Autá

Prevrátili sme sa v aute, aby sme preverili spoľahlivosť pásov

"Bezpečnostné pásy sú potrebné práve tak, ako to všetci tvrdia. "

Erik Stríž, 22. apríla 2016 13:00
Ilustračná fotografia Foto: Pexels.com
Bezpečnostné pásy nie sú technologickou novinkou, ale ešte naši otcovia (a poniektorí z nás tiež) sa bežne vozili v autách, ktoré na zadných i predných sedadlách žiadne pásy nemali vôbec. Ich význam pre bezpečnosť posádky automobilu je pritom nepopierateľný a nezanedbateľný. Každý, kto už prežil väčšiu či menšiu nehodu, musí oceniť tento geniálne jednoduchý vynález, ktorý zachraňuje životy.

My sme si význam bezpečnostných pásov vyskúšali na vlastnej koži na simulátore prevrátenia na motoristickom okruhu Slovakia Ring. Sadnete si do hatchbacku Kia Cee'd, pripútate sa bežnými bezpečnostnými pásmi a vozidlo sa otočí niekoľkrát okolo svojej osi. Je to zvláštny pocit, keď nás sila gravitácie zatlačila na dvere a následne nechala visieť dole hlavami. Bezpečnostný pás nás spoľahlivo udržal na sedadle a dokonca to ani veľmi nebolelo.

Predstavujeme si, ako by sme lietali po interiéri auta, keby sme sa nezapli. Bolo by to riadne ródeo aj bez býka - a nielen pre človeka, ktorý by takto pri prevrátení auta “lietal”. Svojím pohybom by priamo ohrozoval aj ostatných pasažierov, ktorí by sa ani nemohli brániť jeho nechceným úderom, kopancom a nárazom. Predstavte si, že vás opakovane celou váhou privalí 80-90 kilový chlap…

Ilustračné video. Zdroj: Continental Novodubnický maratón 2014 - simulátor (youtube.com)

História bezpečnostného pásu

Prvý bezpečnostný pás bol navrhnutý v roku 1903 istým Louisom Renaultom, ktorý ho však ešte v tom čase nevyužil v žiadnom zo svojich automobilov. Mal celkovo päť bodov, teda štyri okolo človeka a jeden spoločný približne v oblasti jeho brucha. Tento koncept sa uchytil v leteckom priemysle a od roku 1913 bol súčasťou výbavy lietadiel, do automobilov si ešte hľadal cestu dlhšie.

Pás prešiel úpravou z 5-bodového na súčasný 3-bodový koncept, za ktorý sa zaslúžila automobilka Volvo a v roku 1948 sa stal súčasťou výbavy modelu Tucker Sedan. Do štandardnej bezpečnostnej výbavy bol však zaradený až v roku 1959 Volvom, pričom ešte tri roky predtým si jeho použitie v automobilovom priemysle nechal patentovať Ford.

Airbag integrovaný do bezpečnostného pásu je celkom nová technológia, ktorej význam spočíva v ochrane hrudníka pri havárii. Eliminuje zranenia spôsobené blokovacím účinkom pásu, ktoré sa prejavujú ako podliatiny na hrudníku a prípadné zlomeniny rebier. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz dnes ponúka aj špecialitu v podobe bezpečnostného pásu kombinovaného s airbagom. Pri náraze sa bezpečnostný pás nestiahne, ako je to v moderných vozidlách zvykom, ale nafúkne sa a zabráni tak zraneniu pasažiera. Airbag integrovaný do bezpečnostného pásu je celkom nová technológia, ktorej význam spočíva v ochrane hrudníka pri havárii. Eliminuje zranenia spôsobené blokovacím účinkom pásu, ktoré sa prejavujú ako podliatiny na hrudníku a prípadné zlomeniny rebier.



ODPORÚČAME AJ:
Willys, pôvodca všetkých džípov, sa dá rozobrať a zložiť za 4 minúty
Kompaktné SUV-čko rozpozná, či jazdí na suchej alebo mokrej ceste
Škoda Yeti na elektrinu, ktorú si môžete kúpiť už dnes
Mercedes-Benz GLS: Čím väčšie, tým luxusnejšie
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr

Komentáre