Autá

Prečo sú elektrické autá tiché? A je to bezpečné?

"Keď okolo vás jazdí elektromobil, nepočujete žiadny motor, len pohyb kolies po vozovke. Prečo je to tak a nie je to nebezpečné? "

Erik Stríž, 26. júla 2016 14:00
BMW i3 Foto: BMW
Za desaťročia sme si zvykli na to, že keď ide okolo nás auto, počujeme ho celkom zreteľne. A čím je ten automobil športovejší a väčší, tým ho je počuť viac a z väčšej diaľky. Na hluku, ktorý vytvárajú automobily, sa podieľa veľa drobností, ale tým najpodstatnejším a najľahšie rozpoznateľným je zvuk motora. Vďaka nemu vieme nielen posúdiť, či je vozidlo silné, ale aj to, či pracuje správne. Každý solídny automechanik dokáže už len zo zvuku naštartovaného vozidla posúdiť, čo na ňom nie je v poriadku.

Elektrické autá sú však v tomto ohľade celkom odlišné. Keď okolo vás jazdí elektromobil, nepočujete žiadny motor, len valivý odpor otáčajúcich sa kolies po vozovke. Aj keď vodič prudko stlačí akceleračný pedál až na podlahu, nie je počuť to typické burácanie motora, ktoré všetci dôverne poznáme z osobnej skúsenosti.

Jazda je celkom tichá, rovnako aj rozbiehanie sa a dokonca aj naštartovanie. V skutočnosti sa žiadne naštartovanie pri elektromobiloch ani nekoná, pretože správnym pojmom by bolo skôr “zapnutie elektrického okruhu”. To znamená, že elektromotor sa po stlačení tlačidla ŠTART iba napojí na batériu a pripraví sa na okamžité použitie.

Koncept BMW X5 eDrive Foto: BMW

Princíp elektrického motora

Za tichý chod elektrického motora môže jeho princíp. Bežné automobily s naftovými, benzínovými a LPG pohonmi využívajú vybuchovanie a zapaľovanie palivovej zmesy, teda rozpínanie vo vnútri valca a využívanie tohto rozpínania vo forme mechanického pohybu piestov. Možno sa to zdá komplikované, ale vo svojej podstate sú naftové aj benzínové motory veľmi podobné starým parným motorom.

Elektrický motor využíva iba takzvaný rotor, ktorý sa otáča v púzdre. Stačí motor pripojiť na elektrinu, v jeho vnútri vznikne elektromagnet a ten sa prirodzene začne otáčať v púzdre kvôli pôsobeniu elektromagnetických síl.

Rozdiel medzi spaľovacími a elektrickými motormi je ten, že v elektrických nič nevybuchuje. Z toho dôvodu neburáca, nehučí a nepradie.

BMW i3 Foto: BMW

Imitácia zvukov motora z reproduktorov

Nech to vyznie akokoľvek čudne a neprakticky, tuningoví nadšenci si svojich elektromotorov inštalujú zariadenia, ktoré napodobňujú zvuky benzínových motorov. Jedno takéto zariadenie sa volá Soundracer a montuje sa do Tesly a aj do Nissanu Leaf. V Amerike sú dokonca firmy, ktoré sa na tento typ tuningu vyslovene špecializujú.

Vypočujte si takýto tuning na videu nižšie. Na začiatku je počuť imitovaný zvuk a hneď potom zvuk elektrického motora. Keď to takto počúvame v priamom porovnaní, už sa nám ten tichý chod nezdá až tak atraktívny…

Zdroj: Tesla Model S, Fully Tuned: Saleen ST - XCAR (youtube.com)

Nie tak dávno sa aktívne riešila otázka, ako sa vysporiadať s chýbajúcou zvukovou kulisou elektrických automobilov. Keďže ich nie je počas jazdy počuť, môže to pre chodcov predstavovať riziko. Chodci potrebujú mať aj zvukovú informáciu o prichádzajúcich vozidlách, najmä tí so zrakovými problémami.

Preto sa zhodnotilo za správne inštalovať do elektromobilov vonkajšie reproduktory, ktoré by mali imitovať zvuky klasického motora. Zatiaľ automobilky nemajú takúto povinnosť, ale od roku 2018 to budú musieť v Spojených štátoch spraviť už pri výrobe. Pritom nezávislé testy dokázali, že vďaka valivému odporu kolies a jemnému bzučaniu elektrických motorov je ich pri rýchlosti 50 km/h celkom zreteľne počuť aj z diaľky. Na hluk 6-litrových motorov to síce nestačí, ale pre chodcov by mali byť zvuky dostatočne silné.



ODPORÚČAME AJ:
Poznáte rozdiel medzi hybridom, plug-in hybridom a elektromobilom?
Zapáčilo sa vám auto z reklamy? Pravdepodobne bolo vyrobené v počítači
Dá sa autopilotom v autách dôverovať? Už máme prvého spiaceho vodiča
Švédska ofenzíva na segment malých a elektrických áut
Zlé vyhliadky pre vodíkové autá: Vraj ich bude menej ako 0,1 percenta
Buduje sa auto s nekonečným dojazdom

Komentáre