkom nové vozidlo
Najočakávanejšie SUV budúceho roka sa odlišuje zadkom
Nová Škoda Fabia spôsobila ošiaľ
ZABUDNUTÝ LUXUS: Vo svete sú opustené tisíce drahých áut

Komentáre